جارو برقی های روباتیک چگونه هوشمندانه عمل می نمایند

به گزارش وبلاگ علیکایی، یکی از لوازم خانگی هوشمند که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته جاروبرقی های روباتیک هوشمند هستند. اما این جاروبرقی های روباتیک چگونه از اطلاعات و داده ها استفاده می نمایند تا بازده بالایی داشته باشند؟

جارو برقی های روباتیک چگونه هوشمندانه عمل می نمایند

برخی گمان می نمایند تجهیز این لوازم هوشمند به سنسورهای مختلف تنها دلیل موفقیت آنها محسوب می شود درحالی که اینگونه نیست و در هر ثانیه تعداد زیادی از داده ها و اطلاعات پردازش می شوند تا این سنسورها بتوانند هم ببینند و هم حس نمایند و با استفاده از نتیجه این تجزیه و تحلیل ها عملکردی مناسب داشته باشند.

این جاروبرقی های روباتیک حداقل دارای 6 سنسور هستند که هنگام فعالیت، بدون وقفه اشعه مادون قرمز از آنها ساطع می شود. این نور به اطراف تابانده می شود و اگر بسرعت به سنسور بازگردانده نشد، روبات آن را به معنای وجود یک مانع تلقی می نماید و متوقف شده و جهت حرکت خود را عوض می نماید.این سنسورها در لبه های جاروبرقی روباتیک نصب شده اند تا هرگونه مانع، پله و... را براحتی تشخیص دهد. برخی سنسورها هم تنها برای شارژ شدن این جاروبرقی های روباتیک فعالیت دارند. این سنسورها هنگام کم شدن شارژ روبات، فعال شده و به جاروبرقی هوشمند هشدار می دهند و سپس آن را راهی صفحه شارژ می نمایند تا برای دور بعدی کار آماده شود.

اما جاروبرقی های روباتیک چگونه درون خانه تردد می نمایند و می توانند همه نقاط خانه را تمیز نمایند؟ پاسخ این سؤال به پردازش اطلاعات گسترده و جهتیابی و نقشه دیجیتال بازمی شود. برخی از این روبات ها از سیستمی با نام iAdapt و نیز تکنولوژی vSLAM بهره می برند و با یاری آن همه نقشه خانه و دکوراسیون آن، محل قرار دریافت مبلمان، تخت، میز تلویزیون و... را در خاطر می سپرند.

برخی دیگر از این جاروبرقی های روباتیک نیز برای این منظور از نقشه برداری همزمان تصویری و موقعیت یابی استفاده می نمایند تا براحتی کل خانه را تمیز نمایند. پس از خریداری روبات، این جاروبرقی 5بار در کل خانه گردش می نماید تا نقشه های هوشمند را تهیه کند.

این نقشه هربار آپدیت می شود تا اگر تغییری در دکوراسیون خانه ایجاد شده یا مثلاً اسباب بازی بچه ها روی زمین افتاده بتواند آن را تشخیص دهد و کمترین میزان برخورد با موانع ایجاد شود. در برخی از جاروبرقی های روباتیک هم به منظور نقشه یابی هوشمند از سیستم هایی بر پایه دوربین یا تکنولوژی lidar استفاده می شود.

همچنین می توان به این روبات فرمان داد که تنها مثلاً یک اتاق را تمیز کند و به بقیه نقاط خانه یا محل کار دست نزند. لازم به ذکر است که برخی از این جاروبرقی های روباتیک نمی توانند در اتاق تاریک فعالیت نمایند در حالی که برای برخی نمونه ها این موضوع هیچ اهمیتی ندارد و در تاریکی نیز جهت خود را پیدا می نمایند. به هرحال آینده در دست لوازم خانگی هوشمند است و روزی می رسد که لوازم خانگی معمولی امروز کاربردی نداشته باشد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 27 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 863

به "جارو برقی های روباتیک چگونه هوشمندانه عمل می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جارو برقی های روباتیک چگونه هوشمندانه عمل می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید