خبرنگاران سند توسعه آموزش مهارت های خراسان شمالی تدوین شد

به گزارش وبلاگ علیکایی، بجنورد- خبرنگاران- رییس اداره آموزش، پژوهش و برنامه ریزی آموزش فنی و حرفه ای خراسان شمالی گفت: سند توسعه آموزش مهارت های استان با هدف تامین نیازهای آموزشی و مهارتی مراکز آموزش فنی و حرفه ای این خطه تهیه و تدوین شد.

خبرنگاران سند توسعه آموزش مهارت های خراسان شمالی تدوین شد

غدیر فاخر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: سند توسعه آموزش مهارت های استان که با یاری دستگاه های اجرایی برای تامین احتیاجهای آموزشی و مهارتی برای چند سال آینده تدوین شده، بر اساس اسناد بالادستی، سند توسعه استان و ظرفیت مراکز آموزش فنی و حرفه ای و مربیان و امکانات این خطه است.

وی در ادامه اضافه نمود: تهیه پیش نویس دستور العمل دپارتمان مهارت اصناف هم برای نخستین بار در کشور، در این استان در حال پیگیری است و کوشش داریم تا احتیاجهای آموزشی اصناف استان به کسب مهارت از این طریق احصا تا با آنالیز و تحلیل صحیح و به روز احتیاجها برای ارائه آموزش ها برنامه ریزی گردد.

فاخر با اشاره به اینکه حدود 25 هزار واحد صنفی در خراسان شمالی مشغول به فعالیت هستند گفت: تهیه دپارتمان مهارت اصناف اقدام جدیدی در کشور است هر چند که پیش از این، فعالیت های آموزشی برای اصناف انجام می گرفت اما این اقدامات اغلب محدود و بدون پایه و پیوستارآموزش مهارتی و حرفه ای بوده است.

رییس اداره آموزش، پژوهش و برنامه ریزی آموزش فنی و حرفه ای خراسان شمالی خاطرنشان ساخت: راه اندازی دپارتمان آموزش مهارتی اصناف، نقشی مکمل و ساختارمند برای آموزش اصناف محسوب می گردد.

وی در ادامه گفت: فرآیند تجهیز و راه اندازی چهار مرکز آموزش فنی و حرفه ای در استان حدود 90 میلیارد ریال اعتبار احتیاج دارد.

فاخر گفت: تامین اعتبار برای تکمیل چهار مرکز آموزش فنی وحرفه ای شهرستان های مانه و سملقان، گرمه، راز و جرگلان و بجنورد در سفر رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای به استان مطرح و در این زمینه تفاهم نامه ای با استانداری منعقد شد.

وی اضافه نمود: بر اساس این تفاهم نامه، تامین اعتبار مورد احتیاج برای تکمیل ساختمان این مراکز بر عهده استان بوده و سازمان آموزش فنی و حرفه ای نیز تامین اعتبار مورد احتیاج برای تجهیز این مراکز را تقبل نموده است.

رییس اداره آموزش، پژوهش و برنامه ریزی آموزش فنی و حرفه ای خراسان شمالی گفت: پروژه شهر گرمه 85 درصد، راز 90 درصد، آشخانه 60 درصد و در گلستان شهر بجنورد 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فاخر گفت: مراکز بالای 85 درصد پیشرفت، سال جاری بهره برداری می گردد و سایر مراکز هم بعد از تامین اعتبار لازم تکمیل و بهره برداری می گردد و منابع مورد احتیاج از محل منابع دولتی در اختیار استان و همچنین سازمان آموزش فنی و حرفه ای تامین می گردد.

وی اضافه نمود: نبود مراکز آموزش فنی و حرفه ای، باعث گسترش ناپایداری اشتغال، عدم توجه به ظرفیت های فراوری و گسترش مهاجرت نیروی کار مولد شده است.

فاخر اضافه نمود: اکنون هشت مرکز آموزش فنی و حرفه ای در 6 شهرستان استان شامل بجنورد، مانه و سملقان،جاجرم، اسفراین، شیروان و فاروج در حال بهره برداری است.

وی گفت: یکی از مصوبه های سفر رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای به استان، تهیه پیوست آموزش مهارتی برای تمامی پروژه ها و طرح های سرمایه گذاری استان بود که اجرا شده است که بر این اساس، طرح های سرمایه گذاری در استان باید پیوست آموزش داشته باشند و به کارگیری نیروهای کار ماهر آموزش دیده در پروژه ها الزامی شده است.

وی اضافه نمود: اکنون لیست کارگران دارای مهارت های آموزش فنی و حرفه ای در رشته های مختلف صنعت ساختمان در اختیار سازمان نظام مهندسی استان و نیز درگاه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان موجود است و دستگاه های اجرایی و پیمانکاران مکلف هستند از این لیست برای انجام پروژه ها استفاده نمایند.

وی با بیان اینکه اکنون بانک اطلاعاتی مناسبی از کارگران دارای آموزش مهارتی در دسترس است گفت: الزام ارائه گواهینامه مهارتی برای دریافت تسهیلات اشتغال هم از دیگر مصوبه های سفر رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای به استان بود که از طرف استانداری به تمامی دستگاه های متولی ابلاغ شده است و متقاضیان تسهیلات اشتغال زایی باید گواهینامه مهارت داشته باشند.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای مهر پارسال به خراسان شمالی سفر کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 20 خرداد 1400 بروزرسانی: 20 خرداد 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1372

به "خبرنگاران سند توسعه آموزش مهارت های خراسان شمالی تدوین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سند توسعه آموزش مهارت های خراسان شمالی تدوین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید