بریتانیا: اعتراض به مجسمه های دوران برده داری

به گزارش وبلاگ علیکایی، بسیاری از معترضان لندنی نیز به مجسمه وینستون چرچیل در مرکز لندن آسیب زدند.

بریتانیا: اعتراض به مجسمه های دوران برده داری

همزمان با موج تظاهرات ضدنژادپرستی در آمریکا، شمار زیادی از معترضان، تلاش می کنند مجسمه های افراد معروف به برده داری را در این کشور به پایین بکشند.

هزاران معترض بریتانیایی در روز سه شنبه خواستار حذف مجسمه سیسیل رودز بازرگان و سیاستمدار انگلیسی از مقابل کالج اوریل اکسفورد شدند. سیسیل رودز یک تاجر بزرگ در جنوب آفریقا و یکی از مشهورترین حامیان سیاست های استعمارگرانه انگلیس به شمار می رفت.

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، معترضان خشمگین درباره حذف سایر آثار تاریخی دوره استعماری در این کشور بحث می کنند.

بسکمک از معترضان بریتانیایی خواستار حذف مجسمه سیسیل رودز در خارج از کالج اوریل اکسفورد شدند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

جنبش مجسمه رودز باید سقوط کند پیشتر از آفریقای جنوبی آغاز شد در گذشته شکست خورد. این جنبش با موج جدید اعتراضات ضدنژادپرستی در جهان بار دیگر احیا شد.

معترضان در برابر مجسمه این شخصیت استعمارطلب شعار آن را پایین بیاورید را سر دادند. آنها در برابر کالج اوریل با نشان دادن پلاکاردهایی خواستار پایین آوردن مجسمه رودز شدند و با دست نوشته های خود شعار زندگی سیاهان مهم است را به نمایش درآورند.

معترضان حدود 9 دقیقه روی زمین نشستند و دست های مشت شده خود را برای احترام به جورج فلوید مرد سیاه پوست و غیر مسلح آمریکایی که 16 روز پیش به دست پلیس آمریکا کشته شد، بالا بردند. مرگ این مرد باعث خشم عمومی و محکومیت جهانی نژادپرستی شده است/ عکس: خبرگزاری فرانسه

سیلوانوس لی 44 ساله در برابر مجسمه سنگ آهکی سرمایه دار برجسته دوران ویکتورایی به عنوان موسس شرکت دی بیرز دیاموند که هنور هم در زیمباوه فعال است، گفت: او نماد طرز تفکر سرمایه داری است.

این کارگر بخش سلامت به خبرگزاری فرانسه گفت که می توان تندیس افراد شایسته ای مانند مادر ترزا یا دزموند توتو را ساخت. مادر ترزا راهبه کاتولیک آلبانیایی و موسس جمعیت مبلغان خیریه در هند بود و دزموند توتو از فعالان صلح و رهبران جنبش ضدآپارتاید آفریقای جنوبی است.

سوزان براون رئیس شورای شهر آکسفورد در این باره گفت: درخواست مجوز برای برداشتن این مجسمه از سوی کالج اوریل که در سال 1326 تاسیس شده فکر خوبی است.

وی اضافه نمود که دانشگاه باید تعادل مناسبی را بین قوانین حفاظت از بناهای تاریخی و الزامات اخلاقی در واکنش به نمادهای بدنام در این مجسمه پیدا می کرد.

معترضان در برابر مجسمه سرمایه دار در کالج اوریل اکسفورد شعار مجسمه را پائین آورید سر دادند. آنها با دست نوشته هایی خواستار حذف مجسمه رودز شده و شعار زندگی سیاهان مهم است را سر دادند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

لوکال موران کننده مجلس بریتانیا رودز را یک برتری خواه سفید پوست خواند و اضافه نمود: کاراکتر او با ارزش های اکسفورد در سال 2020 همخوانی ندارد.

حقیقت ناراحت کننده

این اعتراض پس از آن شکل گرفت که فعالان حقوق بشر مجسمه ادوارد کولتون بازرگان قرن هفدهم در شهر بریستول بریتانیا را به خاطر نقش اصلی اش در برده داری پائین کشیدند. این بازرگان به ساخت شهر بریستول کمک های زیادی کرده بود.

سابقه بحث و گفت و گو بر سر این مجسمه به سال ها می رسد. مقامات محلی همواره در مورد اینکه با این مجسمه چه کنند، بحث کرده بودند. در روز یکشنبه و در میان تظاهرات ضد نژادپرستی، گروهی از معترضان مجسمه را به زیر کشیدند.

کمپین های مشابهی در ولز نیز خواستار حذف یادبودها و قهرمانان جنگ های ناپلئونی مانند توماس پیکتون شدند. پیکتون متهم است در آن زمان به عنوان والی ترینیداد ظلم زیادی کرده است.

معترضان لندنی به مجسمه وینستون چرچیل رهبر بریتانیا در میدان مجلس آسیب زدند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

در اسکاتلند نیز فعالان خواستار تغییر نام برخی خیابان ها هستند. بیشتر این خیابان ها نام خود را از نام تاجران بزرگ شکر و تنباکو در قرن 18 و 19 گرفته که ثروت خود را از طریق برده داری رقم زدند.

بسکمک از معترضان لندنی نیز به مجسمه وینستون چرچیل در مرکز لندن آسیب زدند. آنها سیاست های چرچیل در زمان قحطی هند در سال 1943 را عامل مرگ میلیون ها هندی در ایالت بنگال عنوان کردند و او را مورد سرزنش قرار دادند.

صادق خان شهردار لندن نام بسکمک از خیابان ها و نقاط دیدنی شهر را بررسی کرده و می گوید: بسکمک از نام ها بازتاب دوران گذشته است.

او در این باره اضافه نمود: کشور و شهر ما بخش بزرگی از ثروت خود را مدیون نقش برده هاست و این یک حقیقت ناراحت کننده است.

موسسه کانال و ریور تراست که مسئول احداث کانال های آبی و حفظ آثار تاریخی در ولز است، در این باره گفت: مجسمه رابرت میلیگان را در اسرع وقت حذف خواهد کرد. رابرت میلیگان و خانواده اش مالکان مزارع شکر در جامائیکا بودند.

واقعیت تلخ

علی رغم پشتیبانی های گسترده، بسکمک در مورد حذف نمادهای گذشته هشدار دادند.

کایرن وتریل دانشجوی 24 ساله از گلاسکو در این باره گفت: اگر اسامی عوض شوند این افراد سریع فراموش خواهند شد، اما بهتر است ما با دیدن آنها در مورد آنچه که انجام داده اند، صحبت کنیم.

بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا گفت که عمق احساسات ناشی از مرگ جورج فلوید و عصبانیت سیاهان و اقلیت های قومی در مورد تبعیض ها را درک کرده است.

او در این مورد گفت: ما به عنوان رهبر و حاکم و به دلایل بسیار زیاد نمی توانیم این احساسات را نادیده بگیریم و متاسفم که تمام این بناها و نمادها بر یک واقعیت تلخ بنا شده اند.

اما او پس از مصدوم شدن 35 افسر پلیس در تظاهراتی نزدیک به خیابان دفتر نخست وزیری هشدار داد که تحمل خرابکاری و خشونت را ندارد.

حزب جانسون به دلیل پذیرش و رفتار با مهاجران رسوایی ایجاد کرده و شخص نخست وزیر متهم به استفاده زبان نژادپرستانه در روزنامه نگاری خود شده است. نخست وزیر کنونی بریتانیا سال ها پیش روزنامه نگار بوده است.

هرچند او از تشکیل متنوع ترین کابینه تاریخ انگلیس به خود می بالد.

--

منبع: عصر ایران
انتشار: 20 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: alikaee.ir شناسه مطلب: 785

به "بریتانیا: اعتراض به مجسمه های دوران برده داری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بریتانیا: اعتراض به مجسمه های دوران برده داری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید