تور ارزان ارمنستان: تحولات نو در روابط باکو - ایروان و راستا ترانزیتی که از ایران خواهد گذشت

به گزارش وبلاگ علیکایی، تحولات تازه نشان دهنده این است که علاوه بر دلایل جغرافیایی و مالی، زمینه سیاسی مساعدی برای استفاده از ظرفیت های ایران در توسعه روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان وجود دارد.

تور ارزان ارمنستان: تحولات نو در روابط باکو - ایروان و راستا ترانزیتی که از ایران خواهد گذشت

با ما سفر کنید و با تور ارزان ارمنستان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سفر وزیر امور خارجه ارمنستان به ترکیه، اتفاق مهمی است که شان می دهد تحولات سیاسی و دیپلماسی در منطقه ادامه دارد.

تابلوی سیاسی فعلی، نشان دهنده این است که زمینه های خوب و مناسبی برای عادی سازی روابط ترکیه و ارمنستان به وجود آمده و در این میان، ایران نیز با استفاده از پتانسیل سیاسی و جغرافیایی خاص خود، نقشی را ایفا می نماید که یاری به توسعه روابط سیاسی ومالی منطقه است.

تحولات نو نشان دهنده این است که علاوه بر دلایل جغرافیایی و مالی، زمینه سیاسی مساعدی برای استفاده از ظرفیت های ایران در توسعه روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان وجود دارد.

آب شدن یخ ها بین ترکیه و ارمنستان

سفر آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان به ترکیه، اتفاق مهمی است که نشان دهنده به بار نشستن مذاکرات سه ماه اخیر بین ایروان و آنکارا است. او در نشست دیپلماتیک آنتالیا با همتای ترک خود چاووش اوغلو ملاقات کرد.

چاووش اوغلو با یادآوری فرایند عادی سازی روابط ترکیه و ارمنستان، گفت: می توانم بگویم که این ملاقات بسیار سازنده و مثبت بود. همانطور که می دانید ما فرایندی را برای عادی سازی روابط خود شروع کردیم. رئیس جمهور رجب طیب اردوغان و نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نمایندگان ویژه ای را منصوب کردند. آنان در مورد عادی سازی کامل روابط در مسکو و وین مصاحبه کردند. می خواهم با کمال میل بگویم که ما برای ثبات و صلح در قفقاز جنوبی کوشش می کنیم. از همه طرف ها برای کوشش های ما در این راستا حمایت می گردد. لازم می دانم به این نکته هم اشاره کنم که آذربایجان از اقدامات صورت گرفته و فرایند عادی سازی بین ترکیه و ارمنستان به ویژه شاد است. من شنبه گذشته در باکو بودم و آذربایجان از این فرایند حمایت می نماید.

چاووش اوغلو با بیان این که ثبات و صلح در منطقه به نفع همه خواهد بود، گفت:در این راستا به اقدامات مثبت خود ادامه خواهیم داد و با آقای میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان نیز در این زمینه به توافق رسیده ایم.

پیشنهاد نو باکو به ایروان

جیحون بایرام اف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان که برای شرکت در مجمع دیپلماسی آنتالیا به این شهر سفر نموده نیز، در مصاحبه با خبرنگاران، درباره روابط باکو - ایروان اظهار نظر کرد.

وی علت اصلی عدم ارتباط چندین ساله ارمنستان و آذربایجان را فاکتور اشغال دانسته و گفت: همه می دانیم که ارمنستان بیش از 30 سال از اوایل دهه 90 به زور خاک آذربایجان را اشغال کرد که منجر به آوارگی شهفرایندان ما شد. با وجود صدور چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به نفع آذربایجان، نتیجه ای در مورد اشغالگری حاصل نشد، این نیز یکی از موانع اصلی بر سر راه برقراری روابط بود.

وی ضمن اشاره به اعلام آمادگی الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان برای امضای پیمان صلح با ارمنستان، توضیح داد: نزدیک به یک سال است که متن خود را به ایروان ارائه داده ایم. اما از سوی ارمنستان، هیچ پاسخی به پیشنهاد ما داده نشده است. با این حال، طرف آذربایجانی برای نشان دادن حسن نیت خود اخیراً پیشنهاد نوی به ارمنستان داده است.

وزیر امور خارجه آذربایجان در ادامه گفت: ما مجموعه ای از اصول اساسی را برای عادی سازی روابط دو کشور، به ارمنستان ارائه کردیم. ما آماده توسعه روابط بر اساس اصول خاصی هستیم. ارمنستان باید اینها را آنالیز و نظر خود را اعلام کند. اگر ارمنستان صادقانه خواستار عادی سازی روابط است، این فرصت بسیار خوبی برای آنها به شمار می رود. پاسخ ارمنستان به زودی معین خواهد شد و البته از این پس اقدامات مناسب را انجام خواهیم داد. یک سند یک صفحه ای بر مبنای اصول روابط بین الملل ارائه شده که هیچ مورد غیرعادی در آن وجود ندارد. این پیشنهاد شامل پنج ماده اصلی است که نظرات ما در آن لحاظ شده است.

ابتکار عمل تاثیرگذار ایران

افزایش تعداد پروازها میان ایران و جمهوری آذربایجان، تاکید بر توسعه روابط و بازگشایی مرز زمینی دو کشور و آمادگی ایران برای توسعه روابط مالی و انرژی بین تهران و باکو، اهداف و اتفاقات مهمی است که مورد توجه طرفین قرارگرفته است.

در سی اُمین سالگرد روابط دیپلماتیک تهران - باکو و در مصاحبهی تلفنی امیرعبداللهیان و جیحون بایرام اف، به این اشاره شده که روابط دو کشور اکنون به مرحله پیشرفت رسیده و ضروری است برای تثبیت همکاری های مالی، اقدامات لازم انجام گردد و در بخش زیرساخت، اتفاقات مهمی روی دهد.

امیرعبداللهیان ابراز امیدواری نموده که مسائل به جای مانده میان جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان، با دوراندیشی و بدون مداخله خارجی حل و فصل گردد.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اهمیت برگزاری کمیسیون مشترک مالی ایران- آذربایجان در آینده نزدیک، کوشش برای حصول نتایج مثبت از این کمیسیون را مهم دانست.

جیحون بایرام اف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز با اشاره به سفر وزیر راه جمهوری اسلامی ایران به باکو، این سفر را نشانه رشد مناسبات خوب دو کشور همسایه خوانده و بر آمادگی همه جانبه کشورش برای اجرایی شدن توافقات مالی تاکید نمود.

لازم به ذکر است سفر رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ایران به جمهوری آذربایجان و توافق تهران و باکو برای تردد آذربایجانی ها از خاک ایران به نخجوان، اتفاق مهمی بود که مورد توجه رسانه های منطقه نهاده شد.

در این سفر تفاهمنامه ای در حوزه ترانزیت با جمهوری آذربایجان امضا شده و مشارکت در نوسازی نیز مورد توجه قرارگرفته است. توافق بر واگذاری چند پروژه به ایران از سوی جمهوری آذربایجان، اتفاق مهم دیگری است که به توسعه روابط یاری خواهد نمود.

موضوع عبور از رودخانه و بعلاوه استفاده از خاک ایران برای تردد آذربایجانی ها به سمت نخجوان نیز نقطه عطفی در تعامل سیاسی و مالی دو کشور است.

شواهد نشان می دهد که ایران در مقایسه با ترکیه، برای همکاری با ارمنستان و جمهوری آذربایجان، از مزیت های بیشتر و موانع کمتری برخوردار است و اتصال راه نخجوان به ایران و استفاده از راه زنگه زور، امکانات نوی در اختیار توسعه همکاری های منطقه ای خواهد گذاشت.

،

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 فروردین 1401 بروزرسانی: 3 فروردین 1401 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1725

به "تور ارزان ارمنستان: تحولات نو در روابط باکو - ایروان و راستا ترانزیتی که از ایران خواهد گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان ارمنستان: تحولات نو در روابط باکو - ایروان و راستا ترانزیتی که از ایران خواهد گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید