قرنطینه کشتی های تجاری برای آنالیز ویروس کرونا

به گزارش وبلاگ علیکایی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: کشتی های تجاری به مقصد ایران در وهله اول در لنگرگاه قرنطینه می شوند تا پس از تائید بهداشتی و سلامت کالا و کادر کشتی در بندر برای تخلیه و بارگیری پهلو بگیرند.

قرنطینه کشتی های تجاری برای آنالیز ویروس کرونا

جهت دریافت مشاوره خدمات تعرفه طراحی کاتالوگ دیجیتال از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، الله مراد عفیفی پور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در نشست خبری با حضور خبرنگاران با اشاره به اینکه بندر شهید رجایی بزرگترین بندر کشور و اولین بندر کانتینری کشور به عنوان نقطه قوت کشور محسوب می گردد،گفت: 71 بندر بزرگ و کوچک در نوار ساحلی که 2200 کیلومتر است وجود دارد که بزرگترین آنها به ترتیب بندر شهید رجایی، باهنر، لنگه و سایر بنادر است. در 10 ماهه گذشته 800 میلیون کالا بارگیری و تخلیه شده است.

وی ادامه داد: یکی از ظرفیت های موجود در حوزه مسافری و گردشگری است که 15 و نیم میلیون نفر سفر دریایی در استان انجام شده که 98 درصد سفرهای کشور را شامل می گردد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به پتانسیل های متعدد گردشگری استان به جزیره هرمز، قشم، هنگام و لارک اشاره نمود و گفت: این جزایر را به گردشگران معرفی می کنیم و زیرساخت های خوبی ایجاد شده است.

عفیفی پور با اشاره به شرایط تحریم و جنگ مالی عنوان نمود: یکی از اولویت ها توجه به بنادر کوچک برای رونق صادرات محلی به کشورهای همسایه است که این موضوع سیاست گذاری شده تا در کوچکترین بنادر مانند بندر شیوء که نزدیک ترین بندر به کشور قطر است صادرات انجام گردد. همچنین بندر آفتاب که توسط یک شرکت خصوصی زیرساخت های آن ایجاد شده و گمرک و بنادر در آن حضور دارند و عملیات صادرات و کابوتاژ انجام می گردد. همچنین صادرات کانتینری یخچالی از بندر جاسک رونق دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه غلات و کالای اساسی بندر امام هاب کالا بود اما با توجه به بحث تحریم ها و پدافند غیرعامل قرار شد در دیگر بنادر نیز این اتفاق رخ دهد و در اولویت ما نهاده شد و در این مدت یک میلیون و 750 هزار تن کالای اساسی وارد بندر و ترخیص شد. علیرغم تهدیدها و تحریم ها طرح های توسعه ای بندر متوقف نشده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان تاکید نمود: طرح توسعه ای در بندر رجایی به سه پست اسکله کانتینری که بزرگترین کشتی های کانتینری را می خواند در خود پهلو بدهد با طراحی، مصالح و نظارت شرکت های داخلی در حال اجرا است.

عفیفی پور در خصوص ظرفیت آنالیز مسائل بهداشتی در رابطه با واردات کالا به کشور به خصوص از مبدا چین با توجه به موضوع ویروس کرونا گفت: مسائل بهداشتی زیست محیطی همواره و قبل از ویروس کرونا انجام می شده. به این منظور از کالاها نمونه گیری می گردد و پس از تائید اجازه تخلیه داده می گردد. با توجه به ویروس کرونا کشتی ها اجازه ورود به بندر را ندارند و به لنگرگاه می فرایند تا از سوی گروه پاس متشکل از وزارت بهداشت و دستگاه های ذیربط سلامت بهداشت افراد حاضر در کشتی ها آنالیز می گردد و اجازه حضور فیزیکی و تماس با افراد مشغول در بندر داده نخواهد شد. پس از آن نفرات کنترل شده و در صورت سلامت و مثبت بودن بهداشت اجازه پهلوگیری در بندر دارند. همچنین برای سلامت کارگران مشغول در بندر بروشور آگاهی سازی، توزیع شده است تا کمترین ارتباط فیزیکی میان افراد رخ دهد. تا به امروز هیچ نمونه ای دال بر ویروس کرونا در رابطه با کشتی های تجاری که از سوی وزارت بهداشت تائید می گردد، نداریم.

وی ادامه داد: اجازه ارتباط دریافت کشتی های تجاری با بندر داده نمی گردد مگر با کنترل گروه بهداشت. طی 10 روز اخیر یک کشتی ایرانی فردی مشکوک داشت که در بیمارستان قرنطینه شد و بیماری او تنها سرماخوردگی بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان شرح داد: با توجه به اینکه ویروس کرونا 10 تا 14 روز زمان می برد خود را نشان دهد اگر کشتی از مبدا چین به قصد ایران بیاید با توجه به آنچه همین مدت روز زمان می برد شانس خوبی داریم که شرایط آنها به صورت شفاف معین گردد.

عفیفی پور تاکید نمود: شرایط کالای تجاری با مسافر متفاوت است و نمی توان تجارت را تعطیل کرد اما تمامی کنترل های لازم بهداشتی به لحاظ کالا و افراد حاضر در کشتی در اولویت کنترل و آنالیز قرار گرفته است. توجه داشته باشید 70 درصد تجارت کشور با چین است.

وی در خصوص ورود کالاهای گروه 4 به کشور گفت: این نوع کالاها ممنوع الورود هستند و بعد از تحویل به بندر و پایانه ها و بارهای عمومی به گمرک اعلام می گردد. پس از آنکه بنادر کالاها را متروکه اعلام نمایند گمرک کار خود را انجام می دهد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: هفته گذشته 14 کشتی در بندر پهلو گرفت که 13 کشتی برای بارگیری کالای صادراتی و یک کشتی برای تخلیه کالای اساسی بود.

عفیفی پور یکی دیگر از اقدامات را مربوط به توزیع عادلانه بار برای کامیون ها در بندر شهید رجایی عنوان نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 422

به "قرنطینه کشتی های تجاری برای آنالیز ویروس کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرنطینه کشتی های تجاری برای آنالیز ویروس کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید