استرداد 17 هزار شی تاریخی از آمریکا تا پایان سال

به گزارش وبلاگ علیکایی، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های واصله، استرداد 17 هزار شی تاریخی از آمریکا تا خاتمه سال صورت می گیرد.

استرداد 17 هزار شی تاریخی از آمریکا تا پایان سال

در دو سال گذشته 30 شی تاریخی فرهنگی در دولت سیزدهم از فرانسه و انگلیس (نظیر سنگ نگاره ساسانی) به کشور بازگردانده شده و 17 هزار شی فرهنگی تاریخی در ماههای آینده از آمریکا استرداد خواهد شد. براساس گزارش ها، در واقع این اشیا بیش از 20 هزار قطعه است که حدود 3500 شی در مرحله اول و 17 هزار شی در مرحله دوم و مجموعا تا پایان سال 1402 به کشور بازگردانده می شود.

براساس آمار و گزارش ها، در دو سال گذشته 53 موزه به مجموع موزه های کشور افزوده شده که از این تعداد 10 موزه وابسته به وزارت میراث فرهنگی، 26 موزه خصوصی و 17 موزه غیر وابسته است؛ اکنون تعداد کل موزه های کشور به 829 موزه رسیده که 262 موزه زیر مجموعه وزارت میراث فرهنگی، 323 موزه مربوط به سایر دستگاه ها، 209 موزه خصوصی و 37 موزه مشارکتی است.

در بخش ثبت آثار میراث فرهنگی ملموس و ناملموس در فهرست جهانی یونسکو معاونت میاث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی برای نظام مند و قاعده مند کردن ثبت آثار و عناصر فرهنگی در فهرست جهانی علاوه بر تشکیل شورای سیاست گذاری ثبت جهانی با حضور خبرگان و پیشکسوتان میراث فرهنگی یک برنامه 10 ساله ثبت جهانی میراث ملموس و ناملموس تدوین کرده است و طبق برنامه برای 10 سال آینده 200 پرونده ثبت جهانی در دستور کار است.

ثبت جهانی برنامه ملی پاسداری از خوشنویسی ایران در سال 1400 صورت گرفت. همچنین یلدا (چله)، مهارت ساختن و نواختن ساز عود، پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی و هنر سوزن دوزی ترکمن در سال 1401 در اجلاسیه شهر رباط کشور مغرب انجام شد که در مجموع منجر به ارتقای جهانی ایران به رتبه ششم در فهرست جهانی ناملموس یونسکو شد.

همچنین در بخش میراث ملموس 2 پرونده منظر فرهنگی ماسوله و هگمتانه و مرکز تاریخی همدان تدوین و برای یونسکو ارسال شده است، ارزیابی میدانی و دفاع اولیه از یکی از بزرگترین پرونده های ثبت سریالی جهان با عنوان 56 کاروانسرای ایرانی اجرا شده است.

این در حالی است که 7 پرونده میراث فرهنگی ناملموس شامل افطاری و باورهای اجتماعی و فرهنگی، هنر تذهیب، برنامه ملی زیارت رضوی و جشن سده برای سال میلادی 2023 و جشن مهرگان، هنر ساختن و نواختن رباب و تولید سنتی گلاب و باورهای اجتماعی فرهنگی وابسته با آن برای سال میلادی 2024 به یونسکو تدوین و ارسال شده است.

این آمار را معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان اقدامات شاخص این معاونت طی دوره 2 سال که در دوران مسئولیت علی دارابی در جایگاه قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی این وزارتخانه به انجام رسیده، منتشر کرده است.

منبع: همگردی
انتشار: 30 مرداد 1402 بروزرسانی: 30 مرداد 1402 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 2011

به "استرداد 17 هزار شی تاریخی از آمریکا تا پایان سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استرداد 17 هزار شی تاریخی از آمریکا تا پایان سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید