نوام چامسکی: همه گیری کرونا قابل پیشگیری بود ، این بحران با خیانت نظام سیاسی آمریکا وخیم تر شد

به گزارش وبلاگ علیکایی، نوام چامسکی گفت: بحران کرونا ویروس قابل پیشگیری بوده زیرا اطلاعات کافی برای دنیا در این زمینه در دسترس بوده است. او همچنین درباره ادامه چالش هایی همچون تهدید جنگ هسته ای و گرمایش زمین به محض انتها این همه گیری هشدار داد.

نوام چامسکی: همه گیری کرونا قابل پیشگیری بود ، این بحران با خیانت نظام سیاسی آمریکا وخیم تر شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، نوام چامسکی، زبان شناس و فیلسوف آمریکایی اظهار کرد، همه گیری کرونا با توجه به اطلاعاتی که در این زمینه در دسترس قرار داشت، قابل پیشگیری بود و در اکتبر 2019 نیز یک مانور شبیه سازی شده گسترده در خصوص یک همه گیری احتمالی توسط مرکز جان هاپکینز با همکاری مجمع دنیای اقتصاد و بنیاد گیتز برگزار گردید.

وی اضافه نمود: با این وجود هیچ اقدامی صورت نگرفت و این بحران با خیانت نظام سیاسی (آمریکا) که به اطلاعاتی که از آن مطلع بود، توجه نکرد، وخیم تر شد.

به گفته او کشورها در مواجهه با کرونا رویکردهای متفاوتی داشته اند و برای مثال در اروپا، آلمان ظرفیت تشخیصی مناسبی در اختیار داشت و می توانست بسیار خودخواهانه عمل کند و به دیگر کشورها یاری نکند و این در حالی است که کشورهای دیگر این بحران را نادیده گرفتند و بدترین آن ها انگلیس و از همه بدتر آمریکا بود.

چامسکی با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا گفت: یک روز می گوید بحرانی در کار نیست، این بیماری مثل آنفولانزا است. روز بعد می گوید این بحرانی وحشتناک است و از همان اول این را می دانستم و فردای آن می گوید باید به کارهایمان بازگردیم چون من باید در انتخابات پیروز شوم. اینکه دنیا در چنین دستانی است، شوکه نماینده است.

او با تشبیه ترامپ به دلقکی که مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی است گفت: ما به سمت مرز فاجعه پیش می رویم که بسیار وخیم تر از هر چیزی است که تا به امروز در تاریخ بشریت پیش آمده است.

وی اضافه نمود: دونالد ترامپ و نوکرانش در مسابقه برای رسیدن به پرتگاه از دیگران پیشی گرفته اند. ما در واقع با دو تهدید بزرگ مواجهیم، یکی تهدید فزاینده جنگ هسته ای و دیگری تهدید فزاینده گرمایش زمین.

چامسکی تاکید نمود، در حالی که پیامدهای هولناک کرونا جبران شدنی است، در خصوص دیگر تهدیدها جبرانی وجود نخواهد داشت.

او همچنین به دلیل ادامه تحریم ها علیه ایران در چنین شرایطی، از ترامپ انتقاد کرد.

چامسکی گفت: احتمالا روی مثبت کروناویروس این است که این بیماری ممکن است مردم را به اندیشه درباره اینکه چه دنیای را می خواهند، سوق دهد.

وی با اشاره به این که پیش از این نیز گونه های دیگری از کروناویروس در دنیا شیوع یافته است، گفت، آزمایشگاه ها می توانستند با توجه به تجربه هایی که از گسترش این بیماری ها مانند سارس داشتند، روی ساخت واکسن کار نمایند و تدابیر محافظتی دیگری کار نمایند اما چرا این کار را نکردند؟ وی اضافه نمود: ما سرنوشت خود را در دست استبدادهای خصوصی به نام شرکت ها قرار داده ایم که در برابر مردم مسئول نیستند.

او هشدار داد که گزینه هایی که در دوران پس از این همه گیری وجود خواهند داشت، روی کار آمدن دولت های بسیار مستبد تا بازسازی افراطگرایانه جامعه و صحبت های انسانی بیشتر در زمینه نیازهای بشری و رد منافع شخصی خواهند بود.

به گفته چامسکی، باید در ذهن داشت که دولت های بسیار مستبد با نئولیبرالیسم کاملا سازگاری دارند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 636

به "نوام چامسکی: همه گیری کرونا قابل پیشگیری بود ، این بحران با خیانت نظام سیاسی آمریکا وخیم تر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوام چامسکی: همه گیری کرونا قابل پیشگیری بود ، این بحران با خیانت نظام سیاسی آمریکا وخیم تر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید