باغ عرفان دانشگاه کردستان به پیکره مولانا مزین می گردد

به گزارش وبلاگ علیکایی، به گزارش خبرنگاران در کردستان، معاون فرهنگی دانشگاه کردستان با اعلام این خبر در جمع اصحاب رسانه در فضای مجازی اظهار کرد: دانشگاه کردستان در قالب طرح گوشه های فاخر ملی، پیشنهاد ساخت پیکره مولانا جلال الدین رومی را مطرح و با در نظر دریافت سابقه کاری هادی ضیاءالدینی هنرمند چیره دست کردستانی، ساخت آن را به وی سپرد.

باغ عرفان دانشگاه کردستان به پیکره مولانا مزین می گردد

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا کلاسیک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

روشن خوشنوازی ادامه داد: بعد از مطرح کردن این پیشنهاد با آقای ضیاءالدینی، این هنرمند کردستانی طرح خود را با عنوان طرحی ذهنی با تاکید بر سماع، دنیای فرازمینی و معنوی ارائه داد که ازسوی دانشگاه پذیرفته و مقرر شد دانشگاه مکان مناسبی برای نصب آن انتخاب کند.

وی اضافه نمود: این پیکره با توجه به هنر و چیره دستی و احاطه طراح و سازنده، در ایران و دنیا منحصر به فرد است و هیچ مشابهی در داخل و یا خارج از کشور ندارد.

معاون فرهنگی دانشگاه کردستان به بودجه پیش بینی شده برای طراحی و ساخت آن نیز اشاره و اضافه نمود: برآورد هزینه این پیکره سه میلیارد ریال پیش بینی شده است و اعتبار لازم برای ساخت این پیکره در قالب طرح گوشه های فاخر و از وزارتخانه تامین شده است.

خوشنوازی در رابطه با دلیل انتخاب مولانا نیز مطرح کرد: معرفی و شناساندن مفاخر دینی، علمی، ادبی، فرهنگی و هنری ایران زمین راهبردی برای ترویج ارزش های اعتقادی و انسانی در تمام حوزه های است و در این میان مولانا به عنوان ادیب و شاعر فرزانه ایران و دنیا از صندلی ویژه ای در حوزه عرفان، معرفت شناسی و ادبیات فارسی در دنیا برخوردار است.

وی در مورد قالب و محل جانمایی این پیکره مطرح کرد: پیکره با استفاده از گچ-قالب گیری، فایبرگلاس-قالب گیری و بتن مسلح ساخته شده و با پایه خود بیش از هفت متر طول دارد و طبق تصمیم دانشگاه در باغ عرفان قرار گرفته و فضاسازی های محوطه آن در حال اجرا است.

خوشنوازی، نصب تندیسی هنرمندانه فاخر و ارجمند از این عارف عظیموار در دانشگاه کردستان می تواند همتی در جهت ارج گزاری به این عارف عظیم و بعنوان برندی از تصوف ایرانی در استان فرهنگی کردستان خاطرنشان کرد.

معاون فرهنگی دانشگاه کردستان تاثیرگذاری و چشم انداز بصری محوطه باغ عرفان دانشگاه کردستان را از دلایل نصب پیکره مولانا در این محل برشمرد و اضافه نمود: این مکان با توجه به نزدیکی به دانشکده های زبان و ادبیات و علوم انسانی و ساختمان جدید سازمان مرکزی به عنوان یک یادمان و رویداد فرهنگی افزون بر ایجاد پیوند فضایی، فضاسازی نو در راستای بازآفرینی فضای قدیمی دانشگاه را موجب خواهد شد و به شکل گیری هویت فرهنگی دانشگاه کردستان یاری خواهد نمود.

وی در انتها یادآور شد: باتوجه به همجواری عناصری چون سالن همایش و سازمان مرکزی، اهمیت این مکان برای این تبدیل به فضایی برای رویداد فرهنگی و حضور و ملاقات مهمانان دانشگاه نیز فراوان خواهد بود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 10 دی 1399 بروزرسانی: 10 دی 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1080

به "باغ عرفان دانشگاه کردستان به پیکره مولانا مزین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ عرفان دانشگاه کردستان به پیکره مولانا مزین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید