افزایش آمار اختلالات شنوایی در میان کارگران ایران ، 13 درصد کارگران گوش شان سنگین شده ، دلایل کاهش شنوایی کارگران

به گزارش وبلاگ علیکایی، رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت از شیوع بالای کم شنوایی در میان کارگران اطلاع داد و گفت: بر اساس آنالیز های اجرا شده در میان اقشار مختلف، اختلالات شنوایی در 17 درصد افرادی که در مراکز صنعتی حضور داشتند، وجود دارد.

افزایش آمار اختلالات شنوایی در میان کارگران ایران ، 13 درصد کارگران گوش شان سنگین شده ، دلایل کاهش شنوایی کارگران

به گزارش خبرنگاران، سعید محمودیان رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت معتقد است: اگر کارخانه ها و کارگاه ها نیز در این رابطه آنالیز شوند، قطعا آمار اختلالات شنوایی بین کارگران افزایش خواهد یافت.

کاهش شنوایی ناشی از سروصدا، شایع ترین نوع کاهش شنوایی در بین کارگران است و آنالیز آسیب های ناشی از سروصدا در کارگران کارخانجات صنعتی به عنوان گامی نخست برای یافتن راهکار مناسب جهت کاهش ضایعات ناشی از آن است.

به گفته محمودیان، یکی از مهم ترین برنامه های جاری نظام مراقبت سلامت در وزارت بهداشت نیز حفظ سلامت نیروی کار است که نظام سلامت کشور با همراهی و همکاری سازمان های ذیربط این رسالت سنگین را مدیریت می نماید.

دومین چالش پیش روی کارگران

الناز حسینی، کارشناس بهداشت حرفه ای معتقد است بعد از کمردرد، افت شنوایی مهم ترین عارضه ای است که شاغلان گرفتار آن می شوند و این عارضه در میان میلیون ها کارگری که در طول ساعات کاری در معرض انواع سروصدا هستند، بیشتر است.

به گفته او، اگر سروصدای محیط کار کنترل نگردد، می تواند منجر به از دست دادن دائمی شنوایی گردد. حسینی با بیان اینکه افت شنوایی صنعتی یک بیماری شغلی است که حدود 76 درصد از کل گلایه های بیماری شغلی را شامل می گردد، گفت: تشخیص آسیب برگشت ناپذیر به شنوایی افراد بر اثر صدا سخت و سخت است؛ چراکه به مرور زمان ایجاد می گردد.

در کنار سروصدا البته نقش مواد شیمیایی هم در کاهش شنوایی کارگران بی تأثیر نیست. به گفته کارشناسان، مواد اتوتوکسیک که نوعی مواد شیمیایی خاص هستند در کنار سروصدای محیط کار باعث از دست رفتن شنوایی و کاهش تعادل شنوایی فرد می گردد.

براساس آمار سازمان بین المللی کار سالانه 2.78 میلیون کارگر از حوادث شغلی و بیماری های ناشی از کار، جان خود را از دست می دهند و 374میلیون کارگر نیز دچار از کارافتادگی موقت و دائم می شوند؛ لذا ایجاد یک محیط کاری ایمن و سالم یک اصل بنیادی و حق طبیعی افراد در محیط کار است.

13.1 درصد کارگران دچار سنگینی گوش هستند

اسماعیل صحرایی، یکی از فعالان حوزه کارگری با اشاره به تحقیقات علمی اجرا شده مقدار کاهش شنوایی ناشی از کار در کارگران کارگاه های بالای 50نفر می گوید: یافته های این تحقیق نشان داد که مقدار شیوع سنگینی گوش در کارگران 1/13درصد، احساس صدا در گوش بعد از سرانجام کار 2/12 درصد و وزوز گوش 6/9 درصـد بـوده اسـت.

او با بیان اینکه صدا به عنوان یکی از عمده ترین عوامل بسیار مؤثر در محـیط کار و زندگی قادر است تعادل فیزیولوژیک انسان را مختل کند و سلامت روحـی و جسمی فرد را به خطر اندازد، گفت: به موازات پیشرفت صنعت و جایگزین شدن دستگاه های پیچیده و مکانیکی به جای دستگاه های ساده، تعداد منابع فراوری صدا با تراز شدت و توان و فشار بیشتر نیز افزایش یافته است و مسلماً در نتیجه این تحـول گریزناپذیر صنعتی زمینه ایجاد ناراحتی های ناشی از سروصدا بیشتر شده است.

کاهش شنوایی یا کری، تنها ارمغان آلودگی های صوتی در محل کار برای کارگران نیست، بلکه طبق یافته های محققان اثرات سوء سروصدا روی انسان می تواند به صورت فیزیولوژیکی، روانی و پاتولوژیکی خود را نشان دهد.

جمشید یارمحمدی، کارشناس بهداشت محیط کار می گوید:خستگی گوش زمانی که فرد احساس وزوز در گوش می نماید، شاخص ترین اثر فیزیولوژیکی صدا است و پس از شاخص خستگی گوش، تغییر در فشار خون دومین شاخص فیزیولوژیکی صدا تلقی می گردد.

او افزایش تعداد ضربان قلب را سومین اثر فیزیولوژیکی صدا برشمرد و گفت: از عمده ترین اثرات فیزیولوژیکی دیگر صدا روی انسان می توان به عکس العمل های تنفسی، افزایش تنفس، تأثیر سوء روی دستگاه گوارشی و کم کردن میدان دید چشم انسان اشاره نمود.

سروصدای بسیار محیط کار بر روان کارگران هم تأثیر منفی می گذارد؛ موضوعی که در قالب بالا بودن مسائل عصبی کارگران شاغل در محیط های پـرسروصدا مطرح می گردد. یارمحمدی ادامه داد: با افزایش سروصدا خستگی ناشی از کار در محیط شلوغ بیشتر شده و راندمان فراوری به نحـوی محسوس کاهش می یابد. حدمجاز تماس با صدا در محیط کار برای 8 ساعت کاری طبق استاندارد ACGIH برابر 85 دسی بل است که به ازای افزایش هر 3 دسی بل به این عدد، مدت زمان تماس به نصف کاهش می یابد. کاهش شنوایی ناشی از صدا، عمدتاً در فرکانس 4000 هرتز شروع می گردد و شایع ترین شکایت افراد در درک مکالمات به خصوص صداهای زمینه ای است.

بعد از اثرات فیزیولوژیکی نوبت به اثرات پاتولوژیکی صدا در محیط های صنعتی و کارگری می رسد؛ اثراتی که درواقع به عضو موردنظر آسیب می رسانند و عمدتاً کری های گوش ناشی از این اثرات هستند. به گفته یارمحمدی این کری به عوامل مختلفی از قبیل: تراز فشار صوت، مدت زمان مواجهه با صوت، سن فرد، شرایط گوش میانی، حساسیت و استعداد شخصی او بستگی دارد.

اثرات صدا بر روان انسان

صدمه به دستگاه شنوایی، تداخل با مکالمه، اثر روی اندام بینایی، اثر بر سیستم تعادلی، ناراحتی اجتماعی، اثرات عصبی، اثر روی الکترولیت ها، اثرات جانبی، اثرات روانی، اثرات فیزیولوژیک عمومی و اثر ذهنی صدا را می توان ازجمله اثرات صدا بر انسان و سلامت دانست؛ بنابراین بنا بر توصیه کارشناسان و پژوهشگران اگر می خواهید از این عوارض در امان باشید، بهتراست مواردی چند را رعایت کنید.

یارمحمدی، کارشناس بهداشت محیط کار در این باره می گوید: کاهش صدا در منبع فراوری هنگام نصب و تعمیر ماشین ها، به شکلی که تراز صدای کلی آنها مقدار گیری گردد تا فرکانس های خطرناک مشخص شده و با تعویض قسمت های مختلف پـرسروصدای ماشین آلات ها، فرکانس های خطرناک تا حـد امکان حذف شوند. بعلاوه می توان با به کاربردن پایه های فنری و لاستیکی تا حد امکان صدا و ارتعاش را تقلیل داد یا اینکه با استفاده از روش های دیگر مثل جوش دادن به جای پرچ کردن، محکم کردن صفحات، قراردادن میله به صورت پشت بند و اضافه نمودن مواد کاهش دهنده و خفه کننده صدا عوارض صوتی را به مقدار قابل ملاحظه ای کم کرد.

یارمحمدی جلـوگیری از انتقـال صـدا بـا افـزودن فاصـله دستگاه های مولد صدا و افراد، یا با ایجاد فاصله بین منبع فراوری صدا و محیط کار با یاری دیوار سنگین به شرطی که خلل و فرج آنها کاملا مسدود باشد را از دیگر راهکارهای کاهش سروصدا در محیط های کارگری برشمرد و اضافه نمود: استفاده از مواد جاذب صوت مانند پشم شیشه و پنبه راه خوبی است؛ چراکه با این روش صدای ناشی از انعکاس کاهش خواهد یافت.

او از کارگران می خواهد تا با استفاده از وسایل حفاظت فردی، معاینات پزشکی هر 6 ماه یک بار و ... ضریب سلامت خود را بالا ببرند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 مهر 1401 بروزرسانی: 17 مهر 1401 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1876

به "افزایش آمار اختلالات شنوایی در میان کارگران ایران ، 13 درصد کارگران گوش شان سنگین شده ، دلایل کاهش شنوایی کارگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش آمار اختلالات شنوایی در میان کارگران ایران ، 13 درصد کارگران گوش شان سنگین شده ، دلایل کاهش شنوایی کارگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید