اختلال در عملکرد ماهواره ها به دلیل کاهش شدت میدان مغناطیسی

به گزارش وبلاگ علیکایی، به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی میل، محققان دریافته اند میدان مغناطیسی زمین در حال ضعیف شدن است.

اختلال در عملکرد ماهواره ها به دلیل کاهش شدت میدان مغناطیسی

وجود میدان مغناطیسی برای حیات روی کره خاکی ضروری است زیرا این میدان انسان را در برابر اشعه های کهکشانی و ذرات باردار خورشید محافظت می نماید.

به طور متوسط طی 2 قرن گذشته 10 درصد قدرت میدان مغناطیسی زمین کاهش یافته است. اما این کاهش در منطقه ای بین آفریقا تا آمریکای جنوبی شدت بیشتری دارد که از آن منطقه به عنوان ناهنجاری جنوب آتلانتیک یاد می گردد. شدت کاهش میدان مغناطیسی این منطقه طی 50 سال گذشته افزایش یافته و گستره آن نیز از سمت غرب رشد نموده است.

آخرین تحقیقات نشان می دهد طی 5 سال گذشته دومین مرکز کاهش شدت میدان مغناطیسی در جنوب غرب آفریقا به وجود آمده است. محققان معتقدند این امر نشان می دهد ناهنجاری مذکور به دو بخش جداگانه تقسیم شده است.

محققان پیش بینی می نمایند کاهش شدت میدان مغناطیسی زمین به تغییر قطب های سیاره منجر می گردد. در این فرایند مکان قطب شمال و جنوب زمین عوض می گردد. آخرین بار 780 هزار سال قبل قطب شمال و جنوب زمین عوض شد.

از سوی دیگر کاهش شدت میدان مغناطیسی روی ماهواره و فضاپیماهای دیگری که در بالای منطقه گفته شده قرار دارند، نیز تاثیر منفی دارد و هم اکنون بعضی از آنها با اختلال در عملکرد روبرو شده اند.

گروهی از محققان سازمان فضایی اروپا با آنالیز اطلاعات خوشه ماهواره های Swarm به این کشف دست یافتند.

این ماهوارها به طور خاص برای شناسایی و اندازه گیری سیگنال های مغناطیسی مختلفی ساخته شده اند که میدان مغناطیسی زمین را تشکیل می دهند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 750

به "اختلال در عملکرد ماهواره ها به دلیل کاهش شدت میدان مغناطیسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلال در عملکرد ماهواره ها به دلیل کاهش شدت میدان مغناطیسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید