اگر از پرواز جا ماندیم چه کنیم؟

به گزارش وبلاگ علیکایی، با مشکل جا ماندن از پرواز چه کنیم؟

یکی از ناگوارترین مشکلاتی که در سفرهای هوایی ممکن است برای هر فردی پیش بیاید، جا ماندن از پرواز است. مطمئنا هیچ کس دوست ندارد که دیر به فرودگاه برسد و پروازش را از دست بدهد، اما برای هر شخص با توجه به شرایطی که برایش پیش می آید ممکن است این اتفاق بیفتد و در نتیجه با تاخیر به فرودگاه رسیده و از پرواز خود جا بماند. در صورت بروز چنین مسئله ای چه اقدامات ضروری را باید انجام دهیم؟ با این مقاله از مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید تا در اینباره بیشتر بدانید.

اگر از پرواز جا ماندیم چه کنیم؟

مدیریت اوضاع موجود

اگر در راستا رسیدن به فرودگاه هستید و تنها چند دقیقه به زمان پرواز شما به جای مانده و تقریبا مطمئن هستید که در زمان مقرر به فرودگاه نمی رسید، اولین کاری که لازم است انجام دهید این است که با شرکت هواپیمایی خود در فرودگاه تماس حاصل فرمائید و آن ها را از تاخیر پیش آمده مطلع سازید، چرا که اگر نهایتا تا 15 دقیقه با تاخیر به فرودگاه می رسید ممکن است ایرلاین با بررسی شرایط، موقعیت را برای ورود شما به گیت پرواز و سوار شدن به هواپیما مهیا کند. گاهی هم ممکن است آنقدر خوش شانس باشید که پروازتان با تاخیر روبه رو شده باشد. اما اگر از قبل می دانید که راهی برای زود رسیدن به فرودگاه ندارید و قطعا پرواز را از دست می دهید باز هم مراتب را به ایرلاین اطلاع رسانی کنید چرا که آن ها شرایط شما را درک نموده و تلاش می نمایند تا در صورت امکان، پروازی جایگزین برای شما پیدا نمایند.

قانون نانوشته دو ساعت

یکی از قانون های نانوشته میان ایرلاین ها قانون (دو ساعت) است که ممکن است برای شما کارساز باشد. بر اساس این قانون در صورتیکه فرد پرواز خود را از دست داده باشد و دلیل قابل توجیهی برای دیر رسیدن به فرودگاه داشته باشد، اگر حداکثر تا دو ساعت بعد از زمان پرواز به ایرلاین اطلاع رسانی کند، شرکت هواپیمایی تلاش می کند نهایت همکاری را با وی داشته و در صورت امکان در پرواز جایگزین بعدی به او یک صندلی اختصاص دهد و ممکن است هزینه اضافه هم از او دریافت نکند.

پس در صورت جا ماندن پروازتان، این دو ساعت طلایی را از دست ندهید.

آیا می توانم هزینه بلیط را پس بگیرم؟

اولین قدم این است که از قوانین و مقررات استرداد بلیط هواپیما ایرلاین مربوطه باخبر شوید. به طور کلی دو نوع بلیط پرواز وجود دارد: بلیط هواپیمای چارتری و بلیط هواپیمای سیستمی.

اگر بلیط پرواز شما سیستمی باشد شرکت هواپیمایی با کسر مبلغی به نام خسارت، مابقی وجه بلیط را استرداد می کند؛ اما اگر بلیط شما از نوع چارتری باشد قضیه متفاوت خواهد بود چرا که برای لغو بلیط و دریافت وجه باید به شرکت چارتر نماینده آن پرواز مراجعه کنید و معمولا یا به طورکلی هیچ مبلغی استرداد نمی شود یا تنها درصد خیلی کمی از آن به مسافر پرداخت می شود.

البته این را هم در نظر داشته باشید که در بعضی از پروازهای سیستمی هم در صورت عدم حضور مسافر در پرواز، هیچ مبلغی عودت داده نمی شود پس بهتر است قبل از رزرو بلیط از ایرلاین مربوطه، تمامی قوانین و مقررات آن را مطالعه بفرماید

اگر مقصد شما خارج از مرز کشور بوده و از پرواز خود جا مانده بودید، در صورتی که نوع بلیطتان پرواز سیستمی خارجی بوده باید با آژانس و یا ایرلاینی که از آن بلیط تهیه نموده اید تماس گرفته و کد رزرو پرواز خود را اعلام کنید تا آن ها با بررسی مقررات کنسلی با کسر جریمه، مابقی وجه شما را بازگردانند.

خرید پرواز جایگزین

به طور معمول مسافرانی که پروازشان را از دست می دهند باید هزینه ای جداگانه برای خرید بلیط پرواز بعدی پرداخت نمایند و این موضوع تا حد زیادی به ایرلاینی که از آن بلیط را تهیه نموده اید بستگی دارد چرا که شرکت های هواپیمایی قوانین و مقررات متفاوتی دارند و اما معمولا در پرواز سیستمی تا حد قابل قبولی مثلا تا 50 درصد کنسلی پرواز را پرداخت می نمایند. اما با این وجود بهتر است که بلیط های همان شرکت هواپیمایی را برای مقصد مورد نظرتان بررسی کنید و در نهایت با پرداخت مابه التفاوت بلیط، پرواز بعدی را رزرو نمایید.

سخن پایانی

همان طور که در بالا اشاره کردیم، بعضی از شرکت ها برای مسافرانی که پروازشان را از دست داده اند پرواز جایگزین در نظر می گیرند و بعضی مجدد هزینه بلیط را دریافت می نمایند. پس برای این که متضرر نشوید سعی کنید حداقل دو الی سه ساعت قبل از زمان پروازتان در فرودگاه حضور داشته باشید تا دچار هیچ گونه استرسی نشده و با خیالی آسوده سوار هواپیما شوید.

زهرا بینازاده

  • بهترین هتل های پنج ستاره بدروم ترکیه
  • جاذبه های گردشگری مارماریس ترکیه
  • معرفی مراکز خرید وان ترکیه

Set your Author Custom HTML Tab Content on your Profile page

منبع: فلای تودی
انتشار: 5 مرداد 1400 بروزرسانی: 5 مرداد 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1457

به "اگر از پرواز جا ماندیم چه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر از پرواز جا ماندیم چه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید