خبرنگاران از محافظ صورت و ماسک های دارای دریچه تنفسی استفاده نکنید

به گزارش وبلاگ علیکایی، تهران - خبرنگاران - محققان دانشگاه فلوریدا آتلانتیک با آنالیز میزان اثرگذاری ماسک های پارچه ای و محافظ های پلاستیکی صورت دریافتند، محافظ های صورت جایگزین مناسبی برای ماسک نیستند و نمی توانند مانع شیوع بیماری کووید 19 شوند و همچنین استفاده از ماسک های دارای دریچه تنفسی نیز توصیه نمی گردد.

خبرنگاران از محافظ صورت و ماسک های دارای دریچه تنفسی استفاده نکنید

به گزارش روز پنج شنبه خبرنگاران پایگاه خبری گاردین، با توجه به شرایط فعلی شیوع بیماری و ظرفیت زنجیره فراوری، استفاده از ماسک های جراحی و N95 تنها به کارکنان بخش بهداشت توصیه می گردد و به شهروندان عادی توصیه می گردد برای کارهای روزمره خود از ماسک های پارچه ای سه لایه استفاده نمایند. البته در طول مدت شیوع کووید 19 استفاده از ماسک های جراحی نیز تا حدی بین مردم رواج یافته است.

اما به گفته محققان، رویکرد بسیاری از شهروندان دنیا استفاده از محافظ های صورت یا ماسک های دارای دریچه تنفس به جای ماسک های جراحی و پارچه ای است، زیرا استفاده از این تجهیزات، ساده تر و راحت تر است.

در این تحقیقات از تکنیکی موسوم به تصویرسازی جریان به منظور آنالیز میزان اثرگذاری ماسک های دارای دریچه تنفس و محافظ های صورت و مقایسه آن با میزان اثرگذاری ماسک های پارچه ای سه لایه و ماسک های جراحی استفاده شده است.

بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیقات، محافظ صورت ممکن است از شخص برابر قطرات عظیم ناشی از سرفه و عطسه که با سرعت زیادی به حرکت درمی آیند، محافظت کند، اما مانع نفوذ قطرات ریز معلق در هوا به بخش زیرین محافظ و ورود آن ها به سیستم تنفسی کاربر نمی گردد.

نتایج این تحقیقات در مورد ماسک های دارای دریچه تنفسی، نگران نماینده تر است. این ماسک ها دارای دریچه یک طرفه ای هستند که در هنگام دم مانع ورود هوا شده و جریان هوا به وسیله سطح فیلترنماینده ماسک تصفیه می گردد و تا حد قابل قبولی مصرف نماینده ماسک را برابر ویروس محافظت می نماید. اما در مدل سازی های محققان تعیین شد بازدم شخص مصرف نماینده بدون عبور از هرگونه فیلتری از دریچه خارج شده و مستقیما در محیط اطراف پخش می گردد.

به گفته محققان براساس نتایج این تحقیقات به هیچ عنوان نباید از ماسک های دارای دریچه تنفسی و محافظ های صورت، به جای ماسک های سه لایه یا جراحی استفاده گردد.

ویروس کرونا موسوم به کوید 19 اواسط ماه دسامبر (24 اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 (9 دی ماه 98) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام نمود.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان دنیای بهداشت چهارشنبه 21 اسفندماه 98 در کنفرانسی خبری تاکید نمود که اگرچه واژه همه گیر (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی های این سازمان ویروس کرونا را همه گیر دنیای شناسایی و اعلام می نماید.

بر اساس آخرین گزارش سازمان دنیای بهداشت، تا به امروز 26 میلیون و 198 هزار و 664 نفر به این بیماری مبتلا شده اند، 18 میلیون و 458 هزار و 935 نفر بهبود یافته اند و 867 هزار و 758 نفر جان خود را از دست داده اند. دانشمندان بسیاری در سراسر دنیا به دنبال ساخت واکسن این پاندمی هستند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Physics of Fluids. منتشر شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 مهر 1399 بروزرسانی: 27 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 927

به "خبرنگاران از محافظ صورت و ماسک های دارای دریچه تنفسی استفاده نکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران از محافظ صورت و ماسک های دارای دریچه تنفسی استفاده نکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید