مشاهده عزاداری محرم در سفرنامه جهانگردان اروپایی

به گزارش وبلاگ علیکایی، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، مشاهده عزاداری محرم در سفرنامه جهانگردان اروپایی انجام شده است.

مشاهده عزاداری محرم در سفرنامه جهانگردان اروپایی

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

داستان چیست؟

ایرج عنایتی زاده، رئیس گروه ایران شناسی و اسلام شناسی این سازمان با بیان این مطلب در تشریح و معرفی سفرنامه های جهانگردان اروپایی که در کتابخانه ملی نگهداری می گردد، گفت: یکی از بخشهای سازمان اسناد و کتابخانه ملی مربوط به ایران شناسی و اسلام شناسی است که این بخش گنجینه ای از اسناد و مطالعات مربوط به ایران شناسی و اسلام شناسی را دربر می گیرد و بالغ بر 400 عنوان سفرنامه در این بخش نگهداری می گردد.

او ادامه داد: بعضی از سفرنامه های موجود متعلق به جهانگردان مشهور اروپایی است که مطالب عینی و مستندات تاریخی و مهمی از مراسم عزاداری محرم و عاشورا و نوع عزاداری جامعه ایران در قرنهای گذشته را قید نموده است.

رئیس گروه ایران شناسی و اسلام شناسی در ادامه صحبت های خود با اشاره به سفرنامه جهانگردان اروپایی که بخشی از آنها درباره عزاداری امام حسین (ع) و یاران بزرگوار ایشان است، شرح داد: از سفرنامه های موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که در آنها به مراسم محرم و عزاداری شیعیان ایران اشاره شده، می توان به سفرنامه پیترو دلاواله، سفرنامه تاورینه، سفرنامه آرنولد ویلسن، سفرنامه فردیک چارلز ریجارد و سفرنامه هاینریش بروگش اشاره نمود.

او توضیح داد: سفرنامه های پیترو دلاواله و تاورینه برای قدمت تاریخی دوران صفویه است. سفرنامه هاینریش بروگش از مراسم محرم و عزاداری شیعیان ایران نیز متعلق به دوره قاجار بوده که مطالب مستندی را ثبت نموده است.

عنایتی زاده درباره تفاوت روایت سفرنامه های پیترو دلاواله و تاورینه با سفرنامه هاینریش بروگش بیان نمود: تفاوتهای موجود در این سفرنامه ها نوع نگاه نگارنده ها به ماهیت عزاداری ها است به این معنا که سفرنامه های پیترو دلاواله و تاورینه به مستندنگاری محرم و عزاداری در بین توده مردم پرداخته است. اما در سفرنامه هاینریش بروگش محرم در دوران قاجار و تصویری بوده که از تعزیه مستند نموده است. همچنین در سفرنامه های ارنست اورسل و فوروکاوای ژاپنی و سفرنامه هانری بایندر که به فارسی نیز ترجمه شده ، مستندات تاریخی از محرم و عزاداری جامعه ایران موجود است.

عنایتی زاده اظهار کرد: سفرنامه های پیترو دلاواله، تاورینه، آرنولد ویلسن، فردیک چارلز ریچارد و سفرنامه هاینریش بروگش آلمانی به زبان اصلی و جز سفرنامه های نفیس کتابخانه ملی بشمار می فرایند.

منبع: همگردی
انتشار: 24 مهر 1399 بروزرسانی: 24 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 920

به "مشاهده عزاداری محرم در سفرنامه جهانگردان اروپایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاهده عزاداری محرم در سفرنامه جهانگردان اروپایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید