تصویب حذف سود وام های خارج از عقود اسلامی کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد

به گزارش وبلاگ علیکایی، رئیس دانشگاه آزاد بر لزوم تدوین طرح جامع راهبردی پنج ساله این دانشگاه تأکید کرد و گفت: چابک سازی، تدوین برنامه مدیریت مالی و تشکیل شورای مالی از جمله برنامه های اجرایی است.

تصویب حذف سود وام های خارج از عقود اسلامی کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه هیأت رئیسه این دانشگاه که در سازمان مرکزی برگزار گردید، با تأکید بر لزوم رعایت کامل موازین شرعی و اسلامی در این دانشگاه، گفت: از دهه 60 تسهیلات مختلفی در قالب وام به کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ارائه می شد که متاسفانه خلاف بخشنامه های این دانشگاه، خارج از عقود اسلامی از این وام ها سود دریافت می شد که این عدد حتی به 12 درصد هم می رسید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: از ابتدای دوره مدیریت جدید دانشگاه و با پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه، حذف سود وام های خارج از عقود اسلامی کارکنان در دستور کار نهاده شد و پس از اصلاحات لازم و تدوین مقررات جدید، از ابتدای خردادماه امسال دریافت هرگونه سود از وام های ارائه شده از محل منابع دانشگاه حذف می گردد.

طهرانچی در ادامه این جلسه با تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع)، گفت: امروز همزمان با ولادت کریم اهل بیت(ع)، اولین جلسه هیأت رئیسه به صورت حضوری در سال جدید را برگزار می کنیم و از این امام همام می خواهیم به دانشگاه آزاد اسلامی برکت عطا بفرماید.

وی بر لزوم شفاف سازی عملکرد و ارائه گزارش های معین، سیستمی و پاسخگویی شایسته به هیأت امنا تأکید کرد و گفت: تمامی اعضای هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی باید گزارشات مکتوب خود را به صورت مرتب برای اعضای هیأت امنای دانشگاه ارسال نمایند.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه تدوین طرح جامع راهبردی پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی، اقدام لازم است که باید صورت گرفته و به تصویب هیأت رئیسه و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی برسد، اضافه نمود: خوشبختانه در این زمینه از ماه ها قبل و همزمان با شروع پیاده سازی سند دانشگاه اسلامی، فعالیت هایی را در دانشگاه آزاد اسلامی شروع نموده ایم. هدف ما در برنامه ها، افق 1404 بوده و اکنون نیز در کوششیم یک برنامه جامع راهبردی پنج ساله تا سال 1404 تدوین کنیم.

وی اضافه نمود: این برنامه تنها مربوط به سازمان مرکزی نبوده و شامل استان ها نیز می گردد. به این شکل که سیاست و برنامه ریزی توسط سازمان مرکزی صورت گرفته و استان ها در سطح برنامه ریزی عملیاتی و اجرا درگیر خواهند شد.

طهرانچی، دانشگاه مرجعیت ساز و اقتدارآفرین را یکی از بسته های کاری طرح پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: برای مدل دانشگاه کارآمد باید برنامه های اقتصادی، فناوری، بازنگری قوانین و روان سازی برای پنج سال تدوین گردد. در این راستا برنامه جامع مدیریت اقتصادی دانشگاه ذیل برنامه دانشگاه کارآمد تهیه شده که تا سه ماه آینده برای تایید به هیأت امنای دانشگاه ارسال می گردد.

وی اعلام نمود: دانشگاه الهام بخش یکی دیگر از بسته های کاری طرح پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی است که امور مربوط به آن توسط معاونت امور بین الملل و دانشجویان غیرایرانی صورت گرفته و به صورت پروژه محور در حال تدوین است. نکته قابل توجه این است که همه این بسته ها باید ذیل برنامه جامع راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی برای مدت پنج سال احصاء گردد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: اولین بحث اجرایی این دانشگاه، چابک سازی، تدوین برنامه مدیریت اقتصادی و تشکیل شورای اقتصادی است که به طور جدی از سوی هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی پیگیری می گردد.

طهرانچی در انتها اعلام نمود: نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم، این است که با درایت و همدلی، یکپارچه سازی را در دانشگاه آزاد اسلامی تقویت کنیم. به این منظور، به جای نظام بخشنامه محور، با قانع کردن مدیران و مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی، کارها را پیش خواهیم برد، چرا که معتقدیم اگر قانع کردن پیش نیاید، موفقیت حاصل نخواهد شد.

در این جلسه، موضوع حذف وام های ربوی و خارج از عقود اسلامی به کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مورد تصویب اعضا نهاده شد و مقرر شد از ابتدای خردادماه امسال، تمامی وام های پرداختی به کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه که از محل منابع داخلی دانشگاه پرداخت می گردد، در قالب قرض الحسنه و یا عقود اسلامی ارائه گردد.

همچنین در ادامه مجید مشکینی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مصوبات امروز جلسه هیأت رئیسه دانشگاه، گفت: با توجه به تاکید اعضای هیأت امنا و هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی، موضوع حذف سود وام های خارج از عقود اسلامی کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه به عنوان یکی از اولویت های این معاونت در دستور کار نهاده شد و ضمن آنالیز موضوع، قوانین و مقررات لازم برای حذف این سودها تهیه و تدوین شد.

وی ادامه داد: از دهه شصت چند نوع تسهیلات اعتباری در قالب وام های ضروری، مسکن، خودرو و تعمیر مسکن از محل منابع داخلی دانشگاه آزاد اسلامی به کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه پرداخت و از این وامها سود دریافت می شد که خارج از عقود اسلامی و بخشنامه های دانشگاه بود و با موازین شرعی مخالفت داشت.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی اعلام نمود: حدود یک سال است که در این معاونت به دنبال اصلاح وام های خارج از عقود اسلامی دانشگاه بودیم که خوشبختانه در جلسه امروز هیأت رئیسه دانشگاه و همزمان با سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) موضوع حذف سود وام های خارج از عقود اسلامی در دانشگاه به تأیید رئیس و اعضای هیأت رئیسه دانشگاه رسید.

مشکینی تشریح کرد: براساس بند یک این بخشنامه، کلیه تسهیلات اعطایی از محل منابع داخلی دانشگاه، از ابتدای خردادماه سال 1399 در قالب قرض الحسنه بوده و کارمزد تمامی آنها صرفاً براساس نحوه محاسبه کارمزد وام صندوق پس انداز دانشگاه، مندرج در بخشنامه شماره 56/402991 مورخ 1391/11/18 محاسبه و دریافت می گردد و مابقی شرایط تابع مقررات مندرج در بخشنامه و دستورالعمل های قبلی است.

عضو هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: همچنین براساس تبصره این بخشنامه، مانده بدهی وام های تسویه نشده، پس از کسر مانده سود در تاریخ 1399/3/1 می بایست به عنوان تسهیلات جدید تلقی و کارمزد آن براساس کارمزد مندرج در بند یک محاسبه و به مانده اصل تسهیلات اضافه و طبق مانده تعداد اقساط قبل از تاریخ 1399/3/1 مجدداً تقسیط و از دریافت نمایندگان تسهیلات دریافت و اعمال حساب گردد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: خلاف آنچه از سوی بعضی جریان ها گفته می شد، ما به هیچ وجه تغییری در وام ها نداشتیم و مقابل ارائه تسهیلات را نگرفتیم، بلکه تنها به دنبال حذف سود خارج از عقود اسلامی بودیم، چرا که معتقدیم تمامی ضوابط و مقررات دانشگاه آزاد اسلامی باید مطابق با موازین اسلامی باشد.

مشکینی از رایزنی و مقدمات انعقاد قرارداد با بعضی از بانک ها برای ارائه تسهیلات به کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اطلاع داد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور همه کوشش ما برطرف نگرانی معیشتی کارکنان و اعضای هیأت علمی است. با توجه به این موضوع، صحبت های اولیه برای دریافت وام 200 میلیون تومانی مسکن و وام ضروری 70 میلیونی در قالب مرابحه صورت گرفته که به زودی نتایج آن اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 16 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 724

به "تصویب حذف سود وام های خارج از عقود اسلامی کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویب حذف سود وام های خارج از عقود اسلامی کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید