پولدارها در تور مالیاتی؛ میلیاردرها باید پلکانی مالیات بدهند

به گزارش وبلاگ علیکایی، خانه های بالاتر از 10میلیارد تومان و خودروهای شخصی سواری و وانت دوکابین بالاتر از یک میلیارد تومان از سال آینده به صورت پلکانی مشمول مالیات می شوند

پولدارها در تور مالیاتی؛ میلیاردرها باید پلکانی مالیات بدهند

به گزارش خبرنگاران، شرایط جنگ مالی، تغییر رویکرد بودجه 99را نیز به امری اجتناب ناپذیر تبدیل نموده که طی آن دولت تمهیداتی برای این کار اندیشیده است؛ هرچند به عقیده کارشناسان این تمهیدات به گونه ­ای که در لایحه پیشنهادی دولت گنجانده شده، نمی تواند مسائل اساسی را در تأمین منابع رفع کند. به گزارش خبرنگاران، یکی از خصوصیت های عمده لایحه بودجه سال آینده، افزایش 54درصدی درآمدهای ناشی از وصول مالیات است که باید 68هزار میلیارد تومان از خلأ موجود در منابع بودجه عمومی را پر کند. البته دولتمردان می گویند: این افزایش درآمدهای مالیاتی قرار نیست بار مالیاتی مؤدیان فعلی و شناسنامه دار را سنگین تر کند و باید از راستا گسترش چتر مالیاتی محقق گردد.

  • مالیات بر ثروت های لوکس

گسترش چتر مالیات ستانی و جلوگیری از معافیت ها و فرارهای مالیاتی از مسائلی است که همیشه در سال های اخیر تکرار شده؛ اما در اغلب موارد عقیم باقی مانده است. به عنوان مثال دریافت مالیات از خانه های خالی یکی از مواردی است که از سال 94و با مصوبه مجلس الزامی شده اما نه تنها دولت به عملیاتی کردن آن همت ننموده، بلکه اصلاً در لایحه بودجه نیز شناسایی درآمد دندان گیری از این محل پیش بینی نشده است. سال جاری اما درحالی که بحث الزام دریافت مالیات بر ثروت و مجموع درآمد داغ شده، در لایحه بودجه 99نیز ردیفی برای دریافت مالیات از صاحبان خودروها و خانه های لوکس پیش بینی شده است. اگر این مسئله در صحن علنی مجلس نیز به تأیید نمایندگان مجلس برسد و به قانون تبدیل گردد، خودروهای سواری و وانت گران تر از یک میلیارد تومان و خانه های با ارزش بالاتر از 10میلیارد تومان باید به صورت سالانه و پلکانی مالیات بپردازند.

  • مالیات بر خانه های 10میلیاردی

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 99با اشاره به مصوبه اخذ مالیات از ثروت های لوکس در سال آینده، گفت: بر این اساس واحدهای مسکونی و انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین که ازنظر ارزش مشمول این قانون شوند، از سال آینده مشمول مالیات هستند. هادی قوامی در نشست خبری کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 99معیار اول قانون برای دریافت مالیات بر ثروت های لوکس را مشمول واحدهای مسکونی با ارزش روز معادل 10 میلیارد تومان و بیشتر مطرح کرد و اضافه نمود: ضریب دریافت مالیات از این خانه ها نسبت به مازاد 10 تا 15 میلیارد تومان یک در هزار، نسبت به مازاد 15 تا 25 میلیارد تومان دو در هزار، نسبت به مازاد 25 تا 40 میلیارد تومان سه در هزار، نسبت به مازاد 40 تا 60 میلیارد تومان چهار در هزار و نسبت به مازاد 60 میلیارد تومان به بالا پنج در هزار خواهد بود. نکته قابل توجه این است که طبق این قانون، خانه های در حال ساخت، خانه های شخصی در سال اول تملک و املاک دولتی مشمول این مالیات نخواهند شد.

به گزارش خبرنگاران، براساس این مصوبه، اگر خانه ای 15 میلیارد تومان ارزش داشته باشد صاحب این واحد مسکونی باید سالانه 5 میلیون تومان بابت مازاد 5میلیارد تومانی ارزش این خانه مالیات پرداخت کند و طبق فرمول صاحب خانه ای که ارزش روز آن به 25 میلیارد تومان برسد، باید سالانه 25میلیون تومان مالیات بپردازد. همچنین اگر خانه ای 60 میلیارد تومان ارزش داشته باشد صاحب آن باید سالانه 150میلیون تومان مالیات بر دارایی پرداخت کند و مالیات متعلق به خانه 70 میلیارد تومانی به 200میلیون تومان در سال خواهد رسید.

  • دست انداز مالیاتی برای خودروهای میلیاردی

بخش دوم مالیات بر ثروت های لوکس به خودروهای سواری و وانت دو کابین شخصی با ارزش بالاتر از یک میلیارد تومان اختصاص دارد. این مالیات بر ارزش روز خودروها اعمال خواهد شد و با تداوم فرایند صعودی افزایش قیمت خودرو، احتمالاً در سال آینده بخش زیادی از خودروهای وارداتی را شامل خواهد شد. طبق گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 99، با اجرای قانون مالیات بر ثروت های لوکس، خودروهای گران تر از یک میلیارد تومان باید نسبت به مازاد یک تا یک و نیم میلیارد تومان، نیم درصد از ارزش روز خودرو را به عنوان مالیات بپردازند و این ضریب به صورت پلکانی برای خودروهای گران تر تغییر خواهد نمود؛ به گونه ای که خودروهای گران تر باید نسبت به مازاد یک و نیم تا 3 میلیارد تومان، یک درصد و نسبت به مازاد 3میلیارد تومان به بالا، یک و نیم درصد از ارزش روز خودرو را به عنوان مالیات بپردازند. طبق قانون پرداخت، این مالیات به صورت سالانه الزامی است؛ اما خودروهای دولتی، خودروهای شخصی در سال اول تملک و خودروهای مونتاژ شده یا به فروش نرسیده در نمایندگی های مجاز از این قاعده مستثنا شده اند. براساس مفاد این قانون، مالکان خودروهای سواری و وانت دو کابین شخصی تا ارزش یک میلیارد تومان از مالیات معاف هستند اما صاحب یک خودروی 1.5میلیارد تومانی باید سالانه 2.5میلیون تومان بابت مازاد 500میلیون تومانی این خودرو مالیات بپردازد. همچنین براساس ضرایب قانون مالیات بر خودروی لوکس، صاحب خودروی 3میلیارد تومانی باید سالانه 17.5میلیون تومان و صاحب خودروی 5میلیارد تومانی باید سالانه 47.5میلیون تومان مالیات پرداخت کند. به گزارش خبرنگاران، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 99می گوید: حدود 62 هزار خودروی بالای یک میلیارد تومان در کشور وجود دارد. بر این اساس اگر میانگین ارزش این خودروها 1.5میلیارد تومان درنظر گرفته گردد و مالیات 0.5درصدی بابت مازاد 500میلیون تومانی ارزش این خودروها وصول گردد، دولت به 155میلیارد تومان درآمد خواهد رسید. اگر میانگین قیمت همه این خودروهای لوکس 3میلیارد تومان محاسبه گردد، طبق ضرایب این قانون، کل مالیات متعلقه به آنها هزار و 85میلیارد تومان خواهد بود. همچنین اگر به فرض میانگین قیمت همه این 62هزار خودرو 5میلیارد تومان درنظر گرفته گردد، کل مالیات وصولی از این محل به 2هزار و 945میلیارد تومان خواهد رسید که کلاً معادل 1.5درصد از کل درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال 99خواهد بود.

  • چراغ سبز به واردات خودروهای هیبریدی و معدنی

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس گفت: در لایحه بودجه سال آینده مقرر شده واردات خودروهای سبک و سنگین با اولویت هیبریدی و ماشین آلات معدنی با منشأ ارز خارجی طبق قوانین و مقررات انجام گردد. به عبارت دیگر، این خودروها بدون تخصیص ارز از داخل کشور و فقط با تعیین شدن منشأ ارز آن می تواند وارد کشور گردد؛ این در حالی است که طبق قوانین فعلی، واردات هر نوع خودرو حتی با منشأ ارز خارجی نیز ممنوع است. از دیگر خبرهای نشست دیروز کمیسیون تلفیق بودجه این بود که مقرر شده طلب 50هزار میلیارد تومانی سازمان تأمین اجتماعی از دولت، در قالب واگذاری سهام و حقوق مالکان، تأمین خوراک با قیمت ترجیحی برای شرکت های تحت پوشش و واگذاری خانه های سازمانی دولتی پرداخت گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 403

به "پولدارها در تور مالیاتی؛ میلیاردرها باید پلکانی مالیات بدهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پولدارها در تور مالیاتی؛ میلیاردرها باید پلکانی مالیات بدهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید