خبرنگاران استاندار کرمان: عملیات اجرایی خط2 انتقال آب خلیج فارس به زودی آغاز می شود

به گزارش وبلاگ علیکایی، کرمان - خبرنگاران - استاندار کرمان از ابر پروژه انتقال آب خلیج فارس به عنوان اقدام ارزشمند دولت با مشارکت بخش خصوصی در این استان نام برد و گفت: فازهای مختلف خط اول انتقال آب از خلیج فارس تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

خبرنگاران استاندار کرمان: عملیات اجرایی خط2 انتقال آب خلیج فارس به زودی آغاز می شود

محمد جواد فدائی شامگاه چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرنگاران موضوع انتقال آب از خلیج فارس را جمله موضوعات پیگیری شده در سفر اخیرش به تهران مطرح نمود و گفت : فاز یک این خط انتقال آب در مهرماه وفازهای 2 و3 در 22 بهمن به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود : جهاد نصر شرکتی را برای آغاز خط 2 تشکیل داده است و شرکت هایی که علاقمند به همکاری در این زمینه باشند می توانند به شرکت جهاد نصر بپیوندند.

به گفته فدائی شرکت های فکور صنعت،آسفالت طوس و ماشین سازی ویژه و نیز گروه صنعتی سدید برای همکاری با جهاد نصر اعلام آمادگی کردند.

استاندار کرمان افزود: زیرساخت هایی را که شرکت آب خلیج فارس ایجاد کرده و برای خط دوم استفاده میشود و قیمت کارشناسی آنها حساب می شود و ارزش آنها سهام شرکت آب خلیج فارس در شرکت جدید خواهد شد.

ایشان گفت: در نشست اخیری که در تهران داشتیم تکلیف خط 2 معین شد و امیدواریم با این تصمیمات خط 2 بزودی کلنگ زنی شود و اجرای آن آغاز شود که قطعا با بهره برداری از این فاز مشکل اساسی و قدیمی کمبود آب شرب شهر کرمان رفع خواهد شد.

به گفته وی در خصوص فاز 3 انتقال آب خلیج فارس که جنبه کشاورزی دارد جلساتی برگزار شده و تصمیماتی گرفته شده است اما هنوز نهایی نشده است.

ابر پروژه انتقال آب خلیج فارس به نواحی مرکزی ایران، آرزویی چند ساله بود که در دولت تدبیر و امید به همت مسئولان و همراهی بخش خصوصی اجرایی شد و بزودی شاهد افتتاح این طرح ملی بزرگ برای تامین آب بخش های مختلف در استان کرمان خواهیم بود.

برنامه ها و طرح های متعددی برای تامین آب کرمان کرمان اجرا شده و یا در دست اقدام است که بزرگترین و مهمترین آن انتقال آب از خلیج فارس به استان های کرمان و یزد است که ضمن رفع مسائل تامین آب شرب این استانها می تواند در رونق چرخ صنعت این استانها نیز موثر واقع شود.

طرح انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور از پروژه های در دست انجام بزرگ آبرسانی کشور محسوب می شود که از سال 95 توسط شرکت تأمین و انتقال آب خلیج فارس (WASCO)در سه خط در مرحله اجرا قرار گرفته و آب گل گهر در سیرجان، مس در سرچشمه رفسنجان و چادرملو یزد را تامین می کند و با اجرای این طرح شیرین سازی آب دریا در کنار خلیج فارس انجام می شود و با 700 کیلومتر خط لوله، آب برای مصرف صنایع و آب شرب استان های یزد و کرمان تأمین می شود.

با آغاز بهره برداری از این پروژه 180 میلیون متر مکعب آب شیرین شده با ای سی پایین وارد استان کرمان می شود و بعد از تخصیص آب صنعت به مجموعه گل گهر و شرکت ملی مس، میزان تخصیص آب در نظر گرفته شده برای شرب براساس توافق با وزیر نیرو به میزان 30 میلیون متر مکعب در سال برای شهر کرمان در آینده عملیاتی می شود.

براساس ظرفیت های مهمی همانند آب شیرین کن ها در دریا، خط راستا بازگشایی شده به عرض حدود 30 متر و طول حدود 900 کیلومتر ظرفیت آماده ای برای اجرای خط دوم و سوم است.

تامین آب منطقه ویژه جازموریان و رودبار جنوب

استاندار کرمان همچنین گفت: در سفر هفته گذشته به تهران در جلسه ای با حضور وزیر نیرو و حضور دو نماینده مردم سیرجان و شهرستان های جنوب تامین آب منطقه ویژه جازموریان و تکمیل سیل بند خرم برای حفاظت رودبار جنوب و منطقه ویژه جازموریان پیگیری شد.

به گفته فدائی ، همچنین در این نشست به حل مسائل کمبود برق در جنوب استان به ویژه برق صنعتی و توسعه شبکه و پست های برق در این منطقه تاکید شد.

استاندار گفت : پیرامون مسائل صدور پسته این استان با رئیس کل بانک مرکزی درخصوص مسائل صادر کنندگان پسته جلسه ای تشکیل شد و در این خصوص پیشنهاداتی ارایه شد که قرار شد مورد بررسی و تصمیم گیری واقع شوند.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 905

به "خبرنگاران استاندار کرمان: عملیات اجرایی خط2 انتقال آب خلیج فارس به زودی آغاز می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استاندار کرمان: عملیات اجرایی خط2 انتقال آب خلیج فارس به زودی آغاز می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید