تأمین سوخت موشک با باکتری های مریخ

به گزارش وبلاگ علیکایی، محققان مؤسسه فناوری جورجیا در مطالعه اخیرشان اظهار نموده اند باکتری های رشدیافته در مریخ می توانند گزینه خوبی برای تبدیل به سوخت موشک باشند.

تأمین سوخت موشک با باکتری های مریخ

ناسا میخواهد تا دهه 2030 پای انسان ها به مریخ را نیز باز کند، اما این سفر هزینه گزافی برای این سازمان خواهد داشت و ناسا مجبور به پرداخت 8 میلیارد دلار برای ارسال 30 تن متان و اکسیژن مایع به منظور تامین سوخت موشک های بازگشتی خواهد شد.

حال محققان مؤسسه فناوری جورجیا در مطالعه اخیرشان روش تازهی را برای صرفه جویی در این زمینه پیشنهاد نموده اند. روش پیشنهادی آنها شامل استفاده از منابع طبیعی موجود در سطح مریخ برای رشد باکتری ها و تبدیل آنها به سوخت است.

محققان قصد دارند فوتوبیوراکتورهای عظیمی را در مریخ بسازند تا آن از نور خورشید و دی اکسید کربن برای فراوری سیانوباکتری استفاده نموده و قند فراوری کند.

سپس باکتری مهندسی شده اشریشیا کلی که از زمین به مریخ برده می گردد، این قندها را به یک سوخت موشک خاص مریخ برای استفاده در موشک ها و سایر سامانه های پیشران تبدیل می نماید. سوخت موشک (Propellant) یا سوخت رانش، یک ماده شیمیایی است که در توسعه و فراوری انرژی مورد احتیاج برای حرکت شاره ها یا فراوری نیروی پیش رانش و پرتابه استفاده می گردد.

این روش نه تنها به طور چشمگیری سبب کاهش هزینه ها می گردد، بلکه محققان می گویند که فرایند تازه 44 تن اکسیژن پاک فراوری می نماید که این موضوع می تواند از فرایند کُلونی سازی انسان حمایت کند.

در زمین از سوخت موشک مریخ موسوم به 2,3-بوتان دیول (2,3-butanediol) برای فراوری پلیمرهای مورد استفاده در فراوری لاستیک استفاده می گردد.

ونتینگ سان (Wenting Sun) استاد دانشکده مهندسی هوا فضای مؤسسه فناوری جورجیا گفت: مدت طولانی است که از 2،3-بوتاندیول استفاده می گردد، اما ما هرگز در خصوص استفاده از آن به عنوان سوخت موشک فکر ننموده بودیم. پس از تجزیه و تحلیل و مطالعه آزمایشی اولیه، ما متوجه شدیم که این ماده گزینه خوبی است.

فوتوبیوراکتورهای مطرح شده شامل چهار ماژول هستند که یکی از آنها یک منطقه رشد سینوباکتری که از فتوسنتز استفاده می نماید، است. یک راکتور جداگانه دیگر نیز حاوی آنزیم هایی است که سیانوباکتری ها را به قند تبدیل می نماید، سپس این قندها به اشریشیا کلی داده می گردد تا سوخت موشک فراوری کند.

سوخت موشک به وسیله روش های جداسازی پیشرفته تخمیر اشریشیا کلی جدا شده و 95 درصد سوخت موشک خالص فراوری می نماید.

جدول زمانی ناسا برای زمانی که میخواهد انسان ها را به مریخ بفرستد، در طول سال ها تغییر نموده است، زیرا ماموریت ارسال انسان ها به ماه در اولویت آنها قرار گرفته است. با این حال، آخرین اخبار نشان می دهد 2037 می تواند زمان ارسال انسان به مریخ باشد.

یافته های این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 1598

به "تأمین سوخت موشک با باکتری های مریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأمین سوخت موشک با باکتری های مریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید