چرا ساعت معروف ادینبورگ از سال 1902 دقیق کار نکرده است؟

به گزارش وبلاگ علیکایی، ساعت معروف ادینبورگ در سال 1902 ساخته شد و از آنجا که روبه روی ایستگاه قطار قرار داشت، 3 دقیقه جلوتر کوک شد تا مسافران از قطار خود جا نمانند و به همین علت تا به امروز ساعت دقیق را نشان نداده است.

چرا ساعت معروف ادینبورگ از سال 1902 دقیق کار نکرده است؟

برج ساعت بلند، گوتیک و فوق العاده زیبای هتل بالمورال (Balmoral Hotel) به مدت 116 سال است که خط افق ادینبورگ در اسکاتلند را تشکیل می دهد و به غیر از 115 روز خاص، تقریبا هیچ گاه زمان دقیق را نشان نداده است.

زمانی که کار ساخت این برج در خیابان پرنسس، مشرف به ایستگاه ویورلی (Waverley Station) در اکتبر سال 1902 به سرانجام رسید، ساعت آن را 3 دقیقه جلوتر تنظیم کردند تا احتمال اینکه مسافران قطار خود را از دست دهند، کاهش یابد. همین 118 ثانیه به وقت نگهدار فرصت کافی برای بطالت و فرار از کار می داد و با گذشت زمان این روش ادامه پیدا کرد به طوری که همچنان به قوت خود باقی است.

شاید برای شما هم رخ داده باشد که همین ترفند را برای خودتان نیز پیاده نموده باشید. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که همواره با 5 دقیقه تاخیر سر قرار دیدار ها حاضر می شوید، می توانید ساعت تان را 5 دقیقه جلوتر تنظیم نموده و امتحان کنید ببینید سروقت می رسید یا خیر.

ساعت بالمورال که در اصل در هتل ایستگاه نورث بریتیش (North British Station Hotel)، افتتاح شد، هر سال در 31 دسامبر بر اساس ساعت گرینویچ تنظیم می گردد که در نتیجه از زمان شروع به کارش تا به امروز، 115 بار تنظیم شده است. سال نو که در بین مردم محلی، هاگمانی گفته می گردد، جشن بزرگی در مرکز اسکاتلند است و به همین علت ساعت بالمورال را در 31 دسامبر تنظیم می نمایند زیرا این جشن با شمارش معکوس برای تحویل سال و آتش بازی در نیمه شب همراه است و در نتیجه دقیق بودن ساعت اهمیت زیادی دارد.

سازنده این ساعت، یک جواهرفروشی لوکس در ادینبروگ به نام همیلتون و اینچز (Hamilton & Inches) بود که تا دهه 1970 به صورت دستی کوک می شد، اما بعد از آن دیجیتالی شد. از آن موقع تا به امروز حداقل دو بار از حرکت ایستاده و تعمیر شده است، هر چند که فعلا صحیح و سالم به نظر می رسد.

خود برج در اواخر قرن نوزده به وسیله ویلیام همیلتون بیتی طراحی شد و از سقف بام تا بالای برج، حدود 60 متر است. این سازه در گذشته به عنوان هتل برای اقامت مهمانانی بود که در آن موقع از مزیت دسترسی مستقیم ایستگاه قطار به لابی هتل لذت می برند.

با گذشت زمان و تغییراتی نظیر ملی شدن راه آهن بریتیش در سال 1984، این ساختمان چندین بار تعمیر و بازسازی شد و در 12 ژوئن 1991، با نام بالمورال (به زبان بومی اسکاتلند به معنای اقامتگاه باشکوه است) دوباره شروع به کار کرد. از آن موقع به بعد، مهمان های ویژه متعددی نظیر جی کی رولینگ که آخرین کتابش از سری مجموعه های هری پاتر را در سوئیت این هتل به سرانجام رساند، در این هتل اقامت نموده اند. این نویسنده روی مجسمه سنگی اتاقش نوشته بود: جی کی رولینگ، نوشتن هری پاتر و یادگارهای مرگ را در این اتاق (552) در 11 ژانویه 2007 تمام کرد.

این مجسمه در یک محفظه شیشه ای در هتل واقع شده است و درکوب روی در اتاق به شکل یک جغد برنجی است. اگر علاقه مند شده اید تا در همین اتاق هتل اقامت کنید، باید بدانید شبی 2 هزار یورو برایتان تمام می گردد. البته اتاق های دیگر از 200 یورو به بالا هزینه برمی دارد.

منبع: کجارو / The Daily Telegraph
انتشار: 7 اسفند 1400 بروزرسانی: 7 اسفند 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1698

به "چرا ساعت معروف ادینبورگ از سال 1902 دقیق کار نکرده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ساعت معروف ادینبورگ از سال 1902 دقیق کار نکرده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید