مرکز آمار نرخ تورم کالاهای وارداتی را گفت

به گزارش وبلاگ علیکایی، تهران(پانا)- براساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ تورم کالاهای وارداتی برپایه داده های ریالی در تابستان امسال 69.4 درصد بوده که نسبت به فصل قبل (بهار 99) 1.7 درصد افزایش داشته است.

مرکز آمار نرخ تورم کالاهای وارداتی را گفت

مرکز آمار، در گزارشی نرخ تورم کالاهای وارداتی در تابستان امسال را منتشر کرد و در این گزارش، سال 95 به عنوان سال پایه جدید در نظر گرفته شده و اطلاعات با استفاده از آمارهای ثبتی گمرک جمهوری اسلامی است.

نرخ تورم فصلی 1.7 درصد رشد داشت

برپایه این گزارش، نرخ تورم کالاهای وارداتی مبتنی بر داده های ریالی در تابستان امسال نسبت به فصل قبل، 69.4 درصد است که در مقایسه با تورم فصلی بهار 99 (برابر با 67.7 درصد) نزدیک به 1.7 واحد درصد افزایش داشته است.

همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده های دلاری نیز در تابستان 99 نسبت به فصل قبل، 13.3 درصد افزایش داشته که در مقایسه با تورم فصلی بهار 99 (برابر با 10.8 درصد) حدود 2.5 واحد درصد افزایش داشته است.

در گروه های اصلی طبقه بندی کمترین نرخ تورم فصلی در بخش ریالی مربوط به گروه حیوانات زنده و محصولات حیوانی و غیره (4.2 درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه مروارید طبیعی یا پرورده، سنگ های گرانبها یا نیمه گرانبها و غیره (75.2 درصد) است.

صنایع شیمیایی بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه کالاهای وارداتی

نرخ تورم کالاهای وارداتی مبتنی بر داده های ریالی در فصل تابستان 99 نسبت به فصل مشابه سال قبل 498.2 درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه بهار 99 (برابر با 407.5 درصد) حدود 90.7 واحد درصد افزایش داشته است.

همچنین تغییرات شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده های دلاری در تابستان امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل 44.1 درصد است که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه بهار سال 99 (برابر با 37.2 درصد) حدود 6.9 واحد درصد افزایش داشته است.

در گروه های اصلی کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش ریالی مربوط به گروه پوست خام، چرم، پوست های نرم و اشیاء ساخته شده از این مواد و غیره (هشت درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه محصولات صنایع شیمیایی یا صنایع وابسته به آن (654 درصد) است.

رشد 65 درصدی سالیانه نرخ تورم کالای وارداتی

تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده های ریالی در چهار فصل منتهی به تابستان 99 برابر با 412.2 درصد بوده است که در مقایسه با تورم سالیانه بهار 99 (برابر با 347.1 درصد) 65.1 واحد درصد افزایش داشته است.

همچنین، تغییرات میانگین شاخص قیمت کالاهای وارداتی مبتنی بر داده های دلاری در چهار فصل منتهی به فصل تابستان 99 برابر با 36.4 درصد بوده که در مقایسه با تورم سالیانه بهار 99 (برابر با 33.2 درصد) حدود 3.3 واحد درصد افزایش داشته است.

در گروه های اصلی طبقه کمترین نرخ تورم سالیانه در بخش ریالی مربوط به گروه پوست خام، چرم، پوست های نرم و اشیاء ساخته شده از این مواد و غیره (چهار درصد) و بیشترین نرخ مربوط به گروه ماشین آلات و وسایل مکانیکی، ادوات برقی، اجزاء و قطعات آنها و غیره (495.3 درصد) است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 13 دی 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1087

به "مرکز آمار نرخ تورم کالاهای وارداتی را گفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکز آمار نرخ تورم کالاهای وارداتی را گفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید