حقایقی جالب درباره چانه

به گزارش وبلاگ علیکایی، هر یک از ما، بدن خود را بیشتر می شناسیم و اطلاعات زیادی درباره آن داریم، اما با وجود این، ما همه چیز را در خصوص بدن خود نمی دانیم؛ از جمله ویژگی های بعضی از اجزای بدن، کارکردها، جزئیات پنهان و... در ادامه قصد داریم شما را با 7 حقیقت جالب درباره چانه آشنا کنیم.

حقایقی جالب درباره چانه

1. کاهش فشار بر فک

چانه از فک در برابر فشار استثنائی محافظت می نماید. این فشار به علت ساختار دهان است که ما را قادر می سازد تا صحبت کنیم. این ویژگی چانه نتیجه پژوهشی است که در سال 2007 میلادی انجام و در مجله فرضیه های علمی به نام Medical Hypotheses منتشر شد.

چانه مقداری از فشار توده عضلانی را که مسئول جویدن، صحبت کردن و سخن گفتن است، تحمل می نماید. همین علت کافی است که دوست بداریم تا چانه ای قوی تر داشته باشیم.

2. چانه و توانایی جویدنفرانسسیسکو گارگانو، جراح زیبایی انجمن پزشکی ایالات متحده آمریکا در مرکز عمل های جراحی نیوجرسی می گوید: تعداد زیادی از عضلات در چانه قرار گرفته، همانطور که چانه جزئی از سطح اکلوزال Occlusal Plane است؛ اکلوزال سطحی از دندان هاست که با آن غذا ها را می جویم. زمانی که دندان های فک بالا و پایین را روی هم می گذاریم در واقع سطح اکلوزال دندان های بالا و پایین روی یکدیگر قرار می گیرند. چانه فک را دربرابر فشار ناشی از مکانیسم جویدن حمایت می نماید، زیرا جویدن فشار زیادی ایجاد می نماید.

3. چانه معیاری برای انتخاب شریک زندگی در گذشتهنسل های پیشین انسان، چانه را معیار انتخاب شریک زندگی خود قرار می دادند. چانه های بلند، مربعی شکل با قاعده ای مسطح نشانه جذابیت مردان و چانه های گِرد و کوچک نمادی از زیبایی زنان بود. گزارش پزشکی سال 2010 میلادی که در مجله انتروپولوژی و فیزیولوژی چاپ شد می نویسد: چانه خواه نشانه ای از جذابیّت باشد یا نه، هیچ اختلاف کارکردی بین چانه زن و مرد وجود ندارد و در هر دو جنس یک کارکرد را داراست.

4. دانشمندان و پژوهشگران درباره هدف چانه اتفاق نظر ندارندبا وجود اینکه پژوهشگران سعی نموده اند فواید وجود چانه را برشمرند، علت واضح و قانع کننده ای در خصوص چانه وجود ندارد و اساساً دقیق نمی دانیم چرا چانه داریم! بعضی از دلایل وجود چانه عبارت است از: یاری به ما برای صحبت کردن، محافظت از فک در برابر فشار های جویدن، یک عضو برای جذب شریک زندگی و یا هر سه علت قبلی با هم. هنوز پژوهش ها درباره هدف اصلی وجود چانه در انسان ها ادامه دارد. بعضی از پژوهشگران نیز دلایل سابق را مورد نقد قرار داده اند.

5. انسان ها تنها موجوداتی که چانه دارنددر حالی که بشر در بعضی امور با حیوانات دیگر مشترک است، در عین حال چانه از این امر مستثناست. البته فیل ها از جمله موجوداتی هستند که عضوی شبیه به چانه دارند، لب های پایینی فیل ها به علت نداشتن دندان های پایینی شبیه چانه به نظر می رسد. اما چانه فیل شبیه چانه انسان ها نیست. چانه انسان ها، چانه های حقیقی است و یکی از ویژگی های فیزیولوژیکی است که آن ها را از سایر موجودات متمایز می نماید.

6. رابطه شکاف چانه و خوش شانسیبسیاری از فرهنگ ها مفاهیم مختلفی را درباره داشتن شکاف چانه ذکر نموده اند. اغلب این امر با شانس آوردن در عشق و رابطه پیوند خورده و در خیلی از فرهنگ ها بر این باورند که کسی که چانه اش شکاف یا حفره دارد، در عشق و روابطش خوش شانس تر است و افراد زیادی جذب او می شوند. اما همه چیز در خوش شانسی خلاصه نمی گردد و شکاف چانه نتیجه عدم همجوشی کامل دو استخوان فک پیش از تولّد است. شکل های مختلفی از شکاف و حفره چانه وجود دارد. از جمله شکاف عمودی، شکاف شبیه به Y و حفره های گِرد در چانه.

7. صورت ما نسبت به اجدادمان کوچکتر شده، اما چانه مان بزرگتر شده استتکامل انسان که شامل انسان های مدرن، نئاندرتال ها و سایر اجداد نوع بشر می باشد با کوچکتر شدن صورت همراه بوده است. این کاهش مقدار صورت در انسان های مدرن به بیشترین مقدار خود رسیده است. در میان اجزای مختلف صورت انسان مدرن، رشد فک پایین بعد از همه اجزای صورت متوقف می گردد. به همین علت نسبت به سایر اجزای صورت برجسته تر دیده می گردد. در حقیقت چانه برجسته نتیجه ثانویه کوچکتر شدن صورت انسان است.

منبع: سایت برترینها

منبع: راسخون
انتشار: 17 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1580

به "حقایقی جالب درباره چانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی جالب درباره چانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید