تعارف ها، زیباترین بخش زبان فارسی است

به گزارش وبلاگ علیکایی، یک فارسی آموز ارمنی که برای اولین بار به ایران سفر کرده مهمان نوازی، تعارف کردن و چانه زدن در هنگام خرید را به عنوان برداشت خود از فرهنگ و آداب کشور ایران برشمرد و گفت: با سفری حتی یک ماهه نمی توان جاذبه های گردشگری و تاریخی ایران را دید.

تعارف ها، زیباترین بخش زبان فارسی است

به گزارش خبرنگاران، شوشان آزادتیان، فارسی آموز ارمنستانی که در هشتاد و سومین دوره دانش افزایی زبان فارسی بنیاد سعدی شرکت کرده و به مدت یک ماه در ایران حضور داشت، پس از بازگشت به کشورش به بیان خاطراتی در قالب سه نکته کلیدی از فرهنگ و آداب مردم کشورمان، پرداخته که به توضیح زیر می خوانید:

زمانی که در مورد کشور ایران صحبت می کنیم، پیش از هر چیز خاور زمین که یکی از قدیمی ترین کشورهای جهان و کشور سعدی و خیام و حافظ است و همچنین شهرهایی مانند تهران و شیراز و اصفهان را متصور می شویم اما اگر در سفری کوتاه به ایران بروید هرگز نخواهید توانست در این زمان تمامی جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی آن را ببینید و با ایران واقعی آشنا شوید.

من در این گزارش سعی کرده ام سه نکته جالب که در سفر به این کشور شرقی، با آن اشنا شده ام و به نظرم از ویژگی های خاص این کشور بوده است، را برای شما بیان کنم:

1- زبان، آیینه یک ملت است. اگر زبان مردمان یک کشور را یاد نگیرید هیچگاه نخواهید توانست کشور، فرهنگ و مردم آن کشور را بشناسید. تعارف ها، خوشمزه ترین و زیباترین بخش زبان فارسی است. به عنوان مثال بیشتر ایرانی ها به جای سلام از خسته نباشید استفاده می کنند و شنونده نیز در جواب می گوید: سلامت باشید یا شما هم خسته نباشید. یا در زمانی که یک ایرانی به دیگری شیرینی تعارف می کند و شخص مقابل نیز شیرینی را قبول می کند، می گوید: شیرین کام باشید.

ایرانی ها بسیار از فرهنگ تعارف و واژگان تعارف استفاده می کنند که در برخوردهای اول برای خارجی هایی که از ایران بازدید می کنند بسیار عجیب و حتی غریب است. اما باید این را بدانیم که تعارف بخشی از رسوم مردمان ایران زمین بوده و هست.

2- اگر می خواهید رنگ های واقعی تر از مردم ایران را ببینید به بازار بروید نه تنها برای خرید، بلکه برای چانه زدن، آن هم با وسایل حمل و نقل عمومی. در راستا، راننده تاکسی (بیشتر راننده های تاکسی) در مورد تحولات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و...، صحبت می کند و با کمال اشتیاق توضیح می دهد.

زمانی که به بازار رسیدید پیش از آنکه وسیله مورد نظر خود را از فروشنده بگیرید و پول آن را پرداخت کنید در مورد قیمت آن چانه بزنید، ببینید آیا می توانید فروشنده را متقاعد کنید قیمت کالا را کاهش دهد!

این یک کار معمولی نیست، برعکس کاری سخت و مذاکره ای پیچیده است و گویی تمامی مردم ایران مذاکره کنندگانی خوب هستند.

3- خانواده یکی از مهمترین ارکان یک کشور است. اگر می خواهید مردم ایران را خوب بشناسید، مهمان یک خانواده ایرانی شوید. آن وقت متقاعد خواهید شد که ایرانیان، مردمی بسیار مهمان نواز و مهربان هستند. یکی از عادت های زیبا در خانواده های ایرانی هدیه دادن کتاب به مهمان است.

شوشان آزادتیان

منبع: تسنیم
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 498

به "تعارف ها، زیباترین بخش زبان فارسی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعارف ها، زیباترین بخش زبان فارسی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید