خبرنگاران تفاهم نامه پنج جانبه طرح توسعه متوازن فن آوری قم منعقد شد

به گزارش وبلاگ علیکایی، قم - خبرنگاران - تفاهم نامه پنج جانبه اجرای طرح توسعه متوازن نوآوری و فن آوری استان قم، عصر یکشنبه طی آیینی با حضور فرماندار و بعضی از مسئولان استانی در سالن جلسه های پارک علم و فن آوری قم به امضا رسید.

خبرنگاران تفاهم نامه پنج جانبه طرح توسعه متوازن فن آوری قم منعقد شد

فرماندار قم در این آیین با بیان اینکه طرح فوق به طور عمده موضوع روستاها و بخشهای استان را رصد می نماید گفت: بر اساس بندهایی که در این تفاهم نامه اشاره شده ما آماده اجرای تعهد هستیم.

مرتضی حیدری با بیان اینکه با اجرای این طرح شهرهای استان احیا شده و موجودیت واقعی پیدا می نمایند گفت: در حال حاضر امکانات قم برای توسعه فن آوری ضعیف است و هدف استان از ایجاد شهرهای جدید نیز سوق دادن بخشی از امکانات به شهرستان هاست، چراکه در همه بخش های استان استعدادهای فوق العاده ای وجود دارد.

حیدری تاکید نمود: به طور حتم اگر این استعدادها مراقبت و مواظبت نگردد از دست می رود.

فرماندار قم همچنین با تاکید بر اهمیت جلوگیری از فرار مغزها گفت: باید ارزش یک فرد نخبه و توان آن در خلاقیت، ابتکار و خلق ثروت را درک کرده و روی آن سرمایه گذاری کنیم که در این راه استفاده از توانایی های بخش خصوصی لازم است.

وی ادامه داد: کانون پرورش فکری بچه ها، آموزش و پرورش و پارک علم و فن آوری دستگاه هایی هستند که با نخبه ها و افراد نوآور در ارتباط هستند و با این تفاهم نامه شعاع عمل را به سمت بخش و یا شهرستان های جدید می بریم که کار خیری است و به طور حتم اگر زمینه ارتباط و هم اندیشی فراهم گردد این افراد جهت و هدف این طرح را مشخص خواهند کرد.

وی اعلام کرد: این بسیار حرکت پسندیده ای است ما نیز در انجام وظایف محوله و هماهنگی با بخشداران و فرمانداران جدید کوتاهی نخواهیم کرد.

رئیس پارک علم و فناوری قم نیز در این آیین با اشاره به ظرفیت های نوآورانه آموزش و پرورش قم گفت: خانه علوم و فنون اداره کل آموزش و پرورش استان از جمله این ظرفیت هاست که انواع وسایل و فن آوری ها در آن موجود است، از این رو می تواند به پارک علم و فن آوری کودک و نوجوان نبدیل گردد.

سید حسین اخوان علوی با بیان اینکه این اقدام باید با مالکیت آموزش و پرورش صورت بگیرد و پارک علم و فن آوری از نظر مدیریتی هیچ گونه دخالتی ندارد گفت: ایجاد پارک علم و فن و آوری بچه ها و نوجوانان ظرفیت هایی را ایجاد می نماید که بتوانیم حمایت های ملی را متوجه خانه علوم و فنون استان کنیم.

وی اضافه کرد: این تجربه در استان های دیگر از جمله در شهرستان آران و بیدگل استان اصفهان نیز وجود داشته و این اتفاق باید در قم نیز رخ دهد.

اخوان علوی همچنین با اشاره به اجرای طرح توسعه متوازن تاکید نمود: حاشیه شهرهای استان نیز باید در شعاع عملیاتی این طرح قرار بگیرد.

رئیس اداره استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش قم نیز در این آیین با بیان اینکه در این استان مساله توجه به استعدادهای درخشان موجود در داخل شهرها مغفول مانده است گفت: در استانی مانند یزد تمرکز حمایت از استعدادهای برتر به گونه ای است که حتی دانشجویانی یزدی که در شهر تهران تحصیل می نمایند نیز از پوشش حمایتی استان خود بهره مند می باشند.

علی طالبی ادامه داد: متاسفانه در قم در عمل این اتفاق را رقم نزدیم و دانش آموزان پس از فارغ التحصیل شدن غالبا در دانشگاه های برتر تهران مشغول به تحصیل می شوند.

وی اضافه کرد: این فاصله کم بین قم تا تهران باعث می گردد که استعدادهای درخشان جذب شهر تهران شوند و قم از آنها محروم گردد.

رئیس استعدادهای درخشان قم اعلام کرد: در امسال دانش آموزی را در قم داشتیم که در جشنواره جوان خوارزمی در رشته کامپیوتر رتبه سوم کشوری را بدست آورد ولی از این ظرفیت به نفع خود قم استفاده نشد.

وی گفت: در آموزش و پرورش استان شناسایی و راهنمایی استعدادها صورت می گیرد ولی جایی که بخواهد به صورت متمرکز این استعدادها را مدیریت و راهنمایی کند و از این ظرفیت به نفع خود استان استفاده نماید بسیار کم رنگ است از این رو با توجه به شرایط خوبی که پیش آمده حتما توجه و تمرکز بر روی استعدادهای موجود در داخل شهرهای استان نیز وجود داشته باشد تا از ظرفیت به نحو احسن استفاده گردد.

معاون فناوری پارک علم و فناوری قم نیز در این آیین با اشاره به ظرفیت های بالای فناوری قم و همچنین وجود زیست بوم مناسب برای فن آوری در این استان گفت: با توجه به اینکه اغلب حمایت های حوزه نوآوری و فن آوری در شهرستان قم متمرکز شده است اجرای طرح توسعه متوازن نوآوری را پیشنهاد دادیم.

حمید رضا شوشتری اضافه کرد: کسانی که در خارج از شهرستان و در روستاهای اطراف قم هستند اگر ایده و طرح نوآورانه و فن آورانه ای داشته باشند از این حمایت محروم می مانند و یا به ناچار باید به شهر قم مراجعه نمایند.

وی گفت: هدف این طرح این است که به کل قم و همه روستاها نگاه و رویکرد فناورانه داشته باشیم و از سرمایه های مادی و معنوی استفاده گردد و عدالت اجتماعی به معنای واقعی در حوزه نوآوری و فناوری تحقق پیدا کند.

وی با بیان اینکه این تقاهم نامه پس از پیشنهاد شدن از سوی پارک علم و فناوری قم از سوی طرف های مورد نظر با استقبال رو به رو شد اضافه کرد: با انعقاد این تفاهم نامه طرح توسعه متوازن نوآوری و فن آوری قم وارد مرحله اجرا می گردد.

معاون پارک فناوری قم مدت اعتبار تفاهم نامه مذکور را از تاریخ امضای آن سه سال مطرح کرد و اضافه کرد: این تفاهم نامه پس از این مدت قابل تمدید است و برای هر یک از دستگاه ها تعهدهایی دیده شده که کلیت این تعهد این است که پنج طرف تفاهم نامه دست به دست هم بدهند و در هر بخش از بخش های پنج گانه قم شرایطی را فراهم نمایند که جوانان و نوجوانان دارای ایده های نوآورانه و فن آورانه به صورت مساوی و برابر از حمایت ها برخوردار شوند.

وی اضافه کرد: پارک علم و فناوری، مراکز رشد، بنیاد نخبگان، کانون پرورش فکری بچه ها و آموزش و پرورش برای جامعه هدف خود حمایت هایی را دارند که بهره مندی از آن نیازمند یک نهادسازی در روستاهاست.

وی در تبیین شیوه اجرای این تفاهم نامه نیز اضافه کرد: باید از هر یک از طرف های تفاهم نامه یک نماینده در سطح معاون به طرف های دیگر معرفی گردد و به شکل منظم جلسه هایی را برگزار گردد و کار با توافق پنج جانبه طرف ها پیش برود.

شوشتری بیان نمود: پیش بینی که برای اجرایی شدن این طرح انجام دادیم، ایجاد یک نهاد در هر روستایی است، که در مرحله نخست روستاهای با جمعیت بیش از 300 تَن مدنظر می باشد که به صورت تخصصی تر در جلسه های مربوطه آنالیز خواهد شد.

تفاهم نامه پنج جانبه اجرای طرح توسعه متوازن نوآوری و فن آوری قم بین مرتضی حیدری فرماندار، محمد محمد رضایی رئیس بنیاد ملی نخبگان، حامد حجتی مدیرکل کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان، حمید رضا شیخ الاسلام مدیرکل آموزش و پرورش و سید حسین اخوان علوی رئیس پارک علم و فن آوری قم امضا شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 31 فروردین 1400 بروزرسانی: 31 فروردین 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1294

به "خبرنگاران تفاهم نامه پنج جانبه طرح توسعه متوازن فن آوری قم منعقد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تفاهم نامه پنج جانبه طرح توسعه متوازن فن آوری قم منعقد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید