مسکو: کنترل میدان های نفتی سوریه باید برعهده دمشق باشد

به گزارش وبلاگ علیکایی، معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به طرح واشنگتن برای گسترش مأموریت نظامی در سوریه به بهانه محافظت از میدان های نفتی این کشور تأکید کرد که کنترل این مناطق باید بر عهده دمشق باشد.

مسکو: کنترل میدان های نفتی سوریه باید برعهده دمشق باشد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سرگئی ورشینین معاون وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به طرح های آمریکا در زمینه گسترش مأموریت نظامی این کشور در سوریه به بهانه حفاظت از میدان های نفتی در سوریه تأکید کرد که کنترل این مناطق باید برعهده دمشق باشد.

بنا به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ورشینین ضمن ابراز مخالفت مسکو با طرح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خصوص گسترش مأموریت نظامی آمریکا در میدان های نفتی سوریه شرح داد: مسکو در خصوص این موضوع با واشنگتن وارد تعامل نمی شود.

معاون وزیر خارجه روسیه در این خصوص گفت: خاک سوریه، دارایی ملی تمامی سوری ها است. [روسیه] معتقد است که سوری ها باید کنترل منابع طبیعی خود از جمله نفت را بر عهده داشته باشند.

این دیپلمات روس همچنین در خصوص همکاری با دولت سوریه در خصوص محافظت از زندانیان داعش ادامه داد: روسیه آمادگی دارد با سوریه در خصوص تضمین امنیت اردوگاه هایی که شبه نظامیان داعش در آنجا نگهداری می شوند، همکاری کند.

روز گذشته، خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش کرد که ارتش آمریکا در حال ساخت دو پایگاه جدید در استان نفت خیز دیرالزور شمال شرقی سوریه است. پیش از آن دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته بود که ارتش آمریکا نظامیان آمریکایی تضمین امنیت میدان های نفتی شرق سوریه را برعهده خواهد گرفت.

ورشینین روز سه شنبه تأکید کرد که این اقدامات آمریکا غیرقابل قبول است.

ترامپ در هفته های گذشته مرتبا در خصوص اهمیت حفاظت از نفت سوریه صحبت کرده است. روز گذشته (سه شنبه) نیز خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که ترامپ با گسترش مأموریت نظامی آمریکا جهت حفاظت از میدان های نفتی سوریه موافقت کرده است.

از طرف دیگر، بنا به گزارش اسپوتنیک، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا نیز هفته گذشته تأیید کرد که مأموریت نظامیان آمریکایی، ممانعت از دسترسی داعش و دیگر بازیگران منطقه ای به نفت سوریه است.

اواخر ماه اکتبر، وزارت دفاع روسیه اظهار داشت که سازمان های اطلاعاتی این کشور دریافته اند که شرکت های مهم آمریکا با همکاری یکدیگر با پیمانکاران خصوصی نظامی و تحت حمایت نیروهای ویژه و هوایی آمریکا، بیش از 30 میلیون دلار در ماه از طریق قاچاق نفت سوریه و خارج کردن نفت از استان نفت خیز دیرالزور درآمد کسب می کنند.

قبل از انتشار اخباری در خصوص تصمیم ترامپ برای گسترش مأموریت نظامی آمریکا در میدان های نفتی سوریه، لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه ایالت کارولینای جنوبی گفته بود که رئیس جمهور آمریکا مصمم است که مانع از استفاده ایران از نفت سوریه شود.

ترامپ نیز در سخنرانی اخیر خود گفت: ما از نفت محافظت کرده ایم و بنابراین، شمار کمی از نیروهای آمریکایی در مناطقی که در آنها نفت وجود دارند باقی خواهند ماند و ما از این مناطق حراست خواهیم کرد و در آینده تصمیم می گیریم که با آن چکار کنیم.

با تصمیم آمریکا برای گسترش مأموریت نظامی در سوریه، صدها نیروی آمریکایی برخلاف وعده پیشین ترامپ برای خروج بیش از 1000 نظامیان آمریکایی از سوریه، در این کشور غرب آسیا باقی خواهند ماند.

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 241

به "مسکو: کنترل میدان های نفتی سوریه باید برعهده دمشق باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسکو: کنترل میدان های نفتی سوریه باید برعهده دمشق باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید