کشف خطرناک در اعماق اقیانوس آرام

به گزارش وبلاگ علیکایی، یک ایزوتوپ نادر پلوتونیوم رادیواکتیو به نام پلوتونیوم 244 با قدمت میلیون ها سال اخیر به تازگی در کف اقیانوس آرام کشف شده است و دانشمندان در حیرت هستند که این عنصر چگونه در اعماق این اقیانوس به وجود آمده است. این عنصر بسیار خطرناک است.

کشف خطرناک در اعماق اقیانوس آرام

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی میل ، عنصر خطرناک معروف به پلوتونیوم 244 در اقیانوس آرام کشف شده است. این عنصر تقریبا 5 هزار فوت زیر اقیانوس آرام در پوسته اقیانوس واقع شده و دانشمندان می گویند این پوسته خطرناک در نتیجه وقایع خشن کیهانی میلیون ها سال پیش به وجود آمده است.

پلوتونیوم یک عنصر شیمیایی رادیواکتیو و فلزی است که نماد آن Pu و عدد اتمی آن 94 است.

پلوتونیوم در هنگام قرار دریافت در هوای مرطوب، اکسیده و هیدراته می گردد و حجم آن تا 70 درصد افزایش خواهد یافت که باعث می گردد سطح خارجی آن پوسته پوسته گردد و تبدیل به پودری آتشزا گردد. پلوتونیوم عنصری رادیواکتیو است و در روبرو شدن اشعه آن با بدن میتواند در استخوانها جمع شوند که همین امر باعث خطرناک بودن استفاده از آن می گردد.

وجود پلوتونیوم 244 بر روی زمین نشان می دهد که یک رویداد فوق العاده خشن در میلیاردها سال پیش ، مانند برخورد ستاره های نوترونی ، ممکن است باعث ظهور آن در سیاره ما شده باشد هر چند در رابطه با زمان این واقعه اختلاف نظرهای بسیار زیادی بین دانشمندان وجود دارد.

یک نظریه دیگر هم وجود دارد؛ پلوتونیوم -244 احتمالا در اثر انفجارهای اَبَر نو اختر فراوری شده و تا امروز باقی مانده است.

البته این عنصر تنها چیزی نیست که در اعماق اقیانوس آرام کشف شده، عنصر آهن -60 نیز دیگر اکتشاف مهم دانشمندان است.

یک گزارش علمی دیگر حاکی از آن است پلوتونیوم -244 که خطر بسیار زیادی برای حیات انسان دارد احتمالا از 4 میلیارد سال پیش در اعماق اقیانوس آرام وجود داشته است و از زمان وقوع انفجارهای متعدد اَبَر نو اختر در نزدیکی زمین منشا گرفته است.

آهن - 60 کشف شده در اعماق اقیانوس آرام اما به نظر بعضی دیگر از کارشناسان باید عمر کمتری داشته باشد. این عنصر 2 و نیم میلیون سال نیمه عمر لازم دارد تا از بین برود و به کالای با ارزشی مثل نیکل تبدیل گردد.

برعکس ، پلوتونیوم -244 نیمه عمر تقریباً 80 میلیون سال دارد.

نیمه عمر اتم ها معیاری از ناپایداری آنهاست و برای مواد رادیواکتیو این پارامتر می تواند بین کسری از هزارم ثانیه تا چندین میلیون سال متفاوت باشد.

این گزارش گفت که پلوتونیوم -244 قبل از خاموش شدن اَبَر نو اختر در محیط بین ستاره ای قرار داشته و به همراه سیستم اجرام ابرقهرمانی به وسیله سیستم خورشیدی رانده شده است.

هر دوی این عناصر سنگین هستند و باید سال ها قبل به فرم های پایدار از بین می رفتند.

با توجه به اینکه آنها در حال حاضر یافت شده اند ، می تواند دلالت بر این داشته باشد که واقعه کیهانی فقط چند میلیون سال پیش رخ داده است.

مطالعه بیشتر بر روی ایزوتوپ ها و موارد دیگر مانند آنها می تواند به محققان اجازه دهد اطلاعات بیشتری در خصوص انفجارهای گسترده در فضا که میلیون ها سال پیش در منظومه شمسی رخ داده به دست بیاورند.

این یافته ها در مجله علمی Science منتشر شده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 خرداد 1400 بروزرسانی: 18 خرداد 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1369

به "کشف خطرناک در اعماق اقیانوس آرام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف خطرناک در اعماق اقیانوس آرام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید