صادق چوبک با داستان های کوتاه میهمان فرانسوی ها شد

به گزارش وبلاگ علیکایی، مجموعه داستانی از صادق چوبک با عنوان یک شب بی خوابی به تازگی به زبان فرانسه ترجمه و برای اولین بار در این کشور منتشر شده است.

صادق چوبک با داستان های کوتاه میهمان فرانسوی ها شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه لوموند- مجموعه داستانی با عنوان یک شب بی خوابی که شامل 7 داستان کوتاه از صادق چوبک، نویسنده ایرانی است اخیرا با ترجمه مشترک سیلوی لو پلیتیه بوفون، ایوان رضوانی و ژوئل سگره برای اولین بار به زبان فرانسه ترجمه و از سوی انتشارات سیج در فرانسه منتشر و روانه بازار شده است.

ماتیاس انار، نویسنده فرانسوی در گزارشی که در روزنامه لوموند منتشر شده در معرفی این کتاب نوشته: وقتی از ایران حرفی به میان می آید بیش تر حول محور انرژی هسته ای و مسائل سیاسی است و به ندرت از ادبیات غنی و پربار این کشور پهناور یادی می شود؛ در حالی که ایران نویسندگان و شاعران بزرگی را در دامان خود پرورده و ادبیات ایرانی مورد استقبال جهانی قرار گرفته است.

او در ادامه نوشته است برای اولین بار است که مجموعه داستانی از یک نویسنده مهم ایرانی که دوست نزدیک صادق هدایت و از پدران داستان نویسی مدرن ایرانی بود در فرانسه منتشر می شود و فرانسوی ها با او و افکارش آشنا خواهند شد.

داستان کوتاه یک شب بی خوابی که عنوان کتاب از آن برداشته شده یکی از داستان های مجموعه روز اول قبر است که در سال 1344 در ایران منتشر شد.

چوبک در این داستان، قصه مردی را روایت می کند که از صدای توله سگ هایی که مادرشان را یک شوفر زیر گرفته خوابش نمی برد. افکار بسیاری در این شب بی خوابی از ذهنش می گذرد. به سرنوشت توله های دوروزه ای فکر می کند که حتی این قدر بزرگ نیستند که بتوان با انداختن تکه ای غذا سیرشان کرد. در این داستان همانند دیگر داستان های چوبک توجه عمیقی به حیوانات دیده می شود.

صادق چوبک نویسنده ایرانی بود که در سال 1295 در بوشهر به جهان آمد و نوشتن را در دهه 20 و 30 شمسی با همکاری با مجلات مختلف از جمله مجله سخن آغاز کرد. چوبک را همراه با صادق هدایت و بزرگ علوی از پدران داستان نویسی مدرن ایرانی می دانند. داستان های او انعکاس تیره روزی ها و خشونت مردمانی غالبا از فرودست ترین و محروم ترین لایه های جامعه ایرانی است که اسیر خرافات و نادانی خود هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 527

به "صادق چوبک با داستان های کوتاه میهمان فرانسوی ها شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادق چوبک با داستان های کوتاه میهمان فرانسوی ها شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید