تیرویید شما در خطر است، خانم!

به گزارش وبلاگ علیکایی، تیرویید عظیم ترین غده درون ریز بدن است که در جلوی گردن شبیه به پروانه ای روی نای قرار می گیرد. این غده ماده ای را به داخل خون ترشح می نماید به نام هورمون تیرویید که تقریبا بر همه سلول های بدن تأثیر می گذارد و به کنترل عملکرد ارگان های بدن یاری می نماید.

تیرویید شما در خطر است، خانم!

تیرویید شما در خطر است، خانم!

تیرویید عظیم ترین غده درون ریز بدن است که در جلوی گردن شبیه به پروانه ای روی نای قرار می گیرد. این غده ماده ای را به داخل خون ترشح می نماید به نام هورمون تیرویید که تقریبا بر همه سلول های بدن تأثیر می گذارد و به کنترل عملکرد ارگان های بدن یاری می نماید.

اگر هورمون تیرویید در بدن شما خیلی کم ترشح گردد فعالیت سیستم های بدن شما کاهش یافته و دچار کم کاری تیرویید می شوید. کم کاری تیرویید در هر سنی ممکن است ایجاد گردد ولی اغلب در خانم های بالای 40 سال دیده می گردد. برطبق آمار، از هر هشت زن، یک نفر دچار اختلالات تیرویید در طول دوران زندگی خود می گردد. نکته مهم این است که این بیماری به آهستگی ایجاد می گردد و به صورت تدریجی پیشرفت می نماید و در مراحل اولیه ممکن است بیمار علایم واضحی نداشته باشد ولی ممکن است در مراحل بعدی علایم این اختلال با علایم سایر بیماری ها اشتباه گردد زیرا این علایم بسیار شبیه نشانه های مربوط به سن بالا یا دوران یائسگی می باشند. بیماران دچار کم کاری تیرویید ممکن است از علایمی مانند خستگی و خواب آلودگی بدون علت، افسردگی، پف آلودگی صورت و تورم پاها، موهای خشک و خشن، کم پشتی ابروها، پوست خشک و ناخن های شکننده، افزایش وزن، اختلالات قاعدگی و یبوست، احساس سرما، گرفتگی صدا، کاهش تمرکز حواس و درد عضلات شکایت داشته باشند. بعلاوه در معاینه ممکن است این بیماران دچار عظیمی تیرویید (گواتر) هم باشند. امروزه با انجام آزمایشی ساده می توان کم کاری تیرویید را تشخیص داد و برای درمان آن اقدام کرد. تشخیص کم کاری تیرویید با افزایش سن مشکل تر بوده و به دقت و توجه بیشتری احتیاج دارد. زیرا بسیاری از علایم و نشانه های آن شبیه مسائل رایج دوران پیری است مانند خشکی پوست، یبوست، تغییرات وزن، درد عضلات و بروز این علایم در بیماران پیر نسبت به بیماران جوان وضوح کمتری دارد. در برخی افراد احتمال ابتلا به کم کاری تیرویید بیشتر است. مثل خانم ها(به خصوص بالای 40 سال)، در حدود شش ماه پس از بارداری، افرادی که مبتلا به چربی خون بالا هستند، افرادی که مبتلا به افسردگی هستند و کسانی که سابقه بیماری تیرویید در خانواده اشان وجود دارد و یا مبتلا به بیماری های روماتیسمی (آرتریت روماتویید، لوپوس) هستند.

کم کاری تیرویید به راحتی قابل درمان است، این درمان شامل تجویز دارو با هورمونی به نام لوتیروکسین سدیم است که به صورت قرص و ترجیحاً در صبح به صورت ناشتا مصرف می گردد. تنظیم دوز مصرفی آن براساس انجام آزمایش های هورمونی است که از سوی پزشک معالج درخواست می گردد. اگر شما مبتلا به کم کاری تیرویید هستید و به درمان هورمونی احتیاج دارید، سعی کنید دستورات پزشک خود را به دقت اجرا کنید و هرگز مصرف داروی خود را به طور ناگهانی قطع نکنید و داروی تجویز شده را هرروز مصرف نموده و در فواصل منظم به پزشک خود مراجعه کنید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 2 مهر 1400 بروزرسانی: 2 مهر 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1529

به "تیرویید شما در خطر است، خانم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تیرویید شما در خطر است، خانم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید