میرسلیم: بازنشدن ایربگ 100 خودرو بین 900 هزار آمار ناچیزی است!

به گزارش وبلاگ علیکایی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بازنشدن ایربگ 100 خودرو بین 900 هزار خودروی فراوری شده، آماری ناچیز است.

میرسلیم: بازنشدن ایربگ 100 خودرو بین 900 هزار آمار ناچیزی است!

به گزارش خبرگزاری دانشجو، مصطفی آقامیرسلیم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مصوبه دولت درباره واردات خودرو اظهارکرد: واردات 70 الی 80 هزارتایی خودرو، تاثیری بر تعدیل قیمت خودرو ندارد بلکه صرفا شرکتی در کنار شرکت های دیگری مانند کرمان خودرو ساخته خواهد شد.

وی اضافه نمود: برای تعدیل در قیمت خودروی داخلی احتیاجمند واردات نزدیک به 1 میلیون خودرو هستیم، اما اگر اقدام به واردات این تعداد خودرو کردیم، چگونه می خواهیم جواب خودروسازان داخلی و مهندسان و کارگران را بدهیم؛ یکی از دلایل بی کیفیتی خودروی داخلی، شرایط تحریمی کشور است که در بسیاری از قطعات به خارج از کشور وابسته هستیم. البته بسیاری از قطعات خودرو در کشور ساخته می گردد، اما ساخت بعضی از قطعات، توجیه اقتصادی ندارد.

هیچکس به مقدار من نمی تواند خودروسازی را نقد کند

میرسلیم ادامه داد: من نزدیک به 50 سال است که در صنعت خودروسازی هستم و هیچکس به مقدار من نمی تواند به این حوزه نقد کند؛ کما اینکه بیشترین نقد را به حوزه خودروسازی انجام داده ام، اما با افرادی مخالفم که گول وارادتچی ها را می خورند. درحال حاضر 14 خانواده وارداتچی در کشور داریم که دارای نمایندگی هستند و اقدام به واردات خودرو می نمایند؛ آن هم خودرو هایی که به هیچ وجه به درد توده مردم نمی خورد بلکه به درد پولدار ها و ثروتمندان می خورد.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واردات خودروی 5 هزار دلاری امری نشدنی است، توضیح داد: با قیمت 5 هزار دلار، تنها خودرو های بی کیفیت از کشور هایی مانند هند می توانیم وارد کنیم. ایران تنها کشوری در دنیاست قیمت خودرو بعد از خروج از کارخانه، حدود 80 تا 90 درصد گران می گردد، زیرا مردم خودرو برای احتیاج نمی خرند بلکه به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه ای نگاه می نمایند.

کمبودی در فراوری خودرو نداریم

میرسلیم اضافه نمود: افزایش قیمت خودرو به علت کمبود در فراوری نیست؛ سال گذشته حدود 850 هزار خودرو فراوری کردیم که حتی بیشتر از احتیاج کشور بود. به عنوان مثال در تهران 6 برابر بیشتر از ظرفیت خودرو وجود دارد؛ اما به علت اینکه سرمایه مردم درحال آب شدن است، مردم پولشان را در خودرو سرمایه گذاری می نمایند و لذا قیمت خودرو روز به روز افزایش پیدا می نماید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای تحلیل مسائل صنعت خودرو باید در ابتدا اقتصاد کلان کشور را آنالیز کنیم، اضافه نمود: مسائل اقتصاد کلان کشور مانند سود بانکی، تورم، ارزش پول ملی و... باید سر جای خود محفوظ بماند و مسئله خودروسازی نیز باید در جای خودش آنالیز گردد. در صنعت خودرو، مسائل فنی، مدیریتی و اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است که در این بین، محل مسائل فنی از بقیه راحت تر است. مهندسان و کارگران می توانند اشکالات فنی خودرو ها را حل نمایند که اگر تحقیرشان نکنیم، می توانند کارشان را به درستی انجام دهند.

خودرو های داخلی لج خودروسازان خارجی را در آورده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فراوری خودرو های داخلی در طول این چندسال ساخته شده، لج خودروسازان خارجی و واردنمایندگان را در آورده است. سمند، رانا، دانا و تارا جزء خودرو های بسیار خوبی بودند که در طول این سال ها فراوری شدند که نزدیک به 60 هزار دستگاه از این خودرو ها به خارج از کشور صادر می گردد. صنعت خودروسازی کشور در طول سالیان گذشته رو به پیشرفت بوده است و وارداتچی ها برای اینکه بر سر این پیشرفت بزنند، مدام درحال لگد پراکنی به این صنعت هستند. آن ها بزرگ نمایی چند ضعف، علیه صنعت خودرو سیاه نمایی می نمایند.

بازنشدن ایربگ خودرو های داخلی دروغ است!

میرسلیم در واکنش به ادعای بازنشدن ایربگ خودرو های داخلی در تصادفات جاده ای اظهارکرد: این ادعا به هیچ وجه صحت ندارد و کسانی مدعی بازنشدن ایربگ خودرو ها هستند، خودشان در این تصادفات مقصرند. پلیس هدایت و رانندگی در جاده مه آلود از عبور و مرور خودرو ها جلوگیری نمی نماید و بعد مدعی بازنشدن ایربگ ها می گردد. حتی به فرض اینکه ایربگ خودرو ها هم باز نگردد، یک نقص فنی است که باید رفع گردد. بازنشدن ایربگ 100 خودرو بین 900 هزار خودروی فراوری شده، آماری ناچیز است.

وی اضافه نمود: البته منظور بنده این نیست که نباید این ضعف ها را رفع کرد چرا که حتی نقص فنی در 100 خودرو هم زیاد است، اما نقص فنی خودرو های داخلی، نباید بهانه ای برای واردات باشد. مسائل فنی خودرو بر سر جای خودش قابل حل است و دانشکده ها و دانشگاه های فنی می توانند این مسائل را رفع نمایند. اگر متخصصان این حوزه را تخریب نمایند، قطع به یقین آن ها به خارج از کشور مهاجرت خواهند کرد و در شرکت هایی بزرگی مانند بنز و فولکس واگن مشغول فعالیت می شوند.

کارخانه های خودروسازی در ضرر هستند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسائل اقتصادی صنعت خودروسازی گفت: اغلب کارخانه های خودروسازی به علت اینکه قیمت تمام شده محصولاتشان، بیشتر از قیمت فروششان است، درحال ضرر هستند و به ناچار باید از بانک وام بگیرند. بعلاوه بعد از گرفتن وام، باید 20 الی 25 درصد بهره وام را پرداخت نمایند که با این اوصاف چاره ای جز گران کردن محصولاتشان ندارند. درحال حاضر صنعت خودروسازان کشور نزدیک به 200 هزار میلیارد تومان است.

میرسلیم با بیان اینکه گرانی خودرو هیچ ارتباطی با خودروسازان ندارد، بیان نمود: گرانی کنونی قیمت خودرو به علت اشکال در سیستم توزیع و وجود واسطه هاست؛ به همین علت دولت باید سیستم توزیع خودرو را اصلاح کند. کارخانه های خودروسازی تمام محصولاتشان را با ضرر در بازار می فروشند؛ به عنوان مثال قیمت پژوی 206 در کارخانه 160 میلیون تومان است که در بازار، بالای 300 میلیون تومان به فروش می رسد؛ اما معین نیست که ما به تفاوت این قیمت، به جیب چه کسانی می رود.

منبع: فرارو
انتشار: 6 تیر 1401 بروزرسانی: 6 تیر 1401 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1803

به "میرسلیم: بازنشدن ایربگ 100 خودرو بین 900 هزار آمار ناچیزی است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میرسلیم: بازنشدن ایربگ 100 خودرو بین 900 هزار آمار ناچیزی است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید