شکوه و جلال معماری ایرانی اسلامی در استان فارس

به گزارش وبلاگ علیکایی، استان فارس یکی از استان های جنوبی کشور است که در طول تاریخ همیشه فرهنگ ها، قوم ها و تمدن هایی را در خود جای داده است.

شکوه و جلال معماری ایرانی اسلامی در استان فارس

جهت دریافت خدمات پتینه نقاشی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

بناهای تاریخی ارزشمندی چون پاسارگاد، تخت جمشید، بیشاپور، شهر گور و کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد و همچنین مساجد تاریخی، حرم مطهر شاه چراغ (ع)، خانه ها، بازار، کاروانسرا، گرمابه و … بیانگر فرهنگ و تمدن درخشان تاریخی ایران اسلامی و معماری بی نظیر این مرزوبوم هستند.

وقتی صحبت از تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی می گردد، تصویری که در ذهن دنیایان نقش می بندد، مجموعه بناها و آثار فاخری از معماری ارزشمند دوران تاریخی، شکوه و جلال ملی ما را به اثبات می رساند. سرمایه ای بزرگ از جنس تمدن و غرور ملی برای ایرانیان مسلمان که نیاکان ما به ارث گذاشته اند و درواقع این داشته ها به ثروتی ماندگار که حفظ و حراست از آن ها و انتقال این گنجینه به آیندگان یک وظیفه ملی محسوب می گردد.

از مجموعه باشکوه تخت جمشید به عنوان یک شاهکار معماری، کاخ ها و بناهای گوناگون عصر باستان تا شهرها با بافت و بناهای تاریخی دوران شکوهمند اسلامی که تمدن غرورآفرین این سرزمین را به رخ دنیایان می کشد.

آثار معماری به عنوان نمادهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی یک کشور شناخته می شوند. تمدن های تاریخی نخست به وسیله همین آثار معماری شناخته می شوند. معماری ایران دارای ویژگی هایی است که در مقایسه با معماری کشورهای دیگر دنیا از ارزشی ویژه برخوردار است و تمامی آنالیز ها و کاوش های باستان شناسی حکایت از آن دارد که پیشینه معماری ایران بسیار غنی، مبتنی بر تفکری خلاقانه معمار مسلمان ایرانی دارد.

همان گونه که توانمندی خوبی درزمینهٔ تاریخ معماری استان فارس به صورت ملموس و ناملموس وجود دارد، ایجاد بستری مناسب برای گفت وگو، انجام پژوهش های علمی و کاربردی درزمینهٔ معماری و شهرسازی از اهمیت خاصی برخوردار است و ما می توانیم با برگزاری رویدادهای علمی و معرفی این گنجینه های معماری و ارزش های نهفته در آن، زمینه ساز یافتن الگوها و راهکارهایی برای حفاظت بهتر و بهره برداری از این آثار گران بها باشیم.

* مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس

منبع: میراث آریا
انتشار: 20 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 599

به "شکوه و جلال معماری ایرانی اسلامی در استان فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکوه و جلال معماری ایرانی اسلامی در استان فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید