چگونه در قرنطینه خانگی با فرزندان برخورد کنیم؟

به گزارش وبلاگ علیکایی، رئیس انجمن روان شناسی تربیتی ایران با بیان اینکه یکی از راه چارههای مؤثر برای جلوگیری و کاهش اختلافات والدین و فرزندان در دوران قرنطینه، درک احساسات و عواطف آنهاست، گفت: مهم ترین راه چاره این است که والدین آرام باشند.

چگونه در قرنطینه خانگی با فرزندان برخورد کنیم؟

چگونه در قرنطینه خانگی با فرزندان برخورد کنیم؟

فریبرز درتاج استاد دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس انجمن روان شناسی تربیتی ایران در گفت وگو با فارس درباره تأثیر قرنطینه بر فرزندپروری و بروز اختلافات والدین و فرزندان، گفت: مسلماً اختلافات بین والدین و محیط پر تنش خانواده سبب بروز اختلافات والدین با فرزندان نیز خواهد شد. در یک محیط بسته، مرزهای بین خانواده، کار و مدرسه در هم آمیخته شده است.

وی ادامه داد: والدین نقش والدین، معلمان و کارگران را بازی می نمایند. بچه ها نیز در خانه هم نقش کودک (فرزند) را دارند و هم نقشِ دانش آموز. این درگیری ­ها و تعارض نقش برای هر دو طرف یعنی والدین و فرزندان سخت است و می­ تواند باعث ایجاد تنش، اضطراب مضاعف و اختلافات داخلی گردد؛ این در حالی است که والدین و فرزندان، هر کدام حق را به خود می­ دهند.

رئیس انجمن روان شناسی تربیتی ایران افزود: از یک طرف فرزندان دچار انزوای اجتماعی شده اند، درک کاملی از شرایط فعلی ندارند، از ابتدایی­ ترین سرگرمی­ ها مثل رفتن به پارک، بازی و رفت و آمد با دوستان و همسالان و ...محروم شده ­اند و از اینکه همه اوقات را در خانه و زیر نگاه والدین هستند، احساس ناراحتی می نمایند.

درتاج یادآور شد: از طرف دیگر با والدینی روبرو هستیم که نگران شرایط سلامتی فرزندان خود هستند، فرزندان شان کلاس ­های آنلاین را به صورت جدی در خانه نمی ­گذرانند، ساعات زیادی را در کامپیوتر و شبکه­ های مجازی سپری می­ نمایند، ساعات خواب آنها و زمان هدر رفت آنها افزایش یافته است.

وی متذکر شد: والدین نمی­ توانند تکالیف فرزندشان را مدیریت نمایند، باید نقش جدیدی به عنوانِ معلم را هم داشته باشند؛ همه اینها مسائلی هستند که والدین با آن روبرو هستند و چالش جدیدی را برای آنها ایجاد نموده است و هر چه زمان بیشتری می­ گذرد، والدین بیشتر احساس از دست دادن کنترل فرزندان خود را دارند.

رئیس انجمن روان شناسی تربیتی ایران ابراز داشت: محققان معتقدند برای یاری به خانواده ها در حل مسائل و اختلافات با فرزندانشان، باید تلاش­ های خود را بر آموزش به والدین متمرکز نمایند و شرایط عاطفی و روانی والدین، اولین چیزی است که برای برطرف این اختلافات نیاز است.

درتاج بیان داشت: والدین در این دوران به شدت نیازمند ایجاد یک ساختار برای حفظ روال عادی و استحکام روابط خود با فرزندان شان هستند. راهکارهایی برای ایجاد این ساختار وجود دارد، اولین و مهم ترین راهکار این است که خودِ والدین آرام باشند و به سلامت روان شناختی خود اهمیت بدهند.

وی شرح داد: با توجه به سطح درگیری کاری و خانوادگی در طول این بحران، والدین بیش از آنچه ممکن است از نظر روان شناختی در معرض آسیب هستند. شاید آرامش والدین در چنین شرایط کار سختی باشد، اما بچه ها و نوجوانان به همان اندازه در چنین شرایطی به ثبات نیاز دارند.

رئیس انجمن روان شناسی تربیتی ایران ادامه داد: آنها به والدین خود نگاه می ­نمایند، حفظ آرامش والدین را ملزم می­ کند که از اضطراب خود، باورهای محدودنماینده و رفتارهای عادتی که به عنوان موانع شخصی برای حفظ آرامش درونی عمل می­ نمایند، مطلع باشند و آن را به فرزندان خود نیز منتقل نمایند.

درتاج افزود: اکنون زمان مناسبی برای والدین است که گامی به عقب بردارند و بدانند که هرچه بیشتر وقت خود را با فرزندان خود سپری نمایند، پیوندهای قوی تری می­ توانند ایجاد نمایند؛ این همان کاری است که پدربزرگ ها و مادربزرگ های ما قبلاً انجام می دادند.

وی افزود: سعی کنید بچه ها را درگیر فعالیت­ های روزانه خود کنید و یا به آنها مسؤولیتی بدهید. آشپزی را با فرزندان خود انجام دهید، اجازه دهید دستور العمل ها را انتخاب نمایند و آنها را در کل فرآیند درگیر نمایند. یکدیگر را نوازش کنید و فیلم های مورد علاقه خود را تماشا کنید.

رئیس انجمن روان شناسی تربیتی ایران بیان داشت: زیاد بخندید و خودتان را خیلی جدی نگیرید. انجام فعالیت هایی که فرزندان شما نیز می­ توانند در آنها دخیل باشد هم به حفظ آرامش و هم سازگاری بیشتر والدین و فرزندان یاری خواهد نمود.

درتاج یکی از راهکارهای مؤثر برای جلوگیری و کاهش اختلافات والدین و فرزندان را درک احساسات، عواطف و انتظارات آنها در این شرایط برشمرد و افزود: والدین می توانند از تکنیک جابه جایی نقش استفاده نمایند، یک روز یا چند ساعت در روز فرزندان نقش والدین را ایفا نمایند؛ در این صورت والدین بهتر با سطح انتظارات، نگرانی ­ها، مواردی که باعث ناراحتی آنها می­ گردد و ...آشنا خواهند شد که این باعث انتخاب راهکار منطقی و مناسب در هنگام بروز اختلاف با فرزندان می­ گردد.

والدین حرف فرزندان را گوش نمایند

رئیس انجمن روان شناسی تربیتی ایران تأکید کرد:گوش دهید. همه ما می دانیم که بچه ها سؤالات زیادی می پرسند و ما به عنوان والدین می توانیم به راحتی صدای ناهنجارهایِ مداومِ این دوران را نادیده بگیریم و به آنها گوش دهیم؛ بنابراین مهارت ­های گوش دادن فعال را که به خوبی با همکاران و دوستان خود استفاده می ­کنید، تمرین کنید و در رابطه با فرزندانتان نیز بکار ببرید.

وی افزود: با فرزندان خود صادق باشید. با توجه به اینکه این بیماری مسأله ­ای است که در خصوص آن در هر جایی که می رویم صحبت می گردد، احتمالاً کودک شما هم اکنون ایده ای از آنچه اتفاق می افتد نخواهد داشت و به طور قابل توجهی نگران خواهد بود.

درتاج اعلام نمود: پیشنهاد می­ کنم با پرسیدن آنچه که می ­دانند آغاز کنید و براساس پاسخ آنها، اوضاع را در سطحی هشدار دهنده و مناسب و صادقانه شرح دهید. به آنها بگویید که نگرانی ­های آنها را می فهمید و آنها تنها نیستند.

رئیس انجمن روان شناسی تربیتی ایران افزود: فرزند شما در مواقع عدم اطمینان و پریشانی و .... فقط به شما نگاه می نماید. آنها را ترغیب کنید تا احساسات خود را بازگو نمایند؛ برای ما بسیار مهم است که سلامت روان بچه ها خود را نیز حفظ کنیم.

وی بیان داشت: در رابطه با مسائل و مسائل تحصیلی فرزندان و نقش معلمی والدین در منزل نیز، شاید ابتدایی ­ترین کار شبیه سازی تجربه کلاس درس باشد. آیا بچه­ ها واقعاً به یک فضای یادگیری جداگانه نیاز دارند؟

در تاج گفت: با توجه به محدودیت­ های بسیاری از آپارتمان ها، والدین نباید نگران این موضوع باشند. تمام آنچه شما واقعاً به آن نیاز دارند یک سطح صاف مانند میز ناهارخوری و محدود کردن عوامل حواس پرتی است.

وی ادامه داد: همین شبیه سازی کوچک به جدی تر شدن فرزندان در کلاس های آنلاین بسیار یاری خواهد نمود. همچنین برای فعالیت های آنها برنامه زمانی ایجاد کنید. یک زمان­ بندی، با در نظر دریافتِ زمان آغاز و پایان هر فعالیت و وقفه بین آنها تنظیم کنید و برای هر فعالیت زمان مناسب و کافی را انتخاب کنید.

یکی از راهکارهای مؤثر برای جلوگیری و کاهش اختلافات والدین و فرزندان درک احساسات، عواطف و انتظارات آنها در این شرایط است و فرزندان می توانند یک روز یا چند ساعت در روز نقش والدین را ایفا نمایند

رئیس انجمن روان شناسی تربیتی ایران شرح داد: اوستاف، با بیش از دو دهه تجربه به عنوان مربی آموزش آنلاین، معتقد است که کلید ورود والدین به عنوان معلم برای فرزندان این است که فعالیت ­های روزانه را برای فردا نگذارد.

وی متذکر شد: اوستاف می­ گوید برای بچه­ ها خیلی راحت است که فریاد بزنند و از شما مهلت بخواهند و شما فکر می­ کنید که او این کار را فردا انجام خواهد داد، ولی مطمئن باشید که هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد. پس برنامه ­ریزی کنید و پس از انجام و اتمام فعالیت ها در زمان معین آنها را تشویق کنید.

درتاج اعلام نمود: والدین باید این مورد را در نظر داشته باشند که اگر در خانه شریک زندگی دارید، یک فرزند بزرگتر یا حتی یک دوست برای حمایت از آنها وجود دارد. اکنون زمان درخواست یاری است؛ از افرادی که خرسند می ­شوند و تمایل دارند شما را هدایت نمایند، یاری بگیرید و در صورت نیاز به یاری برای آموزش و یادگیری فرزند خود، با معلم آنها تماس بگیرید.

رئیس انجمن روان شناسی تربیتی ایران افزود: مجموعه این راهکارها به زوج­ ها و والدین یاری می­ کند تا احساس فرسودگی و خستگی کمتری را داشته باشند و راه­ حل های مقابله ای مناسبی را در صورت بروز اختلاف بین خود و فرزندشان ارائه دهند.

منبع: فرارو
انتشار: 7 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 704

به "چگونه در قرنطینه خانگی با فرزندان برخورد کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در قرنطینه خانگی با فرزندان برخورد کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید