فراوری ربات خورشیدی برای پاکسازی لکه های نفتی

به گزارش وبلاگ علیکایی، به گزارش خبرنگاران به نقل از نیواطلس، ربات یاد شده با الهام از حشرات و موتور بخار ساخته شده است. این ربات موسوم به نئوس بات از حرکات ضربانی برای عبور از سطح آب استفاده می نماید.

فراوری ربات خورشیدی برای پاکسازی لکه های نفتی

بدنه ربات که در حال حاضر تنها 20 میلی متر طول و 5 میلی متر عرض دارد، سه لایه دارد. لایه بالایی از پلاستیک پلی آمید شفاف، لایه میانی از هیدروژل متخلخل و لایه زیرین از پلیمر PDMS (پلی دی متیل سیلوکسان) تشکیل شده است.

اکسید آهن و نانومیله های مس درون هیدروژل، انرژی نور را به گرما تبدیل می نماید که آب مایع جذب شده به وسیله ژل را تبخیر می نماید. بخار حاصل یک حباب در ژل ایجاد می نماید که فشار مکانیکی و انرژی حرارتی را بر روی لایه های بالایی و پایینی فیلم اعمال می نماید.

لایه های یادشده به گونه ای طراحی شده اند که با خم و راست شدن مکرر و ایجاد حرکات ضربانی، نوسان مداومی را برای حرکت در سطح آب به وجود می آورند.

ربات یادشده می تواند با سرعت 1.3 میلیمتر در هر ثانیه حرکت کند و فعلاً در مرحله تست آزمایشگاهی است. انتظار می رود در آینده مدل های بزرگ تری از این ربات فراوری گردد که مجهز به لایه چهارمی برای جذب مواد روغنی نیز باشند. این ربات ها از قدرت و سرعت زیادی برای جذب لکه های نفتی برخوردار خواهند بود. ربات یادشده به غیر از نور خورشید به هیچ منبع اضافی انرژی احتیاج نخواهد داشت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 بهمن 1400 بروزرسانی: 5 بهمن 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1663

به "فراوری ربات خورشیدی برای پاکسازی لکه های نفتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری ربات خورشیدی برای پاکسازی لکه های نفتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید