6 جاذبه دیدنی شهر خیوه ازبکستان

به گزارش وبلاگ علیکایی، خیوه، شهری با جاذبه های متمرکز در ازبکستان

خیوه شهری خاص با تاریخی چند صد ساله است که خیابان های آن کاملاً حس و حال خیابان های تمدن شرقی قرن های 17 تا 19 را دارند. ولی فقط برخی تجهیزات شهری که در این محیط نصب شده باعث می شود که حس و حال سفر در زمان شما خدشه دار شود و کمی تناقض پیش بیاید. بازدید از خیوه برای گردشگران خیلی آسان خواهد بود. چرا که بیشتر جاذبه های این شهر در حومه قلعه ایچان متمرکز شده اند. قلعه ای که دیوارهای بلند 10 متری دسترسی به آن را غیرممکن کرده است.

6 جاذبه دیدنی شهر خیوه ازبکستان

اگر تاریخ خیوه را بررسی کنیم، مشخص می گردد که در این شهر و آثارش در مقایسه با شهرهایی مثل بخارا و یا سمرقند ازبکستان آنقدر قدیمی نیستند و خیوه به نوعی شهری جدیدتر محسوب می گردد. خیلی از مدرسه ها، مساجد، مناره ها و عمارت هایی که در این شهر قرار دارند متعلق به قرن های 17 تا 20م می شوند. اما این امر هرگز نباید باعث گردد که به زیبایی های شهر و هنر معمارانی که این شهر را ساختند شک کنید.

همانطور که پیش تر بیان شد، جاذبه های خیوه در فاصلی کمی از یکدیگر قرار دارند. این امر تبدیل به یکی از جاذبه های این شهر شده است. تصور کنید که از یک عمارت مربوط به قرن 19 قدم بیرون می گذارید و بالافاصله وارد عمارت دیگری می شوید که در قرن 17 ساخته شده است. علاوه بر این، بیشتر خیابان های این شهر مخصوص تردد با دوچرخه و یا پیاده روی هستند و فضای کافی برای ورود و حمل و نقل ماشین ندارند.

در حقیقت، اگر فقط بخواهید جاذبه های معروف تر خیوه را مشاهده کنید، یک روز زمانی کافی برای شما خواهد بود. ولی اگر بخواهید از تمام زیبایی های این شهر استفاده کنید و با جای جای آن آشنا شوید، قطعاً احتیاج به زمان بیشتری خواهید داشت. در ادامه برخی از جاذبه های خیوه را به شما معرفی خواهیم کرد. با خبرنگاران همراه باشید.

قلعه ایچان

این قلعه بخشی تاریخی از شهر است. دیوارهای غظیمی دور این قلعه را گرفته اند که ارتفاع آن ها به 10 متر می رسد. بیش از 60 اثر از دوره های مختلف تاریخی از اواخر قرن 16 تا قرن 20م در این منطقه قرار گرفته اند.حتی مردم ساکن در این منطقه هم هنوز به گذشته علاقمند هستند و بیشتر مشغول تولید صنایع دستی مربوط به تاریخ ازبکستان هستند.

ارگ کنیا

این مجموعه را قلعه قلعه می نامیدند و در دروازه غربی قلعه ایچان قرار گرفته است. این مجموعه زمانی محل اقامت خان بوده است. آنچه از این قلعه به جای مانده است همانند قلعه ساخته شده نیست. چراکی بخشی از قلعه در گذر زمان نابود شد. یکی از مهم ترین جاذبه های این قلعه منظره آن است. اگر بالای این قلعه بروید تقریباً دید کاملی به شهر و جاذبه های خیوه دارید.

مدرسه محمد امین خان

روبه روی ارگ کنیا و درست در مقابل دروازه غربی، یکی از اصلی ترین جاذبه های ازبکستان قرار گرفته است: مدرسه محمد امین خان. این مدرسه دو طبقه که مساحت آن 6272 متر است، نه تنها بزرگترین مدرسه خیوه، بلکه بزرگترین مدرسه در آسیای میانه است. مدرسه محمد امین خان در اواسط قرن 19م ساخته شد و اکنون اتاق های این مدرسه قرن ها پیش دانش آموزان را در خود جای می دادند، تبدیل به هتل شده است و از میهمانان و گردشگران این شهر میزبانی می کنند.

مناره کالتا

تصور خیوه باستانی بدون مناره کالتا که اثری از معامری آسیایی است تقریباً غیرممکن است. مناره کالتا تبدیل به نمادی واقعی از شهر شده است. این مناره 15 متر در دل زمین عمق دارد و قطر پایه آن 14.5 متر است. مناره کالتا 29 متر ارتفاع دارد، اما این ارتفاع نصف ارتفاع طراحی شده برای این مناره است. چراکه فرایند ساخت این مناره تکمیل نشد و این پرژوه نیمه تمام رها شد.

مقبره پهلوان محمود (پوریای ولی)

در قلب قلعه باستانی ایچان، گنبد فیروزه ای بزرگ پهلوان محمود از میان سایر ساختمان ها و جاذبه های خیوه قد برافراشته است. یهلوان محمود مرد و شاعری بزرگ و به نوعی قهرمان شهر خیوه بود. بعد از اینکه پوریای ولی فوت کرد، در نظر مردم خیوه تبدیل به یک فردی پرهیزگار و مقدس شد. 300 سال بعد این مقبره کم نظیر را برای او ساختند که بعدها باز هم توسعه یافت و ساختمان هایی مثل خانقاه و مسجد هم درون آن قرار گرفتند.

مسجد جمعه خیوه

یکی از جاذبه های دیدنی خیوه، مسجد جمعه آن است. تاریخ رسمی ساخت این مسجد به اواخر قرن هجدهم باز می گردد. اما مطالعات نشان می دهند که این مسجد حتی در قرن 10م هم وجود داشته است. این مسجد شامل یک سالن مستعطیل شکل ساده می گردد که سقف های آن از طریق 213 ستون چوبی نگاه داشته می شوند و هریک از این 213 ستون حکاکی های تزئینی مختلفی دارند. البته امکان ورود به مناره این مسجد هم وجود دارد تا از بالای آن به تماشای منظره بسیار زیبای شهر بپردازید.

منبع: الی گشت
انتشار: 28 اسفند 1400 بروزرسانی: 28 اسفند 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1720

به "6 جاذبه دیدنی شهر خیوه ازبکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 جاذبه دیدنی شهر خیوه ازبکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید