آنچه شریف آباد اردکان دارد و در ابیانه نیست!

به گزارش وبلاگ علیکایی، در حالی که دو استان یزد و اصفهان دارای وجوهی مشابه هستند، اما گاهی اوقات تفاوت هایی هم در آنان به چشم می خورد که برای آنالیز آن، یک فعال اجتماعی با سفر به شهرستان تاریخی کاشان، شریف آباد اردکان در استان یزد و ابیانه کاشان در استان اصفهان را مورد آنالیز قرار داده است.

آنچه شریف آباد اردکان دارد و در ابیانه نیست!

سیدحسین پایدار اردکانی در این باره می گوید: چند روز قبل فرصتی دست داد تا همپای دخترم در سفری دو روزه به روستای تاریخی و توریستی ابیانه و شهرهای کاشان و قمصر، سری بزنم و از زیبایی های طبیعی و تاریخی این خطه از ایران عزیز بهره ببرم.

وی ادامه می دهد: آنچه در این سفر کاملاً بر من مشهود شد، این نکته بود که شهرستان کاشان، محور توسعه خود را بر مبنای صنعت توریستی قرار داده و در این راه نه با کسی تعارف و نه تردیدی دارد.

وی با تاکید بر اینکه همه کاشان آماده پذیرش توریستان است، اظهار می نماید: از تابلوهای راهنمای مسافرین بگیر تا سنگ فرش خیابان ها و آنچه در مقوله مبلمان شهری یک شهر جهانگردی جای می گیرد، همه و همه نشان می دهد که کاشانی ها سال هاست می دانند که چه می خواهند و فهمیده اند که برای ایجاد فرآیند توسعه کاشان و خلق فرصت شغلی و رونق مالی و جذب سرمایه و فراوری فرهنگ و افزایش سرمایه اجتماعی و بهره بردن از سرمایه انسانی کدام مسیر را باید طی نمایند و به کدام سو و چگونه باید بروند.

پایدار اردکانی ادامه می دهد: به زبان ساده تر، کاشانی ها دو دل نیستند و در واقع بر سر دو راهی قرار دادن صنعت یا توریستی به عنوان محور توسعه قرار نگرفته اند. آن ها صنعت و هنر فراوری فرش ایرانی را هم در خدمت توریستی قرار داده و آن را به یک جاذبه جهانگردی بدل نموده اند.

وی ادامه می دهد: اما آنچه برای من جالب بود، چیزهایی بود که ما اینجا در استان یزد داریم و آن ها ندارند و اما آن ها با وجود همین نداشته ها و با تکیه بر داشته های خود و کار منسجم و برنامه ریزی شده و آینده نگر و تبلیغات هدفمند و فراوان و ارائه آموزش به نیروهای انسانی خود برای جذب جهانگرد، به مراتب بیش از ما در رونق توریستی پایدار و فراوری ثروت و شغل پیروز بوده اند.

پایدار اردکانی می افزاید: ابیانه، یک روستای تاریخی است در منتهی علیه یک راه فرعی که از آزاد راه نطنز- کاشان منشعب می گردد و برای رسیدن به ابیانه، باید از کنار پنج روستا بگذریم تا در بلندای دشت کاشان به این روستا برسیم.

وی می گوید: جدا از اقلیم طبیعی سبز و خوش آب و هوای آن که خود، جاذبه ای توریستی است، سبک معماری خاص روستا و نوع پوشش محلی ساکنین کم تعداد ابیانه، مهمترین فاکتورهای مجذوب کننده برای توریستان است.

این فعال اجتماعی با اشاره به اینکه بیش از این هرچه هست، تبلیغات، برند سازی، آموزش و خلاقیت و کوشش برای جذب توریست است و این هاست که ابیانه را ابیانه نموده، خاطرنشان می نماید: اجازه دهید نگاهی به استان خودمان و ظرفیت های بالقوه آن در صنعت توریستی بیندازیم و ببینیم که ما چیزهایی داریم که حتی آن ها هم ندارند، منتهی داشته هایمان در پس پرده بی خبری و سستی و تردید، مغفول و مجهول مانده است.

وی تصریح می نماید: شریف آباد، یکی از محلات کهن و تاریخی اردکان است که از دیرباز مهد هم زیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان الهی اسلام و زرتشتی بوده و هم اکنون نیز جمعی از این عزیزان در این محله ساکن و مشغول زندگی هستند.

وی می افزاید: شریف آباد در کناره دشت کویر واقع شده و مزیت آن بر ابیانه این است که اینجا بر سر شاهراه مواصلاتی شمال به جنوب کشور است.

پایدار اردکانی می گوید: اگر آتشکده زرتشتیان ابیانه سال هاست تعطیل شده و رو به خاموشی نهاده، در شریف آباد دست کم دو آتشکده همچنان فروزان است و پیروان این دین آسمانی، روزانه آداب دینی خود را در آن ها به جای می آورند.

به گفته وی، شریف آباد محل عبور دو قنات زنده اردکان است که به وسیله پایاب های زیبای این محله می توان به آب گوارای آن دست یافت.

وی در ادامه یادآور می گردد: اگر بانوان ابیانه به نوع پوشش سنتی خود شهره هستند، اینجا نیز بانوان بزرگوار زرتشتی با پوششی به مراتب زیباتر، در کوی و برزن در حال تردد و گذران زندگی هستند و اگر ابیانه سبک معماری خاص خود را دارد، شریف آباد نیز با نوع معماری مخصوص به خود که حتی با دیگر محلات اردکان فرق دارد، جلوه می نماید.

این فعال اجتماعی تاکید می نماید: ابیانه آنچه دارد، جاذبه های طبیعی، نوع پوشش محلی ساکنین و سبک معماری خاص خود است و این ها را شریف آباد هم دارد.

وی اضافه می نماید: ابیانه با آینده نگری، تبلیغات وسیع، برندسازی، خلاقیت، برنامه ریزی و بهره گیری از سرمایه انسانی و هنر ارتباطات و در یک فرایند توسعه مبتنی بر محور توریستی به این نقطه رسیده ولی این ها چیزهایی است که شریف آباد ندارد یا کمتر دارد.

پایدار اردکانی می گوید: اما آنچه شریف آباد دارد و ابیانه ندارد، برند پر ارزش همزیستی مسالمت آمیز ادیان و پتانسیل تبدیل این محله به مرکز گفت و گوی ادیان در شهریست که خاستگاه نظریه جهانی گفت وگوی تمدن هاست.

وی با بیان اینکه مهم شناخت این سرمایه اجتماعی و داشته ها و جدی گرفتن صنعت توریستی است، تاکید می نماید: ما هنوز در استان یزد در دو راهی قرار دادن محور توسعه بر بستر صنعت یا توریستی مانده ایم.

پایدار اردکانی در سرانجام نیز بیان می نماید: باید دل را یک دل کنیم! صنعت را در خدمت توریستی قرار دهیم و استان یزد را با همه جاذبه های بی نظیر و کم نظیر تاریخی و برندهای هویت ساز و اصیل آن به کانون توریستی کشور و منطقه بدل کنیم.

منبع: ایسنا

منبع: همگردی
انتشار: 18 دی 1401 بروزرسانی: 18 دی 1401 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1915

به "آنچه شریف آباد اردکان دارد و در ابیانه نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه شریف آباد اردکان دارد و در ابیانه نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید