ساعت مچی محبوب تروریست ها کدام است؟

به گزارش وبلاگ علیکایی، یک ساعت مچی فراوری ژاپن که سال ها از فراوری اولیه آن می گذرد در میان تروریست ها و جنگجویان افراطی محبوبیتی فراگیر برای خود دست و پا نموده است.

ساعت مچی محبوب تروریست ها کدام است؟

به نقل از یورونیوز، یک ساعت مچی فراوری ژاپن که سال ها از فراوری اولیه آن می گذرد به کلاشنیکوف ساعت های مچی در میان اعضای القاعده معروف شده و محبوبیتی فراگیر در میان گروه های تروریستی برای خود دست و پا نموده است.

این ساعت مچی مدل F-91W که محصول شرکت کاسیو است، از معدود لوازم جانبی است که اسامه بن لادن، رهبر پیشین القاعده با آن در عکس های خود دیده می گردد.

فروش ساعت دیجیتالی ساده کاسیو که تنها زمان و تاریخ را نشان می دهد، سالانه به بیش از 3 میلیون قلم می رسد. رقمی شگفت انگیز برای ساعتی که از زمان فراوریش در سال 1989 بیش از سی سال می گذرد.

ریوسوک موریای طراح این مدل ساعت مچی می گوید که در آن سال ها کارمندان کاسیو قبل از آغاز کار در این شرکت مجبور بودند 10 روز را در ارتش به کارآموزی بپردازند. فکر طراحی ساعت F-91W همان زمان به فکر سازنده آن رسیده و خواسته ساعتی مچی را طراحی کند که کوچک، تخت و ساده باشد.

کاسیو در تبلیغاتش این ساعت را با شعار قابل اعتماد و ارزان روانه بازار کرد.

دلیل این محبوبیت چیست؟

بنابه گزارش وبسایت وایس، این ساعت امروزه در میان شبه نظامیان سراسر دنیا از ارتش آزادی بخش ملی زاپاتیستا در مکزیک تا تروریست های داعش در عراق دیده می گردد. اما دلیل این محبوبیت چیست؟

شاید در نگاه اول در دسترس بودن و ارزان بودن این ساعت را می توان از عوامل محبوبیت این مدل ساعت به حساب آورد. در اروپا این مدل ساعت را می توان با 10 یورو و در خاورمیانه معادل 2.5 یورو خریداری کرد.

سازمان های تروریستی وابسته به القاعده این ساعت مچی را در پادگان های خود در افغانستان و پاکستان در میان شبه نظامیان توزیع می نمایند. به نظر می رسد فرماندهان این گروه تروریستی با استفاده از این ساعت ها می خواهند احساس مشترک و همدلی میان شبه نظامیان و الگویشان اسامه بن لادن به وجود آورند.

از دیگر عوامل محبوبیت این ساعت مچی در نزد این گروه ها می توان به استقامت بالای این مدل اشاره نمود.

این مدل نشان داده است که در برابر حوادثی همچون رفتن زیر چرخ ماشین، افتادن در آب یخ زده یا جوشان و یا در برابر ضربه پتک همچنان مقاوم است.

کاسیو در واقع همچون اسلحه کلاشنیکوف یا خودروی تویوتا پیکاپ به لحاظ استقامت و قیمت خوب گزینه یک گروه های جنگنجو و تروریستی به شمار می رود، اما این گروه ها تنها برای این خصوصیات از آن استفاده نمی نمایند. در واقع آنچه گروه های تروریستی را به استفاده از آن ترغیب می نماید کارآیی این مدل ساعت در ساخت بمب است.

گفته می گردد اجزای تشکیل دهنده این ساعت مچی و قابلیت بخصوص آن که به کاربران اجازه می دهد زنگ آلارم را برای بازه زمانی بیش از 24 ساعت تنظیم نمایند، به گروه های تروریستی در ساخت بمب های دست ساز و تاخیری یاری می نماید.

در تفتیش خانه احمد رسام، بمبگذار القاعده که قصد داشت فرودگاه لس آنجلس را در سال 1999 منفجر کند 4 بمب دست ساز و موتور ساعت کاسیو مدل F-91W یافت شد. رمزی یوسف، بمبگذار دیگر القاعده که از او با نام نابغه بمب ساز یاد می شد از چاشنی فعال ساز موتور کاسیو در بمب های خود استفاده می کرد.

طارق الحرزی یک طراح بمب دیگر القاعده همین روش ساخت را به دیگر اعضا آموزش داد و مدتی بعدتر گروه تروریستی داعش از آن به صورت گسترده برای طراحی حملات انتحاری خود استفاده کرد.

هر چند داشتن این مدل ساعت به خودی خود نشانگر تروریست بودن صاحب آن نیست، اما یک سند سری متعلق به ایالات متحده که توسط ویکی لیکس منتشر شده است، نشان می دهد که مقامات زندان امنیتی گوانتانامو گفته اند تقریبا یک سوم زندانیان حاضر همراه با انواع مختلف از این ساعت بازداشت شده اند.

مقامات پاکستانی نیز طبق یک سند در بازرسی از دو کارگاه تروریست ها 600 تا 700 قلم از این ساعت را یافته اند.

یک دلیل دیگر استفاده گسترده این گروه ها از این ساعت این است که این مدل کاسیو همچون ساعت مچی SEGA انگشت نما نیست و شبه نظامیان می توانند با بستن آن ها به دست تردد نمایند بدون آنکه توجه کسی را جلب نمایند.

مدارک مربوط به بازپرسی از شبه نظامیان در گوانتانامو نشان می دهد که یکی از آنان در پاسخ به بازپرسان گفته است: نظامیان خود شما هم این ساعت را بر دست می بندند، آیا این نشان می دهد که آن ها تروریستند؟

یک تحقیق نشان می دهد ساعت مچی کاسیو به دلیل سادگی و مقاومت آن به طور گسترده در میان ارتش کشور های دنیا نیز استفاده می گردد. ارتش سنگاپور، نیروی هوایی آمریکا و نیروی هوایی سلطنتی انگلیس از جمله استفاده نمایندگان آن هستند. ، باشگاه خبرنگاران

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 938

به "ساعت مچی محبوب تروریست ها کدام است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساعت مچی محبوب تروریست ها کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید