دره ترسناکی که کاوشگر هندی در یک قدمی آن فرود آمد!

به گزارش وبلاگ علیکایی، در 23 آگوست، به لطف موفقیت چاندرایان-3 هند، در تاریخ فضایی یک موفقیت بزرگ ایجاد شد. اکنون این کاوشگر اخبار جدیدی از روی ماه فرستاده است.

دره ترسناکی که کاوشگر هندی در یک قدمی آن فرود آمد!

به گزارش خبرآنلاین، در 23 آگوست، به لطف موفقیت چاندرایان-3 هند، در تاریخ فضایی یک موفقیت بزرگ ایجاد شد. نه تنها این کشور اولین کشوری بود که فضاپیمایی را در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود آورد، بلکه چهارمین کشوری بود که آثاری بر روی همدم درخشان زمین ایجاد کرد.

از زمان رسیدن به قطب جنوبی ماه، چاندرایان-3 سخت کار نموده است، مریخ نوردی به نام پراگیان را برای کاوش در سطح دهانه، مهار دوربین های یکپارچه برای ارسال فیلم از محیط خود و حتی تکمیل اهداف تحقیقاتی برنامه ریزی شده برای دو هفته آغاز نموده است.

به عنوان مثال، روز شنبه 26 اوت، دانشمندان سازمان تحقیقات فضایی هند ویدئویی را در X (که قبلا توییتر نامیده می شد) از پراگیان در حال پرسه زدن در اطراف نقطه فرود ماموریت، ارائه کردند. در این ویدئو، کاوشگر طلایی رنگ در سمت دیگر دو مسیر ظریفی که از زمان خروج از فرودگر که ویکرام نام دارد در خاک ماه ایجاد نموده است، دیده می گردد. روشی که پراگیان در دنیای خاکستری متروک قدم می گذارد تقریباً مجذوب نماینده است.

مدت کوتاهی پس از انتشار این اطلاعات، ISRO بعلاوه نوعی چک فهرست را در X منتشر کرد که می گوید، پس از تکمیل موفقیت آمیز یک فرود ایمن و نرم و بعلاوه استقرار پراگیان، چاندرایان-3 آغاز به انجام آزمایش های علمی در محل نموده است. این آژانس در X منتشر کرد: مریخ نورد در شرایط عادی واقع شده است.

روز یکشنبه، ISRO به روزرسانی دیگری را در خصوص یکی از برنامه های چاندرایان-3 به نام آزمایش ChaSTE یا آزمایش ترموفیزیکی سطح چاندرا در X منتشر کرد. هدف از این آزمایش، در اصل، استفاده از یک کاوشگر دما و بعلاوه 10 سنسور دمای جداگانه برای میزان گیری مشخصات دمایی خاک قطب جنوب است. ISRO شرح می دهد که هدف ChaSTE این است که به دانشمندان یاری کند رفتار حرارتی سطح ماه را درک نمایند.

این آزمایش که به وسیله نمودار منتشر شده ISRO نشان داده شده است، دما های مختلف سطح ماه را در اعماق مختلف آنالیز نموده است که نشان دهنده نخستین نمایه از این دست برای قطب جنوبی ماه است.

آژانس اعلام کرد که مشاهدات دقیق هنوز در حال اجرا است، اما اگر این سوال پیش آمده باشد که پراگیان در حال اجرا چه کاری است، آخرین شرایطی که نشان داده شد این بود که کاوشگر با یک دهانه خطرناک برخورد نموده است. با توجه به ماهیت قطب جنوب ماه، خطراتی از این دست به نوعی مورد انتظار است در واقع، این علت اصلی است برای اینکه چرا فرود چاندرایان-3 چنین رویداد عظیمی بوده است. در واقع فرود در آنجا سخت است، زیرا این منطقه پوشیده از دهانه های بسیاری است.

این مریخ نورد روز یکشنبه 27 اوت تنها در حدود 3 متر از محل خود، دهانه ای را مشاهده کرد که به نظر می رسید حدود 4 متر عرض داشت. ISRO در X نوشته است: به مریخ نورد دستور داده شد که مسیر را دوباره دنبال کند، اکنون با خیال راحت در مسیر جدیدی حرکت می نماید.

منبع: space

منبع: فرارو
انتشار: 8 شهریور 1402 بروزرسانی: 8 شهریور 1402 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 2014

به "دره ترسناکی که کاوشگر هندی در یک قدمی آن فرود آمد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دره ترسناکی که کاوشگر هندی در یک قدمی آن فرود آمد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید