علت گرانی نرخ هتل ها در نوروز از زبان دبیر جامعه هتلداران

به گزارش وبلاگ علیکایی، به رغم این که بیشترین شکایت مسافران نوروزی از مراکز اقامتی و اغلب به خاطر گرانی بوده است، اما دبیر جامعه حرفه ای هتلداران ایران می گوید: قیمت ها بالا به نظر آمده، چون هتل ها تخفیف ها را برای نوروز برداشته بودند.

علت گرانی نرخ هتل ها در نوروز از زبان دبیر جامعه هتلداران

خبرنگاران :

کامیار اسکندریون درباره افزایش قیمت اقامت در برخی هتل ها به ویژه مقاصد پرسفر به ایسنا گفت: نرخ هتل ها و هتل آپارتمان ها مطابق هر سال، از اول مهرماه اعلام شد که تا انتها شهریورماه 1401 اعتبار دارد. حال ممکن است برخی هتل ها در آستانه تعطیلات نوروز و در اسفندماه این نرخ ها را اعمال نموده باشند. از طرفی، برخی هتل ها تخفیف هایی تا اسفندماه داشتند که آن را در نوروز حذف کردند، برای همین به نظر آمده قیمت ها بالا رفته و با افزایش روبرو شده، درحالی که این گونه نبوده است. برخی از هتل ها فقط نرخ ابلاغ شده را با تاخیر به اجرا گذاشته اند.

او با یادآوری این که میانگین افزایش قیمت مصوب هتل ها از 15 تا 30 درصد است، این شرح را افزود که برخی از سایت ها و یا آژانس ها ظرفیتی از هتل ها را گارانتی و یا از قبل رزرو می نمایند که ممکن است در قالب تور، قیمت را بالا برده باشند، در این مورد هتل ها هیچ مداخله ای ندارند و در افزایش هزینه سفر مستقیما دخیل نبوده اند. ما اصطلاحا به این نوع رزروها خاکستری می گوییم که بهره بردار با قیمت تمام شدۀ اقامت و یا سفر به وسیله سایت های رزرواسیون و یا آژانس ها ارتباطی ندارد. از سوی دیگر، این سایت ها و آژانس ها همانطور که در نوروز و پیک سفر، سقف قیمت را اعمال می نمایند، در فصل کم سفر هم معمولا زیرقیمت خدمات را عرضه می نمایند. به هر حال هتل ها نرخ های مصوب خود را دارند که تا شش ماهه اول سال جاری اعتبار دارد.

دبیر جامعه حرفه ای هتلداران ایران درباره شکایت از اقامتگاه ها که در صدر شکایت های نوروزی بود، نیز اظهار کرد: با توجه به حجم سفرهایی که در نوروز سال جاری انجام شد، تعداد شکایت ها واقعا چشمگیر نبود. ممکن است شکایت هایی از قیمت اقامت شده باشد، اما تعداد آن ها به نسبت حجم سفرها، زیاد نیست.

او ادامه داد: جمع بندی اقامت مسافران نوروزی نشان می دهد شرایط اسکان در اقامتگاه های رسمی به ویژه هتل ها سال جاری خوب بوده است. برخی مراکز استان ها حتی تا 90 درصد تکمیل ظرفیت شدند. در کل کشور هفته اول تعطیلات میانگین حدود 75 درصد ظرفیت هتل ها و هتل آپارتمان ها تکمیل شد و این ضریب در هفته دوم به حدود 65 درصد رسید.

اسکندریون افزود: البته در برخی شهرهای دورافتاده و اقامتگاه های بین راهی اوضاع متفاوت بود و آمار اقامت مسافر همچنان پایین بود، اما در شهرهای که همواره مقصد سفر هستند، اقامت با رشد همراه شد. برخی مراکز استان ها نیز به حد انفجار رسیدند، درحالی که برخی شهرهای غربی جای خالی برای اقامت داشتند.

به گفته او، شرایط اقامت مسافران نوروزی به نسبت دوساله گذشته، معدل خوبی داشت که یکی از دلایل آن محدودیت مردم برای سفر در این مدت بود. پیش بینی هم می شد که سفر در نوروز سال جاری با استقبال زیاد روبه رو گردد.

دبیر جامعه حرفه ای هتل داران ایران با اشاره به آمار 50 میلیون نفر شب اقامت که برای تعطیلات نوروز اعلام شده است، افزود: این آمار هنوز تحلیل نشده است، اما با توجه به محاسبه اقامتگاه های رسمی که جهانگرد واقعی و درآمدزا برای آمارگیری درنظر گرفته شده، این عدد می تواند به واقعیت نزدیک باشد. تا همین چند سال پیش برای آمار جهانگردی و سفرهای نوروزی، ورودی و خروجی شهرها را شمارش می کردند، فرض کنید یک نفر از تهران تا شهریار می خواست سفر کند تا فقط میوه بخرد، تا به خانه برگردد دست کم 16 سرنشین شمرده می شد. ما سال ها درگیر چنین آمارگیری ای برای سفرهای نوروزی بودیم.

اسکندریون بعلاوه اعلام شهرهای جایگزین و خلوت برای اقامت را اقدام مؤثری در توزیع سفر دانست و اعلام کرد: اولین بار بود که در تعطیلات نوروز مسافران به شهرهای خلوت تر برای اسکان راهنمایی می شدند و تا حدی توزیع سفر رخ داد.

او درباره مدیریت سفرها به ویژه اسکان مسافران در برخی از استان ها که نقدهایی به آن وارد شده است، گفت: هر سال از اوایل بهمن ماه، برنامه ریزی برای سفرهای نوروزی شروع می گردد، اما سال جاری تا هشتم اسفندماه بسیاری از استان ها تکلیف سفرهای نوروزی را نمی دانستند. اگر هم ستاد سفر تشکیل جلسه داده بود بیشتر به انگیزه اعلام آمادگی بود. با توجه به این شرایط که تا اسفندماه شرایط سفرهای نوروزی تعیین نبود، عملکرد استان ها سال جاری خوب بوده است و نمی توان مدیریت آن ها را در چنین شرایطی خیلی زیر سوال برد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 28 خرداد 1401 بروزرسانی: 28 خرداد 1401 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1795

به "علت گرانی نرخ هتل ها در نوروز از زبان دبیر جامعه هتلداران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت گرانی نرخ هتل ها در نوروز از زبان دبیر جامعه هتلداران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید