عبور از بحران کرونا با مسئولیت پذیری مشترک ملت و دولت

به گزارش وبلاگ علیکایی، پدیده کووید19 پس از یک سال و نیم همچنان ناجوانمردانه سلامتی هموطنانمان را تهدید می نماید و طی این مدت جان های بسیاری را گرفته است.

عبور از بحران کرونا با مسئولیت پذیری مشترک ملت و دولت

پس از تجربه یک سال و نیمه در مبارزه با شیوع و کنترل این بیماری اما چرا هنوز پیروز به مهار آن نشده ایم و حتی پس از نوروز سال جاری با خیز کوبنده تری از شیوع این بیماری روبرو شدیم. برای ریشه یابی اینکه چرا هنوز نتوانستیم در مهار و شیوع این بیماری پیروز شویم باید به آنالیز موازنه میان بازیگرانی که بار مسئولیت مبارزه با این بیماری را بر دوش داشتند بپردازیم. دولت و ملت دو بازیگری هستند که هر کدام مسئولیت مهمی در کنترل و مبارزه با این بیماری داشتند. نکته ای که مغفول مانده و کمتر به آن اشاره شده متمایز نبودن این دو بازیگر از هم است. دولت و مردم از هم جدا نیستند و هر دو در مبارزه نقش یکسانی دارند.

دولت با سیاستگذاری ها و تک تک شهفرایندان با ایفای نقش فردی در حفظ جان خود و عزیزانشان ملزم به رعایت پروتکل ها بودند. دولت هم باید با توان و حمایت های صحیح موجب جلب اعتماد افراد برای رعایت پروتکل ها می شد. وقتی در مرگ دست و پا می زنیم دنبال مقصر گشتن بی معناست. باید کوشش کنیم از اشتباهات یک ساله خود درس بگیریم. مردم در حال حاضر از فرایند کند این بیماری خسته هستند. بسیاری شغل خود را از دست داده اند. اختلافات درون خانواده چندین برابر شده ولی عدم اعتماد به رعایت پروتکل ها این موضوع را چندین برابر خواهد نمود. در شرایط اقتصادی امروز که دولت با آن روبرو است درک اینکه نتواند نقش حمایت های اقتصادی خود را به خوبی ایفا نماید سهل است اما با نظارت و پافشاری بر سیاست های کنترلی شاید می شد خیز موج چهارم را تا حدودی شکست.

این بیماری فردی، که شیوع جمعی دارد با نقش پذیری هر فرد از جامعه و رعایت پروتکل های ساده بهداشتی مثل ماسک زدن، رعایت فاصله از یکدیگر یا مسافرت نرفتن می شد که تا به امروز حداقل خیلی از عزیزانمان را که در کنار ما نیستند حفظ کنیم. اما وقتی ستاد ملی مقابله با کرونا واقف است مردم به خودی خود اخلاق و مسئولیت های اجتماعی خود را در برابر کرونا رعایت نمی نمایند نباید دست از فرهنگسازی بر می داشت و حتی برطرف محدودیت ها می زد. نظامی که مرجعیت اعتمادسازی در میان مردم را داشته باشد حتی بدون سیاست های تنبیهی قدرت همراهی مردم را با خود خواهد داشت. در این میان سازمان های مردم نهاد هم می توانستند ثقه ای برای اتکای مردم بر تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا باشند. راهکاری که می تواند ما را از بحران خارج کند درس دریافت از این تجربه یک سال و نیمه است که هم باید مورد توجه هر دو طرف یعنی هم دولت و هم مردم قرار گیرد. در غیر این صورت تا انجام کامل واکسیناسیون همچنان درگیر عزاداری برای عزیزانمان خواهیم بود.

*جامعه شناس

منبع: ایران

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 25 تیر 1400 بروزرسانی: 25 تیر 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1435

به "عبور از بحران کرونا با مسئولیت پذیری مشترک ملت و دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عبور از بحران کرونا با مسئولیت پذیری مشترک ملت و دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید