تغذیه مناسب برای کنکوری ها ، برترین غذا، دمنوش، معجون، انرژی زا و مکمل

به گزارش وبلاگ علیکایی، شب قبل از کنکور و روز کنکور چه بخوریم؟ زندگی داوطلبان کنکور به شدت تحت تاثیر آزمونی است که در پیش دارند. این امتحان سرنوشت ساز، بر نحوه غذا خوردن، روابط اجتماعی، ساعات خواب و بیداری و در کل، روی همه جوانب زندگی آن ها تاثیر مستقیمی دارد. در خصوص کنکوری ها، علاوه بر تمرکز بر دروس و کنترل استرس و اضطراب، یک دیگر هم وجود دارد و آن هم تغذیه مناسب کنکوری ها است. باید و نباید هایی که این افراد باید در دوران قبل از آزمون رعایت نمایند، از مواردی است که اهمیت زیادی دارد. در این مقاله از سرویس در مواردی چون تغذیه مناسب برای کنکوری ها، رژیم لاغری برای کنکوری ها، دمنوش، معجون، نوشابه های انرژی زا، مکمل ها و تاثیر آن ها را بر سلامت کنکوری ها را مورد آنالیز قرار می دهیم.

تغذیه مناسب برای کنکوری ها ، برترین غذا، دمنوش، معجون، انرژی زا و مکمل

تغذیه مناسب برای درس خواندن

کنکوری ها برای این که بتوانند به خوبی از عهده آزمونی که در پیش دارند، بربیایند، باید علاوه بر درس خواندن منظم و درست، به اصول تغذیه مناسب برای کنکوری ها نیز توجه ویژه نشان دهند. پیروی از یک الگوی صحیح برای بهبود عملکرد سیستم های بدن، تاثیر چشمگیری در تمرکز و تقویت حافظه کنکوری ها دارد. از همه مهم تر، گنجاندن طیف وسیع و متنوعی از مواد غذایی مفید، برای تامین انرژی مورد احتیاج بدن، ضروری است.

از جمله این مواد غذایی می توان به کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی های مفید، قند سالم و … اشاره نمود. اما چطور یک برنامه ریزی غذایی درست و اصولی برای مدت به جامانده به کنکور پیش بگیریم؟ اول از همه باید بدانید که وعده های غذایی را نباید حذف کنید یا زمان آن ها را تغییر دهید. مهم ترین وعده غذایی هم که نباید از قلم بیندازید، است.

برترین صبحانه برای کنکوری ها

همان طور که اشاره نمودیم، نه تنها در روزهای انتهای به کنکور، بلکه در بقیه ایام سال هم نباید صبحانه خوردن را از برنامه غذایی خود حذف کنید. به ویژه برای کنکوری ها، صبحانه مهم ترین وعده غذایی به شمار میرود. اما برای صبحانه باید این نکته را در نظر داشته باشید که خوردن لبنیات و شیرینی باعث کاهش تمرکز شما موقع درس خواندن می گردد.

یک برنامه تغذیه مناسب برای کنکوری ها، شامل کربوهیدرات پیچیده، چربی اشباع نشده، ویتامین و … است. بعلاوه باید مصرف قند را تا جای ممکن کاهش دهید. مصرف قند زیاد، خستگی را به همراه دارد و اعتیاد آور خواهد بود. بعلاوه به افزایش وزن بالا منجر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: برترین تغذیه در روزهای امتحان برای دانش آموزان

رژیم غذایی اصولی برای کنکوری ها

در فهرست تغذیه مناسب برای کنکوری ها، حتما باید از مواد غذایی بهره ببرید که حاوی مواد معدنی مثل آهن، کلسیم، منیزیوم، روی و سلنیوم باشند. این مواد غذایی علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، فرایند رشد را سرعت می بخشند.

چه چیزهایی باید بخورید:

*خوراکی های سرشار از مواد معدنی شامل تخم مرغ، مرغ، گوشت، جگر، ماهی، مواد غذایی سبوس دار، جوانه گندم، گندم، گردو و … می شوند.

*برای کاهش استرس و اضطراب هم خوردن و عسل به همراه شیر یاری نماینده خواهد بود. بعلاوه خرما به علت محتوای بالای کلسیم و فسفر، به تقویت حافظه و انرژی بخشی به سلول های عصبی یاری می نماید.

*برای جبران سروتونین بدن مرکبات و میوه ها را حتما در رژیم غذایی تان جای دهید. سبزیجات تازه، هویج و به عنوان میان وعده های مفید می توانند از تضعیف حافظه جلوگیری نمایند و باعث گردد.

*در کنار این ها، خوراکی هایی که با گندم و آرد جو درست می شوند به هضم غذا یاری می نمایند. خوردن حبوبات مثل عدس، لوبیا و … را هم فراموش نکنید.

چه چیزهایی نباید بخورید:

برای پیروی از یک برنامه تغذیه مناسب برای کنکوری ها، باید تا جای ممکن مصرف بعضی مواد غذایی را محدود کنید. خوردن قندهای ساده به شکل های مختلف مثل خوردن مربا، نوشابه، شکلات، شربت های حاوی شکر و … تمرکز و آرامش را به هم می زنند.

در کنار این ها، توصیه می گردد که مصرف ماست و دوغ ترش، پنیر، سیب ترش، غذاهای سرخ کردنی، سوخاری و فست فود را تا جای ممکن کم کنید. این مواد غذایی فعالیت های فکر را مختل می نمایند و باعث کاهش حافظه می شوند.

دمنوش مناسب برای کنکوری ها

دمنوش ها از مفیدترین نوشیدنی ها و از بخش های پرطرفدار در تغذیه مناسب کنکوری ها به حساب می آیند. یکی از دمنوش های مفید برای تقویت حافظه مخلوط بادرنجبویه، اسطوخودوس و گل گاوزبان است. خوردن این دمنوش به افراد سالمی که هیچ گونه بیماری زمینه ای ندارند، توصیه می گردد.

برای درست کردن این دمنوش مناسب برای کنکوری ها، باید به اندازه یک قاشق غذاخوری گیاهانی را که در بالا به آن ها اشاره شد، در یک و نیم لیوان آب مخلوط کنید و به آرامی بجوشانید. وقتی یک سوم از آب آن بخار شد، مخلوط را صاف کنید. در انتها تکه کوچکی نبات را داخل آن حل کنید. این دمنوش را 30 دقیقه قبل از خواب میل کنید.

معجون تقویت حافظه برای کنکوری ها

برای تنوع بخشی به برنامه تغذیه مناسب برای کنکوری ها و بعلاوه استفاده از مواد غذایی مقوی برای تقویت حافظه، کُندُر یکی از گیاهانی است که با آن می توانید یک معجون عالی درست کنید. معجون کندر، به تقویت حافظه بچه ها و سالمندان هم یاری زیادی می نماید.

برای طرز تهیه این معجون سعد کوفی، کندر و هلیله زرد هر کدام به اندازه 20 گرم، زعفران 2 گرم و اندازهی عسل را کنار بگذارید. به جز عسل، بقیه مواد را به خوبی آسیاب کنید. سپس آن ها را با عسل ترکیب کنید. معمولا برای این اندازه مواد، 500 گرم عسل ضروری است ولی می توانید اندازه آن را کمتر یا بیشتر هم در نظر بگیرید.

این معجون مناسب برای کنکوری ها را در بطری شیشه ای در بسته بریزید و به مدت یک شبانه روز در محیط آشپزخانه بگذارید. به اندازه نصف یا یک قاشق چای خوری از این معجون را به صورت روزانه بخورید. ضمناً از قرار دادن این معجون در یخچال خودداری کنید.

نوشیدنی های انرژی زا برای کنکوری ها

خوردن نوشیدنی های انرژی زا، برای بعضی افراد مثل دوپینگ کردن است. بدن بعضی از کنکوری ها هم اتفاقا به خوردن این نوشیدنی ها عادت نموده است. اما متخصصان تغذیه توصیه می نمایند که مصرف نوشیدنی های انرژی زا، حتی نسکافه، قهوه و چای هم باعث ایجاد اضطراب در داوطلبان می گردد.

علاوه بر این، از مضرات مصرف نوشیدنی های انرژی زا می توان به پایین آوردن تمرکز اشاره نمود. این نوشیدنی ها، در حالت عادی برای افزایش هوشیاری و برطرف خستگی استفاده می شوند، در حالی که داوطلبان کنکور به خاطر شرایط جسمی و سن پایین، به اندازه کافی هوشیاری دارند و خوردن این نوشیدنی ها، موجب بیقراری آن ها خواهد شد.

رژیم لاغری برای کنکوری ها

در خصوص کنکوری ها، یک جا نشستن و درس خواندن باعث اضافه وزن و چاقی خواهد شد. مخصوصا اگر فعالیت ورزشی در برنامه روزانه آن ها جایی نداشته باشد. از طرفی ریزه خواری و خوردن تنقلات در حین مطالعه به اضافه وزن دامن می زند. از توصیه های اکید متخصصان تغذیه این است که در تغذیه مناسب برای کنکوری ها، حتما باید غذاهای متنوع و سالم گنجانده گردد.

خوردن نوشابه های انرژی زا و کافئین دار، شکلات، شربت هایی که با قند درست می شوند، غذاهای سرخ نموده و سوخاری و انواع فست فود افزایش چشمگیر وزن را برای این گروه در پی دارند. برای رژیم لاغری کنکوری ها، باید این مواد غذایی مضر را از برنامه تغذیه ای خود حذف کنید یا تا جای ممکن مصرف آن ها را کاهش دهید.

مکمل برای کنکوری ها

بعضی از کنکوری ها و خانواده هایشان گمان می نمایند که مصرف مکمل ها تاثیر بیشتری نسبت به خوردن مواد غذایی گوناگون دارد، اما واقعیت چیز دیگری است . اغلب این مکمل های غذایی نه تنها سودی ندارند بلکه در بعضی موارد مواد نگهدارنده به کار رفته در آن ها می تواند اثرات سوءمستقیم و غیرمستقیم در فرایند یادگیری و تمرکز فرد نیز داشته باشد. به همین دلیل هرگز نباید به فکر جایگزین کردن این دو با یکدیگر باشید.

البته در خصوص دختران، خوردن مکمل های آهن، به خاطر پریودی های ماهانه توصیه می گردد اما در حالت کلی، تنها در صورتی باید از مکمل ها در رژیم غذایی بهره ببرید که پزشک آن را تجویز نموده باشد.

سوالات متداول

در تغذیه مناسب برای کنکوری ها از چه مکمل هایی استفاده کنیم؟

به جز در دختران، که قرص های آهن برای جبران کم خونی ناشی از پریود توصیه می گردد، برای کنکوری ها خوردن مکمل حتما باید با دستور پزشک انجام گردد. ضمناً هرگز مکمل را به عنوان جایگزین غذا استفاده نکنید.

کنکوری ها چه غذاهایی نباید بخورند؟

کنکوری ها باید خوردن نوشابه های انرژی زا و کافئین دار، غذاهای سرخ نموده و فست فود و نوشیدنی های با شکر زیاد را از برنامه غذایی خود حذف نمایند.

منبع: افق کوروش
انتشار: 17 تیر 1401 بروزرسانی: 17 تیر 1401 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1812

به "تغذیه مناسب برای کنکوری ها ، برترین غذا، دمنوش، معجون، انرژی زا و مکمل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه مناسب برای کنکوری ها ، برترین غذا، دمنوش، معجون، انرژی زا و مکمل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید