تلویزیون برای آشتی با هنرمندان پادرمیانی کند

به گزارش وبلاگ علیکایی، تهیه کننده و کارگردان برنامه چهل تیکه با بیان اینکه برنامه اش به سبب ساختاری که دارد، نشان می دهد کدام هنرمندان فراموش و یا حیف شده اند، خواهان پادرمیانی از سوی تلویزیون برای برطرف دلگیری ها و قهرهایی شد که سال هاست ادامه دارد.

تلویزیون برای آشتی با هنرمندان پادرمیانی کند

الهام حاتمی در گفت و گو با خبرنگاران درباره پیشنهادش به پیمان جبلی، رئیس صداوسیما در جهت بهبودی شرایط برنامه سازی در تلویزیون، به بازگشت افراد باتجربه و هنرمندانی اشاره نمود که سالهاست از صداوسیما دلگیر اند و گفت: ما یک عالم پتانسیل درجه یک داریم که می توانیم از آنها استفاده کنیم؛ افرادی که جهتهایی را که ما می رویم، سال ها پیش آزموده اند، خطاهایشان را نموده اند و اکنون به نقطه ای رسیده اند که کاملا پخته و باتجربه شده اند. شاید بعضی از آنها الان نتوانند کار نمایند اما می توانند یکسری افرادی مثل نسل نو تهیه نمایندگان و کارگردانان را نیز همراهی نمایند. به نظرم این اقدام خیلی یاری نماینده است، خیلی از این آدم ها پر از تجربه و شور زندگی اند اما کنار گذاشته شده اند.

وی ادامه داد: خیلی از این هنرمندان قابلیت آن را دارند که دوباره کار نمایند. درست است که به نظر می رسد ممکن است بسیاری از آنها اطلاعاتشان کم باشد و به روز نباشند، اما من با خیلی از آنها در ارتباط بودم و به علت اینکه برنامه ای مثل چهل تیکه محلی است که می گردد افراد را تشخیص داد که چه کسانی هستند که حیف شده اند، بنابراین بیشتر دلم می سوزد. چقدر خوب است که تلویزیون با سرمایه هایش آشتی کند. متاسفانه ما آدم های درجه یکی داریم که تلویزیون خانه شان بوده و آنها را از دست داده ایم.

این برنامه ساز بعلاوه به فعالیت پلتفرم ها اشاره نمود و گفت: همواره شروع همه کارهای مهم با تلویزیون بوده؛ این در حالی است که الان ویدیوها یا همان پلتفرم ها از تلویزیون بهتر کار می نمایند و علتش هم این است که سرمایه ها (هنرمندان فراموش شده) در آنجا حضور دارند؛ درواقع ویدیوها که خودشان چیزی نداشته اند، این سرمایه هایی بودند که تلویزیون آنها را ساخته و به نقطه رشد و بلوغ رسانده ولی الان در آنجا حضور دارند.

حاتمی در عین حال تاکید نمود: من خودم جزو افرادی هستم که تلویزیون را دوست دارم و واقعاً با چنگ و دندان برنامه ای مثل چهل تیکه را ساختم. در شرایطی که سازمان صداوسیما اوضاع خوبی نداشت، ما در همان دوران برنامه را ساختیم، بنابراین ما تلویزیون را دوست داریم.

به پادرمیانی تلویزیون برای آشتی احتیاج داریم

حاتمی در ادامه صحبت هایش خواهان این شد تا تدبیری برای حل این مسائل اندیشیده گردد.

او اظهار کرد: به نظرم باید یک آشتی صورت بگیرد. فکر می کنم چهل تیکه می تواند مکانی برای آشتی باشد؛ برای آنهایی که ممنوعیت هایی دارند و مدتهاست نادیده گرفته شده اند. به عنوان مثال هوشنگ توکلی، هنرمند پیشکسوت ما بعد از 15 سال اولین مصاحبه اش را با برنامه چهل تیکه داشت. ما خیلی از آدم ها را داشتیم اما متاسفانه یکسری ها را نتوانستیم متقاعد کنیم، چون خیلی دلگیرند و به نظرم یک بزرگتری و پادرمیانی ضروری است تا این دلگیری ها حل گردد و همه به تلویزیون برگردند.

توقع مردم از چهل تیکه فقط خندیدن نیست

تهیه نماینده و کارگردان چهل تیکه سپس درباره نوآوری های برنامه که مدتی است پخش فصل نو آن در شبکه نسیم شروع شده، شرحاتی را ارائه داد.

وی اظهار داشت: توقع مردم از چهل تیکه برنامه ای نیست که صرفاً جنبه تفریح داشته باشد و با تماشای آن بخندند. آدم هایی که چهل تیکه را دنبال می نمایند خودشان اهل نوستالژی هستند و یا آن سن و سال را تجربه نموده اند. من بارها تاکید نموده ام که چهل تیکه سرزمین اشک ها و لبخندهاست و در آن اتفاقاتی می افتد که آدم ها ناگهان بدون آنکه انتظار و توقعی داشته باشیم، اشک می ریزند و گاهی می بینیم قهقهه می زنند. ما در چهل تیکه ابعاد مختلف شخصیتی و کاری یک آدم را نگاه می کنیم، ممکن است خیلی وقت ها آدم ها مصاحبه های زیادی داشته باشند اما در چهل تیکه گفت وگوهایمان متفاوت می گردد چون ما گفت و گو را راهنمایی می کنیم. به نظرم چهل تیکه در فصل نوش به پختگی کامل رسیده است و تجربه های بیشتری کسب نموده است چون ما با آدم های مختلف گفت و گو کردیم و سعی کردیم فضای متفاوتی را ایجاد کنیم.

حاتمی تاکید نمود: ما سوال زرد از کسی نمی پرسیم. احترام مهمان برایمان اولویت دارد. در وهله اول برای ما این مهم است که مهمانمان که کنارمان می نشیند حالش خوب باشد. قبل از اینکه مهمان روی جایگاه بنشیند به او اعلام می کنیم که اگر از سوالی خوشش نیامد، مختار است جواب ندهد؛ بنابراین سعی می کنیم نخست فضا را برای مهمانانمان آرام و قابل اعتماد کنیم ولی در عین حال، مهمان هم در گفت و گو، آنچه که ما می خواهیم را به ما ارائه بدهد؛ یعنی خاطراتی را تعریف نمایند که تا به حال جایی حرفی از آنها نزده اند. بعضی مهمانان خودشان خاطره باز هستند و در گفت و گوها خیلی همراهی می نمایند اما مهمانانی هم داریم که باید خیلی کوشش کنیم تا آنچه که دلمان می خواهد را از زبانشان بشنویم ولی به هر حال ما در این فصل گفتگوهایمان هم به پختگی بیشتری نسبت به فصل های گذشته رسیده است و همانطور که می بینید شکل ساختار، سوال ها و مدل گفتگوها هم تغییر نموده است. به هر حال آقای علیمردانی چند فصل از چهل تیکه را اجرا نموده و قطعاً کسی که روبه روی این همه پیشکسوت نشسته، خودش یک تجربه است و به پختگی کاملی رسیده است.

چهل تیکه بدون تماشاگر حسش فرق دارد

این تهیه نماینده بعلاوه درباره سختی های کاری در ایام کرونا و محدودیت های برنامه سازی شرح داد: خدا را شکر در این مدت مسئله ای نداشتیم. چون هم در فصل های قبلی و هم در فصل نو پروتکل ها را رعایت کردیم. ان شاءالله که مسئله ای پیش نیاید اما در این فصل، فضای بزرگتری انتخاب کردیم و هم اینکه به خاطر سلامتی خودمان و مردم عزیز از تماشاچی فاصله گرفتیم؛ درواقع این بار ما جهتی را طی کردیم که حداقل بتوانیم کرونا را دور بزنیم ولی قطعاً بدون تماشاچی کار کردن سخت است و مثل صحنه تئاتری می ماند که تماشاگر ندارد. اساساً احساسش فرق می نماید چون حضور تماشاچی باعث می گردد آدم ها بیشتر در تعامل باشند و انرژی بگیرند اما سعی کردیم نبود تماشاگر خیلی حس نگردد، چون ما یک بخش ویدیووال داریم که پخش این بخش، خودش باعث می گردد فضا تغییر کند.

حاتمی در سرانجام گفت و گوی خود با خبرنگاران به سختی های ساخت برنامه های آرشیوی اشاره داشت و اظهار داشت: کار آرشیوی ساختن واقعا سخت است چون از جز به کل می رسیم. گاهی اوقات در جهت گفت وگو دلتان می خواهد به گونه دیگری پیش بروید ولی آرشیو به شما اجازه نمی دهد و مجبورید جهت را به گونه دیگری طی کنید که کار سختی است و حوصله می خواهد. به عنوان مثال وقتی در دقیقه 90، مهمان برنامه به هر علتی کنسل می گردد و نمی تواند حضور داشته باشد، ضبط ما هم یا کلا کنسل می گردد و یا اینکه مجبور شدیم مهمان دیگری را جایگزین کنیم که قطعاً تغییر مهمان در برنامه های آرشیوی کار بسیار سختی است به علت اینکه هر مهمان یک چهارچوبی دارد و باید طبق آن، آرشیو تهیه گردد.

به گزارش خبرنگاران، برنامه چهل تیکه با اجرای محمدرضا علیمردانی هرهفته چهارشنبه، پنجشنبه و آدینه ها ساعت 21 از شبکه نسیم به روی آنتن می رود. فصل نو این برنامه از 26 آبان ماه شروع شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1401 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1757

به "تلویزیون برای آشتی با هنرمندان پادرمیانی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلویزیون برای آشتی با هنرمندان پادرمیانی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید