بیابان لوت در آستانه ثبت جهانی شدن

به گزارش وبلاگ علیکایی، مرتضی رحمانی موحد - معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور روز چهارشنبه در آئین شروع عملیات اجرایی مجتمع رفاهی و گردشگری سیرجان گفت: این اتفاق مهم به همراه ثبت جهانی قنات های ایران در نشست آینده کمیته میراث جهانی یونسکو مطرح خواهد شد که در نهایت سبب می گردد استان کرمان پنج اثر در لیست میراث جهانی به خود اختصاص دهد.

بیابان لوت در آستانه ثبت جهانی شدن

استان کرمان دارای استعدادهای بالقوه و بالفعل گردشگری در کنار تاریخ کهن است، به گون های که تا به امروز سه اثر شامل ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان و روستای صخرهای میمند از این استان در لیست میراث دنیای به ثبت رسیده و پفراینده ثبت قنات ها و کویر لوت استان کرمان نیز در انتظار ثبت دنیای است.

وی با اشاره به قرار گرفتن ایران در صدر مقاصد گردشگری دنیا به وسیله نشریات تخصصی گردشگری اضافه کرد: این موضوع نوید بخش رشد چشمگیر ورود گردشگران خارجی به کشور است. پس از توافق وین کوشش دولت تدبیر و امید بر آن بوده تا تصویر مطلوبی از ایران در برابر دیدگان گردشگران خارجی ایجاد کند و سازمان میراث فرهنگی کشور نیز اقدامات موثری در برنامه ششم توسعه انجام داده است. صنعت گردشگری مولد است و بن بست ندارد که می تواند خود را در جامعه تکثیر نموده و به سرعت در درون جامعه توسعه یابد.

موحدی آمار و ارقام جالبی را نیز ارائه کرد: درصد فراوری ناخالص داخلی کشورهای دنیا از صنعت گردشگری است و 6،5 درصد فراوری ناخالص ایران به صنعت گردشگری باز میگردد که در اشتغالزایی نقش مهمی دارد. اگر بخواهیم زندگی مردم و امور جامعه را مدیریت کنیم به راحتی نمیتوان از جایگاه صنعت گردشگری چشم پوشی کرد. کشور ما با بهرهمندی از ظرفیتهای زیاد و بی نظیر در عرصه میراث فرهنگی، صنایع دستی و ظرفیتهای مردمی میتواند در عرصه گردشگری نقش مهمی را ایفا نماید زیرا بعضی از جاذبه های موجود در کشور از جمله کویر مورد توجه بسیاری از مردم دنیاست.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد:

در استان کرمان نیز علاوه بر آثار ثبت دنیای، آثار طبیعی، تاریخی، گردشگری و تنوع اقلیمی و فرهنگی از جاذبههای اصلی برنامهریزی در حوزه گردشگری است. شهرستان سیرجان نیز با بهرهمندی از محورهای مواصلاتی، یک مرکز مالی مهم است که با اقتصاد زیر زمینی و رو زمینی به صورت ترکیبی، به عنوان یک مزیت در منطقه در آمده است. همدلی، همزبانی و همراهی مسئولان، مردم و مدیران اجرایی در استان کرمان که زیر سقف مدیریت ارزشی استان انجام وظیفه میکنند یکی از مزیتهای اصلی این استان است. توسعه و ارتقای صنعت گردشگری موجب توسعه نشاط، پویایی، سلامت، اشتغال و توسعه همه جانبه یک منطقه می گردد.

وی به پروژه ساخت بزرگترین مجموعه تفریحی و گردشگری سیرجان اشاره نمود و گفت:

استان کرمان احتیاجمند احداث چنین پروژههای بزرگی است تا بتواند جوابگوی بخشی از احتیاج گردشگران داخلی و خارجی باشد. ورود گردشگران خارجی به استان کرمان در دولت تدبیر و امید 30 تا 35 درصد رشد داشته است که امیدواریم این فرایند همچنان ادامه داشته باشد.

مجتمع گردشگری و رفاهی سیرجان با زیربنای 62 هزار مترمربع ساخته میگردد که دارای تالارهای چند منظوره، مراکز خرید، سینما، سالنهای ورزشی و مجموعههای تفریحی است.

عملیات اجرایی این مجموعه در سفر یک روزه استاندار کرمان به شهرستان سیرجان در 175 کیلومتری غرب کرمان شروع شد.

منبع: ایرنا

منبع: کجارو
انتشار: 6 بهمن 1400 بروزرسانی: 6 بهمن 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1665

به "بیابان لوت در آستانه ثبت جهانی شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیابان لوت در آستانه ثبت جهانی شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید