تور آلمان ارزان: روزشمار: 1 مرداد؛ درگذشت یوهان سباستین ژان باخ موسیقی دان و آهنگ ساز مشهور آلمانی

به گزارش وبلاگ علیکایی، امروز، 22 ژوئیه، سالروز درگذشت یوهان باخ موسیقی دان نامدار آلمانی در سال 1750 میلادی است.

تور آلمان ارزان: روزشمار: 1 مرداد؛ درگذشت یوهان سباستین ژان باخ موسیقی دان و آهنگ ساز مشهور آلمانی

با تور آلمان ارزان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ آلمان دیدن کنید.

یوهان سباستین ژان باخ موسیقی دان نامدار آلمانی در 21 مارس 1685 میلادی در آیزناخ آلمان به جهان آمد. وی از خانواده ای هنرمند بود و پدر و برادرش نیز موسیقی دانان بزرگی بودند. وی زیر نظر برادرش فراگیری موسیقی را شروع کرد. علاقه به این هنر در یوهان به قدری بود که قطعاتی را که برادرش برای تمرین به او می داد در زمان کوتاهی فرا گرفت و پس از چندی، خود در این فن، به مهارت دست یافت.

با وجود اینکه باخ شکل تازه ای را از موسیقی ارائه نکرد، ولی توانست سبکِ شایع در موسیقی آلمان را با فنون کنترپوان، غنی کند. این فنون، مبنی بر تنظیم چیدمان هارمونیک و موتیف در مقیاس کوچک و بزرگ بود و بعلاوه سازواری ریتم ها و بافت های برگرفته از موسیقی کشورهای دیگر چون ایتالیا و فرانسه را شامل می شد.

لطافت قوی موسیقی باخ و گستردگی حاصل هنر وی، او را به عنوان یکی از بزرگ ترین آهنگسازان غرب در سنت تُنال مشهور نموده است. یوهان سباستیان باخ عضوی از شگفت آورترین تبار موسیقایی تمام اعصار بود. در زمانی بیش از 200 سال، خاندان باخ توانست دوازده نوازنده و آهنگساز شایسته و توانا را تربیت کند.

در 14 سالگی سباستیان توانست به همراه دوست و هم مدرسه ای خود، گئورگ اُردمان برای درس خواندن در مدرسه معتبر سنت میکائیل در لونه بورگ، یاری هزینه تحصیلی دریافت کند. لونه بورگ با هامبورگ، بزرگ ترین شهر آلمان، فاصله چندانی نداشت. دو سالی که وی در لونه بورگ و در مدرسه سنت میکائیل حضور یافت، دوران حساسی برای او به نظر می رسد زیرا طی این دوره بیش از آنی که در تورینگن ممکن بود، با نحله های متفاوت فرهنگ اروپایی رویارو شد.

وی از سال 1723 میلادی در لایپزیک ساکن شد و تا آخر عمر در آن جا به اداره امور موسیقی در چندین کلیسا مشغول بود. به عبارتی دیگر خط سیر زندگی فعال و سازنده باخ از شغل نسبتاً پایین نوازندگی مجلسی شروع شد تا آن که به رهبری ارکستر دربار آلمان دست یافت.

نبوغ باخ به عنوان موسیقی دان و آهنگ ساز برجسته قرن هجدهم، در عصر خود شناخته نشد. آهنگ های باخ، یک قرن پس از مرگ او به طبع رسید و اجرای یکی از موسیقی های معروف وی، در واقع پس از 100 سال، شروع تجدید حیات او بود. آثار باخ در باب موسیقی دینی از لحاظ غنا، ممتاز است. باخ به واسطه علاقه شدیدی که به مذهب داشت، آهنگ هایی با رنگ دینی می ساخت که ای مسیح (ع) و روح از آن جمله اند. وی موسیقی را به درجه کمال رساند و در راه تعلیم موسیقی، شنوایی خود را از دست داد تا اینکه انتها در 22 ژوئیه 1750 میلادی در 65 سالگی درگذشت.

آثار یوهان سباستیان باخ از طریق حروف BWV (عبارت آلمانی: Bach Werke Verzeichnis) به معنای نمایه آثار باخ نمایه گذاری شده اند. این لیست که در سال 1950 منتشر شد، از طریق ولفگانگ شمایدر تهیه شده است.

فلات یخی باخ از شبه جزیره بتهوون در جزیره الکساندر در قطب جنوب و آتشفشان باخ در عطارد به افتخار او نام گذاری شده است.

در همین روز:

  • افتتاح تلفن بی سیم بین تهران و لندن (1327 شمسی)
  • شروع عملیات قدس 4 (1364 شمسی)
  • انتشار نخستین شماره نشریه سینما و نمایشات (1309 شمسی)
  • شروع مذاکرات هیئت نمایندگی ایران با نمایندگان کنسرسیوم (1351 شمسی)
  • در سقوط اتوبوس مسافربری به رودخانه مینودشت پنجاه نفر کشته شدند. (1352 شمسی)
  • وقوع غزوه خندق معروف به جنگ احزاب در مدینه (5 قمری)
  • تسخیر شهر مرو از طریق ابومسلم خراسانی (130 قمری)
  • وقوع نبرد معروف ایزونزو بین ایتالیا و اتریش در جریان جنگ جهانی اول (1915 میلادی)
  • وقوع نبرد نیروهای فرانسه و تونس در بندر بیزرت در تونس (1961 میلادی)
  • درگذشت لیلا اسفندیاری، کوهنورد زن ایرانی (2011 میلادی)
منبع: کجارو
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1734

به "تور آلمان ارزان: روزشمار: 1 مرداد؛ درگذشت یوهان سباستین ژان باخ موسیقی دان و آهنگ ساز مشهور آلمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور آلمان ارزان: روزشمار: 1 مرداد؛ درگذشت یوهان سباستین ژان باخ موسیقی دان و آهنگ ساز مشهور آلمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید