پسماندهای بیمارستانی 200 تن افزایش پیدا نموده است

به گزارش وبلاگ علیکایی، پسماندهای شهری استان تهران نسبت به سال های قبل هم از نظر حجم و هم از نظر ترکیب زباله تغییر نموده است.

پسماندهای بیمارستانی 200 تن افزایش پیدا نموده است

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، فاطمه اکبرپور با اشاره به اینکه اواخر هر سال همزمان با خانه تکانی حجم عظیمی از پسماند در کل شهر فراوری می گردد، گفت: در اسفند ماه سال 98 متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا بررسی و ترکیب پسماند در استان تهران تغییر کرد و این تنها مربوط به ایام نوروز نیست بلکه تقریبا از اسفند ماه و همزمان با شیوع این ویروس در ایران این رخ داده است.

رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران گفت: آمار فراوری زباله در 50 روز اخیر به رغم تمام زحماتی که سال گذشته برای کاهش میزان پسماند فراوریی استان تهران کشیده شده بود، بالا رفته است و بر اساس آمار و اطلاعات شهرداری تهران میزان پسماند فراوریی از 7500 تن به حدود 5000 تن در روز کاهش پیدا نموده بود اما با شیوع ویروس کرونا پسماند فراوریی عملا به همان میزان قبلی بازگشت، با این تفاوت که اکنون بررسی زباله های ما تغییر نموده است یعنی حجم قابل توجهی دستکش و ماسک از جنس های مختلف به ویژه منسوجات و پلاستیک بررسی و ترکیب زباله همیشگی را بر هم زده است.

وی با بیان اینکه پسماندهای شهری استان تهران نسبت به سال های قبل هم از نظر حجم و میزان و هم از نظر ترکیب زباله تغییر نموده است، اعلام نمود: افزایش میزان پسماند فراوری شده تنها ناشی از افزایش استفاده از ماسک، دستکش و وسایل حفاظتی نیست بلکه خورد و خوراک مردم و استفاده آنان از مواد شوینده و ضد عفونی نماینده نیز در تغییر ترکیب پسماند شهری موثر بوده است.

اکبرپور درباره پسماندهای بیمارستانی گفت: پسماندهایی که در مراکز درمانی فراوری می گردد نیز افزایش پیدا نموده است به طوری که قبلا میزان پسماند فراوریی مراکز درمانی را به ازای هر تخت در نظر می گرفتیم اما اکنون طبق آمار شهرداری طی حدود یک ماه گذشته از زمان شیوع ویروس کرونا سرجمع پسماندهای بیمارستانی ما 200 تن افزایش پیدا نموده است.

رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه در خانه ماندن بهترین راه چاره قطع زنجیره شیوع بیماری کووید - 19 است، توصیه کرد: مردم تا حد امکان در خانه ماندن را رعایت نمایند چون علاوه بر یاری به قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا به طور قطع به کاهش میزان فراوریی پسماندهای مربوط به وسایل حفاظتی نیز یاری می نماید چون وقتی در خانه می مانید احتیاجی به استفاده از دستکش و ماسک نیست.

اکبرپور ادامه داد: در گذشته توصیه می کردیم مردم هنگام تهیه مواد غذایی خشک به جای خرید بسته بندی های حجیم که باعث فراوری بیشتر پسماند می گردد آن مواد غذایی را به صورت فله ای خریداری نمایند اما با توجه به شرایط کنونی و لزوم رعایت مسائل بهداشتی توصیه می گردد مواد غذایی را به صورت بسته بندی شده خریداری نمایند.

وی خاطر نشان کرد: واقعیت این است که این بیماری وجود دارد و چاره ای جز رعایت مسائل بهداشتی نداریم بنابر این نمی توانیم بگوییم که پسماند نیز فراوری نگردد چرا که فراوری پسماند در این شرایط اجتناب ناپذیر است اما می توانیم تا حد امکان در خانه بمانیم تا از میزان پسماند کمتری فراوری گردد.

اکبرپور در خاتمه ضمن بیان اینکه در خانه ماندن علاوه بر یاری به حوزه پسماند در زمینه های زیست محیطی دیگر نیز موثر است، گفت: احتیاج به شست وشوی مکرر دست ها باعث افزایش میزان مصرف آب و ورود موادهای شوینده و ضدعفونی نماینده به فاضلاب ها شده است بنابر این باید سعی گردد در مصرف آب صرفه جویی گردد و هنگام شست وشوی دست ها شیر آب را ببندیم تا بتوانیم مسائل زیست محیطی را نیز رعایت کنیم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 645

به "پسماندهای بیمارستانی 200 تن افزایش پیدا نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پسماندهای بیمارستانی 200 تن افزایش پیدا نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید