10 روز تا انتخابات افغانستان؛ کمیسیون انتخابات آمادگی لازم را ندارد

به گزارش وبلاگ علیکایی، در حالیکه تنها 10 روز تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی مانده است اما شماری از نامزدان و ناظران انتخاباتی می گویند که کمسیون انتخابات این کشور آمادگی لازم برای برگزاری انتخابات را ندارد.

10 روز تا انتخابات افغانستان؛ کمیسیون انتخابات آمادگی لازم را ندارد

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، شماری از نامزدان و نهادهای ناظر انتخاباتی به کارکرد کمیسیون انتخابات افغانستان از نظر فنی، مدیریتی و بی طرفی انتقاد کردند و از این کمیسیون خواستند تا نسبت به برگزاری شفاف و عادلانه انتخابات اطمینان دهد.

این نقدها بیشتر بر کُندی روند انتقال مواد انتخاباتی به مراکز اخذرای، عدم تکمیل روند استخدام کارمندان موقت برای روز انتخابات و آماده نبودن این نیروها متمرکز است.

محمد عارف کیانی سخنگوی تیم انتخاباتی امنیت و عدالت به رهبری رحمت الله نبیل در این باره می گوید که روند مدیریتی برگزاری انتخابات مسائل زیادی داشته و باوجود نزدیکی انتخابات نیز هنوز کارمندان موقت برای این روز استخدام نشده اند.

حبیب الله شینواری مسئول برنامه های بنیاد انتخابات افغانستان (ایتوا) نیز در این باره گفت: یافته های ما نشان می دهد که هنوز هم مواد انتخاباتی دست کم به هشت ولایت انتقال نیافته که این امر سبب تاخیر در روند انتقال این مواد به مراکز اخذ رای در شهرستان ها خواهد شد.

میرزامحمد حق پرست از سخنگویان کمیسیون انتخابات می گوید تاکنون استخدام 70 درصد کارمندان موقت انتخابات صورت گرفته و بزودی جذب همه این نیروها انجام خواهد شد.

این در حالی است که براساس لایحه استخدام کارکنان موقت انتخاباتی کمیسیون انتخابات افغانستان مکلف است تا روند استخدام همه کارمندان موقت را 14 روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تکمیل کند.

فرامرز تمنا رئیس تیم انتخاباتی تدبیر و توسعه نیز نسبت به ثبت چند باره آرا توسط دستگاه های بیومتریک ابراز نگرانی نموده و می گوید در صورت برطرف نشدن نگرانی ها درباره شفافیت انتخابات میزان مشارکت مردمی کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به چاپ حدود یک و نیم میلیون برگه رأی اضافی نیز نسبت به سوء استفاده از این برگه ها و پر شدن صندوق های رأی به نفع نامزدان معین ابراز نگرانی کرد.

مسئول برنامه های بنیاد انتخابات افغانستان با توجه به تاخیر در استخدام کارمندان موقت کمیسیون انتخابات گفت که آموزش این نیروها نیازمند زمان بیشتری است بنابراین انتخابات ریاست جمهوری باید از ششم مهرماه به بیست و چهارم این ماه تعویق گردد که این پیشنهاد مخالفت کمیسیون انتخابات را در برداشت.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 29 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 72

به "10 روز تا انتخابات افغانستان؛ کمیسیون انتخابات آمادگی لازم را ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 روز تا انتخابات افغانستان؛ کمیسیون انتخابات آمادگی لازم را ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید