قیمت خودروهای چینی چگونه معین می گردد؟ فرمول قیمت گذاری خودروهای خارجی

به گزارش وبلاگ علیکایی، قیمت خودروهای چینی و خارجی از سوی شورای رقابت معین نخواهد شد و این بین فرمول قیمت گذاری خودروهای خارجی معین شد.

قیمت خودروهای چینی چگونه معین می گردد؟ فرمول قیمت گذاری خودروهای خارجی

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

خبرنگاران - چند وقتی است پای خودروهای خارجی مونتاژی به کشور باز شده است. خودروهایی که یا چینی یا روسی هستند و در داخل کشور به صورت CKD وارد می شوند و شرکت های خصوصی آنها را به فروش می رسانند.

نکته جالبی که این بین وجود دارد، چگونگی نحوه فروش و تعیین قیمت آنهاست که سوالی را در فکر ها ایجاد نموده است. چرا که در حال حاضر تعیین قیمت و نحوه فروش خودروهای داخلی یک سالی است که تعیین شده و قیمت خودروهای داخلی را شورای رقابت تعیین می نماید و به روش قرعه کشی به دست مشتریان می رسد.

این روزها کافی است سری به فضای مجازی بزنیم و از قیمت خودروهای تازه به دوران رسیده با خبر شویم. خودروهایی که در مقایسه با دیگر خودرو های خارجی کیفیت مطلوبی ندارند و هر روز شاهد گران تر شدن آنها هستیم.

جالب توجه اینجاست که قیمت های بازار هم هیچ قاعده و قانونی ندارند و اگر به همین منوال پیش برویم، نرخ بخش زیادی از مدل های مختلف خودرو های چینی به زودی از مرز یک میلیارد تومان در بازار خواهد گذشت.

این در حالی است که با یک حساب و کتاب سرانگشتی، می توان به این نتیجه رسید که نرخ خودرو های چینی در بازار برای مشتری بیش از حد گران تمام می گردد.

اما چند سوال این بین به وجود می آید، پس چه کسی مسئول نوسانات قیمت خودرو های چینی در بازار است و کدام نهاد ناظر بر عملکرد مونتاژ نمایندگان خودرو نظارت می نماید؟

چرا قیمت خودرو های چینی فرایند صعودی طی می نماید در حالی که می تواند این گونه نباشد؟ وقتی از مسئولان وزارت صمت که معلوم نیست چرا این روز ها به گوشه نشینی روی آورده اند نا امید می شویم ناچاریم به سراغ کارشناسان صنعت خودرو برویم تا جواب سوالات خود را بگیریم.

چگونگی نحوه قیمت گذاری خودروهای خارجی در بازار؟

مهدی دادفر دبیر انجمن وارد نمایندگان خودرو، با اشاره به چگونگی نحوه قیمت گذاری خودروهای خارجی در بازار، گفت: سازمان حمایت مسئول قیمت گذاری خودروهای چینی و روسی است، اما اگر خودرویی خارجی باشد، بازار قیمت آن را تعیین می نماید و نهاد ناظری بر آن نظارت ندارد، اما سازمان حمایت نظارت ارشادی دارد.

دبیر انجمن وارد نمایندگان خودرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا نحوه فروش خودروهای خارجی نسبت به ایرانی ها فرق دارد؟ گفت: اکنون خودروسازان خارجی به این نحوه خودرو را می فروشند که در یک روز فرصت دارند ثبت نام نمایند و همان روز باید مبلغ مورد نظر را بفروشند.

دادفر گفت: اکنون تمام خودروهای وارداتی به صورت CKD با حداقل 20 درصد داخلی سازی وارد می گردد. محصولات مونتاژی، چون عرضه محدود هستند، مشمول قیمت گذاری نیستند. تعداد عرضه به گونه ای نیست که احتیاجی به ورود نهاد نظارتی به قیمت گذاری باشد. نرخ این محصولات به وسیله خود مونتاژ نماینده تعیین می گردد.

شورای رقابت وظیفه قیمت گذاری خودروهای چینی و خارجی را ندارد

صفاری مشاور رئیس شورای رقابت، با اشاره به چگونگی نحوه قیمت گذاری خودروهای خارجی در بازار، گفت: شورای رقابت وظیفه قیمت گذاری خودروهای چینی و خارجی را ندارد و سازمان حمایت باید آنها را قیمت گذاری کند.

او ادامه داد: یعنی وزارت صمت مجوز به سازمان حمایت داده است تا در نحوه فعالیت خودروسازان نظارت کند.

خودروهای خارجی قرعه کشی نمی شوند!

بیگی کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به چگونگی نحوه قیمت گذاری خودروهای خارجی در بازار، گفت: هم اکنون خودروهای خارجی را خود کارخانه قیمت گذاری می نماید و بر اساس سیاست های خود، اقدام به فروش می نماید. یعنی در این روش دیگر قرعه کشی صورت نمی گیرد و بر اساس مقدار تقاضا خودرو را می فروشند.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: برترین روش برای فروش خودروها این است که خود کارخانه روی آن نظارت کند و قیمت گذاری کند. خودروهای چینی چون هم رده قیمت با دیگر خودروهای خارجی است، انحصاری در آن وجود ندارند و خودروسازان هم رقیب وجود ندارد.

بیگی با بیان اینکه چرا در فروش خودروهای خارجی فرآیند قرعه کشی صورت نمی گیرد، تشریح کرد: قرعه کشی سیاست خوبی نبود و نتایج خیلی مثبتی نداشت. معمولا با این روش ها قیمت افزایش پیدا می نماید و با افزایش قیمت روش های فروش مختلف ظاهر می گردد.

او تشریح کرد: در مورد خودروهای خارجی زمانی که کارخانه قیمت عجیب و غریب دهد سازمان حمایت ورود خواهد نمود.

لزوم نظارت قیمت خودرو های خارجی به وسیله دولت

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر لزوم نظارت قیمت خودرو های خارجی به وسیله دولت، اسم کرد: برای قیمت گذاری منطقی محصولات وارداتی احتیاج به فضای رقابتی است و این در حالی است که بعضی واردنمایندگان از شرایط فعلی سوءاستفاده می نمایند.

وی اضافه نمود: بعضی خودرو ها با توقف ثبت سفارش نو برای واردات، افزایش قیمت داشته اند و این مسئله زمانی رخ داد که محصولات با تیراژ بالا در انبار شرکت های وارداتی وجود داشتند.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید نمود: با توجه به بحث هایی که زده شد مشتریان بازار خودرو با رفتار خود می توانند رفتار و قیمت منطقی را بر بازار خودرو حاکم نمایند چراکه شرکت های واردنماینده در پی تجارت اند و در فضای تجاری شرکت ها باید خود را با شرایط وقف دهند.

وی با بیان اینکه نباید از دولت انتظار داشت که تک تک شرکت ها را کنترل کند یا به واردات خودرو بپردازد، گفت: شرکت های تولیدنماینده جهانی خودرو هر ساله با بعضی ترفند ها قیمت خودرو ها را افزایش می دهند و مشتریان را ترغیب به پرداخت قیمت بیشتر برای خرید خودرو می نمایند که اضافه نمودن امکانات بیشتر به خودرو یکی از این ترغیب هاست.

کاکایی بعلاوه اضافه نمود: دولت باید فضای نظارتی خود را تقویت کند و چنانچه تنش هایی در زمینه سوءاستفاده بعضی شرکت ها وجود نداشته باشد دولت قادر خواهد بود تا به فعالیت های پایدار در صنعت خودرو بپردازد. البته یکی از دلایل نابسامانی های اخیر در بازار خودرو های وارداتی، خرید از شرکت های واسطه به وسیله واردنمایندگان ایرانی است که واردات خودرو باید از منبع اصلی انجام گیرد.

کاکایی گفت: در حال حاضر کمبودی در بازار محصولات وارداتی و داخلی وجود ندارد و با تغییر رفتار و فرهنگ مردم در خرید شرایط بهتری فراهم خواهد شد.

لازم به ذکر است، در این شرایط وضع قوانین و چارچوبی که ضمانت اجرایی داشته باشد برای بازگشت به آرامش این بازار پر تراکم از هر زمانی ضروری تر به نظر می رسد.

منبع: yjc

منبع: بیت ران
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1485

به "قیمت خودروهای چینی چگونه معین می گردد؟ فرمول قیمت گذاری خودروهای خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت خودروهای چینی چگونه معین می گردد؟ فرمول قیمت گذاری خودروهای خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید