دلایل آزاد نشدن اوراق مشارکت سال 1398 چیست

به گزارش وبلاگ علیکایی، شهر: تنها کمتر از چندساعت برای آزادسازی اوراق مشارکت 1398 با عاملیت بانک رفاه، زمان باقی مانده است. این درحالی است که بانک مرکزی به مدت دو هفته برای آزادسازی این اوراق به بانک رفاه مهلت داده بود که این بانک تا اول آذر (فردا) فرصت دارد تا این پول را به حساب شهرداری واریز کند، در غیر این صورت هر روز ماندن پول در حساب، تخلف بانک رفاه است.

دلایل آزاد نشدن اوراق مشارکت سال 1398 چیست

علی امام، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در تبادل نظر با شهر، درباره فرایند دریافت نخستین اوراق مشارکت تا امروز، شرح داد: برای نخستین بار، مدیریت شهری چهارم در سال 1395 از ظرفیت قانونی انتشار اوراق مشارکت قانون بودجه سال 1394 استفاده کرد. بنابراین مدیریت شهری سابق، یکهزار میلیارد تومان اوراق مشارکت سال 1394 را منتشر کرد. درنهایت این مبلغ در سال 1395 به حساب مترو تهران واریز شد.

او در ادامه اضافه کرد: مدیریت شهری چهارم برای اوراق مشارکت 1395 اقدامی نکرد تا اینکه مدیریت شهری پنجم در سال 1396 بر سرکار آمد و از ظرفیت قانونی اوراق مشارکت سال 1396 استفاده کرد.

امام با بیان اینکه مجوز دو هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت سال 1396 از دولت دریافت شد، شرح داد: اما باتوجه به بدهی های سنگین شهرداری تهران از سال های گذشته، یافتن بانک عامل به چالش بزرگی برای انتشار اوراق مشارکت سال 1396 تبدیل شد. مجوز 700 میلیارد تومان از دو هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت سال 1396 با عاملیت بانک شهر در خاتمه سال دریافت و منتشر شد. باتوجه به تغییرات عمده در مدیریت شهری از در سال 1397 و روی کار آمدن شهردار جدید، زمان برای دریافت مجوز یکهزار و 300 میلیارد تومان دیگر اوراق مشارکت سال 1396 از دست رفت و اوراق امکان انتشار پیدا نکرد. بنابراین 700 میلیارد تومان از اوراق مشارکت سال 1396 محقق شد و در سال 1397 به حساب مترو واریز و برای تکمیل خط 7 مترو تهران هزینه شد.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) درباره اوراق مشارکت سال 1397، اعلام کرد: مجوز اوراق مشارکت سال 1397 در روزهای خاتمهی سال 1397 دریافت شد و بانک آینده و صنعت و معدن برای یکهزار و 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت سال 1397 عاملیت پذیرفتند. 910 میلیارد تومان برای بانک آینده و 390 میلیارد تومان برای بانک صنعت و معدن بود. بانک صنعت و معدن در مهر 1398 پول را به حساب مترو واریز کرد اما بانک آینده با سخت گیری هایی که بر تأمین وثیقه های ملکی داشت، این پول را به مدت یک سال در حساب خود نگه داشت و پس از گذشت یک سال 910 میلیارد تومان اوراق مشارکت سال 1397 در تیر 1399 آزادسازی شد.

بانک رفاه وثیقه های مسکونی-اداری با خاتمه کار می خواهد

او با اعلام اینکه عاملیت انتشار یکهزار و 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت سال 1398 با بانک رفاه بود، اضافه کرد: از این مبلغ یکهزار میلیارد تومان سهم شرکت مترو و 500 میلیارد تومان سهم شرکت واحد اتوبوسرانی تهران بود. از زمانی که که این اوراق منتشر شده تا به امروز، پول آن به حساب مترو واریز نشده و علت آن تکمیل نبودن وثیقه های مورد پذیرش (املاک مسکونی-اداری) بانک رفاه است.

امام در ادامه تأکید کرد: زمانی که پول اوراق مشارکت با تأخیر به حساب مترو واریز می گردد، ارزش پول پایین آمده و اقدامات کمتری نسبت به قبل می توان با آن انجام داد.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) علت به تعویق افتادن انتشار اوراق مشارکت و با تأخیر واریز شدن آن به حساب مترو را دولت و شهرداری دانست و اضافه کرد: اغلب مجوز انتشار اوراق مشارکت شهرداری ها در روزهای خاتمهی اسفند ماه داده می گردد. دولت نخست اوراق های مشارکت خود را منتشر و به جامعه عرضه می نماید، سپس در روزهای خاتمهی هر سال، مجوز انتشار اوراق را به شهرداری ها می دهد. فرآیند تأییدیه اداری اوراق مشارکت از وزارت کشور شروع و به سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، امضای وزیر، سازمان برنامه و بودجه و درنهایت بانک مرکزی ختم می گردد. دادن مجوز انتشار اوراق مشارکت در 28 اسفند ماه سبب می گردد که ادامه اقدامات به ماه های ابتدایی سال آینده موکول گردد.

او بدهی های شهراری تهران را یکی از عوامل به تأخیر واریز شدن پول اوراق مشارکت به حساب مترو ذکر کرد و گفت: شهرداری تهران به علت بدهی های سنگین و انباشته ای که از سال های گذشته به سیستم بانکی کشور دارد، بانکی عاملیت انتشار را قبول نمی نماید و به سختی این فرآیند طی می گردد.

24 هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری به سیستم بانکی

به گفته امام؛ بدهی شهرداری تهران بابت مترو به سیستم بانکی کشور در ابتدای سال 1399 بالغ بر 24 هزار میلیارد تومان بوده که 16 هزار میلیارد تومان اصل بدهی و 8 هزار میلیارد تومان هم سود بدهی است. به همین علت بدهی های سنگین، اغلب بانک ها تمایلی به همکاری و یاری به شهرداری تهران ندارند.

او در ادامه اضافه کرد: مساله دیگر، سخت گیری بانک ها بر شهرداری تهران به علت بدحسابی است. وثیقه مورد پذیرش بانک ها، وثیقه ملکی (مسکونی و اداری) است. ضمناً وثیقه باید خاتمه کار هم داشته باشد و این در صورتی است که بیشتر املاک شهرداری تهران خاتمه کار ندارد.

مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) یکی دیگر از موانع را بدهی های انباشته شهرداری به سازمان تأمین اجتماعی دانست و اعلام کرد: به علت بدهی های سنگین شهرداری و پرداخت نشده، سازمان تأمین اجتماعی مفاصا حساب برای وثیقه گذاری یا اقدامات دیگر به شهرداری نمی دهد.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 1 دی 1399 بروزرسانی: 1 دی 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1058

به "دلایل آزاد نشدن اوراق مشارکت سال 1398 چیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل آزاد نشدن اوراق مشارکت سال 1398 چیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید